Het grote mobiliteit-topic

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Het grote mobiliteit-topic

Bericht door Tom Westendorp » zo 15 jan 2017, 12:49

Mobiliteit. Het lijkt wel alsof we de laatste tijd worden overspoeld met dit woord. Mobiliteitsbudget, mobiliteit van de toekomst, flexibele mobiliteit, private lease zodat iedereen in zijn of haar mobiliteitswensen kan voldoen, bewust zijn van mobiliteit. Enfin, jullie snappen het punt.

Omdat mobiliteit op dit moment "hot" is leek het mij goed om eens een topic te openen waarin leden van het vwupforum.com met elkaar van gedachten kunnen wisselen over dit fenomeen. Ben jij bewust bezig met je mobiliteitswensen of pak je gewoon altijd en overal de auto? Overweeg je om in de toekomst misschien meer gebruik te gaan maken van het OV of andere vormen van vervoer? Zou je willen dat je werkgever je daar meer in tegemoet komt? Is de up! voor jou de meest complete vorm van mobiliteit of zijn er wensen.

Laat eens horen wat jullie van dit onderwerp vinden!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het grote mobiliteit-topic

Bericht door damianw26 » zo 15 jan 2017, 13:33

Dit is wel een interessante. Ik ga 2 dagen in de week naar school om wiskunde A en Management te leren, met de trein kost mij dit 6 minuten `(station westervoort- Station Arnhem centraal) + 10 min lopen. Echter is 8 v.d 10 keer de trein een minuut of 5-10 te laat en dan kom ik ook te laat. Daarom pak ik vaak de auto ondanks dat dit 30 minuten (uiterste geval) rijden is in de ochtendspits over 12 km. Ook kost een enkele rit met de trein 1,78, terwijl ik daar ook een liter benzine voor heb, net niet genoeg om de heen en terug reis te bekostigen bij een verbruik van 1 op 21 volgens de boardcomputer. Extra onderhoud heb ik niet door die 48 km in de week extra, want ik zit alsnog ruim onder de 15000 km/ 1 jaar grens qua onderhoud.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote mobiliteit-topic

Bericht door TwitNour » zo 15 jan 2017, 13:46

Ik studeer momenteel aan de Universiteit van Utrecht en woon in Tilburg. Studenten 'krijgen' een studentenreisproduct waardoor ik gratis gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Ik pak naar de universiteit dus de trein. Bespaart mij €30,- per dag en ik rijd dan 100% op windenergie. Tot nu toe ben ik één keer door een storing bij NS met de auto geweest. Parkeren is betaald en benzinekosten zijn zo'n €12, heen en weer. In het weekend pak ik wel tijd de auto, omdat ik dan tenminste de kans krijg om even de auto te pakken. Ook naar m'n werk, dat ongeveer 10km rijden is, rijd ik met de auto. Ik rijd immers voor m'n plezier, dus ik pak graag de auto, maar om nou door de weeks met de auto naar Utrecht te rijden terwijl het 'gratis' kan, vind ik zonde van het geld. Daarnaast heb ik geen zin in spitsrijden en zijn de verschillen in reistijd inclusief de files verwaarloosbaar. Overigens kan ik de tijd die ik in de trein doorbreng goed benutten door m'n laptop open te slaan en m'n huiswerk te maken.

Voor iedereen zijn er verschillende oplossingen wat betreft mobiliteit. Het is maar wat je wensen zijn, en hoe bereikbaar je bestemmingen zijn voor de verschillende manieren van vervoer.
Laatst gewijzigd door TwitNour op zo 15 jan 2017, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote mobiliteit-topic

Bericht door Autheo » zo 15 jan 2017, 14:01

Petrolhead Tom schreef: Overweeg je om in de toekomst misschien meer gebruik te gaan maken van het OV of andere vormen van vervoer? Zou je willen dat je werkgever je daar meer in tegemoet komt? Is de up! voor jou de meest complete vorm van mobiliteit of zijn er wensen.
Als ik voor mijn woon-werkverkeer van het OV gebruik moet maken, kost het mij voor een enkele reis minstens 2:15 uur, als alles meezit. Anders is het direct minstens een half uur meer. Daarmee zou ik dus per dag 4:30 tot 5:30 aan reizen kwijt zijn. Met m'n Mii kost mij een enkele rit in de spits meestal 1:15 u. en soms als het tegenzit tussen 10 minuten tot een half uur meer. Dat is per dag dus 2 uur reizen per dag minder! Als ik in het OV rustig zou kunnen zitten werken, zou dat misschien iets compenseren, maar met allerlei overstappen van trein naar bus etc., is er van productieve tijd weinig sprake. En zeker niet van comfort! In m'n Mii kan ik rustig naar m'n favoriete radiozender luisteren, het nieuws volgen, en wat mij betreft heel comfortabel en ontspannen reizen. En dat zelfs in de file, want als je je daar op instelt, hoef je je er ook niet aan te ergeren. Meestal rustig in de rechterbaan blijven, tot je weer kunt doorrijden is het meest ontspannen.

Mijn werkgever komt me deels tegemoet, door me 's ochtends de gelegenheid te geven thuis met telewerken te beginnen, zodat ik na de ochtendfile op pad kan gaan. En voor mij is de Mii voldoende voor m'n dagelijkse mobiliteit, meer heb ik echt niet nodig.

Gebruikersavatar
Golf87
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 23:18
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote mobiliteit-topic

Bericht door Golf87 » vr 27 jan 2017, 20:53

Ik moet doordeweeks regelmatig naar de HU in Amersfoort en ik ging de laatste tijd met de bus, maar door de Synthus pak ik weer de auto. Het kost mij een halfuur extra met de bus dan wanneer ik met de auto ga. Het is dus wel even zoeken naar een parkeerplek en als ik pech heb kost het mij 1 euro per 20 min. Ik heb het er wel graag voor over, want het reist ook een stuk prettiger. Naast school gebruik ik hem ook voor andere dingetjes en om naar mijn werk te komen. Ben heel tevreden over mijn auto en zou mijn Upje ook niet meer willen ruilen voor ov, dus volgende week mag hij weer mee een weekje weg ;)
Volkswagen fan en trots in het bezit van een Golf 2 en een High Up! 60pk BMT.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Het grote mobiliteit-topic

Bericht door lupocor » za 28 jan 2017, 09:21

omdat ik om 5.00 uur naar mijn werk vertrek (emmen naar hoogeveen) kan ik geen gebruik maken van het openbaar vervoer.
ook is het openbaar vervoer hier niet best geregeld, met de trein gaat niet of je moet via zwolle reizen en dat kost me te veel geld en reistijd.
busdienst zou kunnen maar die rijden niet zo vroeg.
in de stad voor boodschappen gebruik ik de auto zelden omdat ik 100 meter van de lidle woon.
als ik de auto wel gebruik om naar de stad te gaan dan is dit vaak omdat ik de spullen die ik koop/ophaal anders niet kan vervoeren.
het nadeel van wonen in een niet druk bevolkt gebied is altijd een mindere openbaar vervoer infrastructuur.

Plaats reactie