Tour du force

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Tour du force

Bericht door Tom Westendorp » za 24 dec 2016, 16:53

Zoals de meesten van jullie weten ben ik eens met een up! van Vagtechniek op en neer naar de Noordkaap gereden. 7.000 kilometer in 7 dagen en de up! sloeg daarbij geen slag verkeerd. Een foutloze auto. Meer over de Noordkaap lees je hier: http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=3609" onclick="window.open(this.href);return false;

Afgelopen week ben ik in het Louwman Museum geweest. Ik moest me een dag vermaken in Amsterdam en omstreken en ben dus doorgereden naar het Louwman museum. Ik was er nog nooit geweest en ik wilde het graag eens goed bekijken. Omdat er niemand was waar ik rekening mee hoefde te houden heb ik de tijd genomen en werkelijk elk bordje gelezen bij elke auto en motorfiets. Het resulteerde in een tijdreis die uiteindelijk 4,5 uur duurde. Ik kan het iedereen aanraden!

Tevens heb ik de laatste tijd alles gelezen over the Cannonball run in Amerika. Zo hard mogelijk van Coast to Coast rijden waarbij alleen het begin- en eindpunt vaststaan. Voor de geinteresseerden google maar eens op Ed Bolian en Alex Roy om te beginnen.

Klassieke auto’s fascineren mij al een aantal jaren. De collectie in het Louwman Museum omvat ook een aantal prijswinnende klassiekers. Het loopt een beetje uiteen van Le Mans winnende auto’s tot auto’s waar duurrecords mee zijn gezet. Dat laatste is iets wat mij fascineert. Het eerste jaar dat ik met de up! naar Sicilië ben gereden zijn we op de terugweg in 16 uur van Palermo naar de Brenner gereden. 16 uur lang snorde het motortje dat het een lieve lust was in temperaturen variërend van 29 tot 43 graden.

Toch is dat nauwelijks verrassend. De up! draait bij constant 140 zo’n 4.000 toeren per minuut en zou dit dagen zo niet weken vol moeten kunnen houden. Toch ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de volumeknop wat verder open draait. Als je in je eentje 1.600 kilometer weg moet trappen is het niet het juiste moment om records te willen zetten.

Maar wat nou als je er een dag voor gaat zitten? Meer kilometers, een hogere snelheid en dus ook automatisch een zwaardere belasting voor mens en machine. Duitsland leent zich uitstekend voor dit soort ritten. Als je de route goed plant hoeft het niet druk te zijn onderweg en als je iemand kunt vinden die gek genoeg is om met je mee te rijden dan is het ineens heel goed te doen.

Wat is het idee? Nou dit:
AfbeeldingTour de force by Tom westendorp, on Flickr

Wat is er voor nodig om te gaan rijden?
- de up! aftanken;
- een onderhoudsinspectie;
- de banden op spanning zetten;
- de route checken op eventuele opbrekingen;
- een obd2 lezer installeren;
- een extra navigatiesysteem met live serices;
- een tablet installeren om de data van de OBD-lezer live te kunnen monitoren en eventuele foutcodes te resetten;

Dat was het eigenlijk wel zo’n beetje. De reden dat ik deze plannen nu vast deel is omdat ik benieuwd ben wat jullie er van denken. Is het te doen? Ga er niet over beginnen dat het geen zin heeft, dat het gevaarlijk is, dat het nergens op slaat. Ik weet dat het geen zin heeft, ik ben me van de gevaren bewust maar dit is gewoon een tijdverdrijf dat ik leuk vind. Tel daarbij op dat je met de snelheid die een up! kunt halen never nooit het verkeer om je heen in gevaar brengt.

Houdt de up! het vol? Een hele dag vol gas is wel iets anders dan rustig toeren. Om eerlijk te zijn denk ik dat het een moeiteloos ritje zal worden.

I’ll keep you posted!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Tour du force

Bericht door lupocor » zo 25 dec 2016, 09:55

lijkt mij best wel te doen.
alleen al om te testen of de kleine motor het vol zou houden om x km vol gas te rijden.
wel zou ik dan de importeur of een dealer hierbij betrekken voor reclame doeleinden en dergelijk.
maak er een mooie duurtest van zou ik zeggen en als de motor dan toch (wat kan gebeuren)in de soep loopt kunnen zij misschien de kosten dekken.
of regel dat een dealer of de importeur jou een up uitleent op hun kosten, want zou zonde zijn om je eigen up te gebruiken.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tour du force

Bericht door Autheo » zo 25 dec 2016, 15:46

Petrolhead Tom schreef:
Toch is dat nauwelijks verrassend. De up! draait bij constant 140 zo’n 4.000 toeren per minuut en zou dit dagen zo niet weken vol moeten kunnen houden. Toch ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de volumeknop wat verder open draait. Als je in je eentje 1.600 kilometer weg moet trappen is het niet het juiste moment om records te willen zetten.

Maar wat nou als je er een dag voor gaat zitten? Meer kilometers, een hogere snelheid en dus ook automatisch een zwaardere belasting voor mens en machine. Duitsland leent zich uitstekend voor dit soort ritten. Als je de route goed plant hoeft het niet druk te zijn onderweg en als je iemand kunt vinden die gek genoeg is om met je mee te rijden dan is het ineens heel goed te doen.

Houdt de up! het vol? Een hele dag vol gas is wel iets anders dan rustig toeren. Om eerlijk te zijn denk ik dat het een moeiteloos ritje zal worden.

I’ll keep you posted!
Zo'n tour de force zal voor de up! waarschijnlijk veel minder om het lijf hebben dan voor de chauffeur (zeker als die het in z'n eentje zou doen...). Voordat een auto in productie genomen wordt, zijn er al heel wat meer van die 'krachttoeren' met het ontwerp uitgehaald, geen enkele fabrikant zal met een niet tot in het extreme geteste auto een productierisico willen lopen. Die up! redt het wel, kan me niet anders voorstellen. Maar dat neemt niet weg dat het een leuke belevenis voor de chauffeur kan zijn ;)

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tour du force

Bericht door damianw26 » zo 25 dec 2016, 17:21

Geweldig project Tom, de up houdt het huis wel vol! Veel plezier met de voorbereidingen en natuurlijk de rit zelf!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tour du force

Bericht door Tom Westendorp » ma 26 dec 2016, 11:30

Als dit doorgaat zou ik het ook uitsluitend met mijn eigen auto willen doen. Daar weet ik alles van en weet ik precies van hoe hij is onderhouden. Wat Autheo ook zegt lijkt me waar. Het is voor de chauffeur veel zwaarder dan voor de auto. Het idee is dan ook om met twee chauffeurs te rijden en stoptijden tot een minimum te beperken teneinde zoveel mogelijk rijtijd in de dag te hebben. Om eerlijk te zijn denk ik dat er best wat van die 20 uur indicatie af kan die Google Maps aangeeft. Daarbij er natuurlijk wel van uitgaande dat het weer een beetje meespeelt.

Het enige zwakke punt dat ik kan bedenken zijn de schotten in de uitlaat. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: Tour du force

Bericht door Guy » ma 26 dec 2016, 22:00

ik zou het toch niet snel in mijn eigen auto doen zo'n dagje racen.

ik zou naar wat comfortabelers op zoek gaan, rijd je zo'n ding kapot dan is het allemaal niet zo boeiend. een dag racen in een up! lijkt me wel erg vermoeiend.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tour du force

Bericht door Tom Westendorp » ma 26 dec 2016, 22:57

Een dag in een up! kan prima. De auto's die je hierboven beschrijft zijn alle drie stuk voor stuk gemaakt om lange afstanden af te leggen en dus is het geen uitdaging.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tour du force

Bericht door Tom Westendorp » di 27 dec 2016, 12:31

Daarbij moet je je ook nog afvragen wat voor barrel je koopt voor dat geld. Bij mijn up! weet ik dat die beter is onderhouden dan 90% van het wagenpark in Nederland.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tour du force

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 jan 2017, 23:16

Mede-chauffeur is geregeld.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tour du force

Bericht door Tom Westendorp » za 14 jan 2017, 21:52

Maps and more is ge-update. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie