De Vagling, hoe vaak zie je hem?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

De Vagling, hoe vaak zie je hem?

Bericht door Autheo » wo 30 nov 2016, 20:54

Hoewel de Vagling heel populair is in het A-segment, is bekend dat bijvoorbeeld de andere drieling (citybug) veel vaker gezien wordt. Logisch, omdat die ook al veel langer geleverd wordt. Maar binnen het hele A-segment, hoe vaak zie je de Vagling dan ten opzichte van de andere A-segmenters? Er is wel een topic verkoopaantallen, maar daar kun je dat totaalbeeld niet goed zien. Daarin kan je wel zien welk model in een jaar de topper was. Maar het totaal plaatje van wat je op de weg tegenkomt, is heel anders.

Ik heb me de volgende vraag gesteld:
Van elke duizend A-segmenters, hoeveel Vaglings zijn daar bij (dus ten opzichte van andere merken)?

Na even rekenen en puzzelen met de beschikbare informatie blijkt het volgende:
Van elke duizend A-segmenters op de weg zijn er 7 een Seat Mii, 5 een Skoda Citigo en 33 een Volkswagen up!. Dus in totaal 45 van de 1000 is een Vagling. Voor de veel langer bestaande andere drieling (citybug) is dat maar liefst 223 van de 1000, dus 5 keer zoveel!

In gedetailleerde volgorde van meeste A-segmenters per duizend is de ranglijst per merk als volgt:
1. Fiat (Panda, 500 en Seicento): 136
2. Renault (Twingo): 105
3. VAG (Mii, Arosa, Citigo, up!, Lupo en Fox)*: 94
4. Ford (Ka): 92
5. Suzuki (Splash, Alto en Nissan Pixo): 88
6. Peugeot (107/108): 83
7. Toyota (Aygo): 78
8. Hyundai (Atos en i10): 65
9. Citroen (C1): 62
10. Kia (Picanto): 57
11. Opel (Adam, Agila): 49
12. Chevrolet (Matiz, Spark): 48
13. Daihatsu (Cuore): 29
14. Smart: 14
* Als je de VAG-groep als aparte merken in deze lijst zou presenteren, betekent dit dat op plek 8 Volkswagen staat met 66 auto’s, op plek 15 Seat met 22 en als hekkensluiter op plek 17 Skoda met 5 auto’s.
Als conclusie blijkt dus dat Fiat het A-segment aanvoert, en dat VAG als groep op de derde plek komt.

(NB: voor de volledigheid: bovenstaande aantallen zijn gebaseerd op de mij bekende laatste gegevens van alle op de weg zijnde a-segmenters per 2015 ( http://bovagrai.info/auto/2015/bezit/1- ... n-en-type/ ). De nieuwste modellen als bijvoorbeeld de Opel Karl zijn dus nog niet meegerekend. Ook heb ik de kleine aantallen voor de overige A-segmenters (zoals Subaru Justy e.d.) hier verder buiten beschouwing gelaten). Afronding is per hele auto (ik heb immers nog nooit bijvoorbeeld 0,43 auto zien rijden…).

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De Vagling, hoe vaak zie je hem?

Bericht door Tom Westendorp » do 01 dec 2016, 10:12

Gewedige post weer Theo! Om je vraag te beantwoorden: hier in Enschede lijkt het wel alsof er louter Vaglings worden verkocht. Letterlijk op elke straathoek zie je er wel één staan. Met of zonder reclame maar je ziet ze echt overal.

Het kan ook zijn dat ik er meer op let dan anderen natuurlijk maar aan Vaglings geen gebrek hier in het oosten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De Vagling, hoe vaak zie je hem?

Bericht door TwitNour » do 01 dec 2016, 17:40

Ook hier in het zuiden des lands is de kans dat je een vagling tegenkomt tijdens een ritje bijna 100%. Mooie post.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De Vagling, hoe vaak zie je hem?

Bericht door Autheo » do 01 dec 2016, 18:26

Kan inderdaad kloppen dat je de Vagling inmiddels toch iets meer ziet dan was aangegeven. De verwerkte gegevens waren gebaseerd op 2015. Het bleek, dat inmiddels ook van 2016 gegevens beschikbaar zijn, dus hieronder de aanpassing op basis daarvan. Dus als die lijn zich ook dit jaar heeft voortgezet, is het logisch dat je de Vagling in verhouding toch wat meer ziet.

Er zijn kleine verschuivingen: de Vagling is in verhouding tot de andere drieling (citybug) in een jaar tijd in verhouding vaker te zien. En in de totale ranglijst is Ford (met z’n Ka) 2 plaatsen gezakt. Verder zijn de aantallen wel iets veranderd, maar de onderlinge verhouding niet. Ook niet nu de Karl en de Celerio er bij zijn gekomen.

Hieronder de nieuwe gegevens, op basis van begin 2016:

Van elke duizend A-segmenters op de weg zijn er 9 een Seat Mii, 7 een Skoda Citigo en 40 een Volkswagen up!. Dus in totaal 56 van de 1000 is een Vagling. Voor de veel langer bestaande andere drieling (citybug) is dat maar liefst 232 van de 1000, dus 4 keer zoveel!

In gedetailleerde volgorde van meeste A-segmenters per duizend is de ranglijst per merk als volgt:
1. Fiat (Panda, 500 en Seicento): 121
2. Renault (Twingo): 102
3. VAG (Mii, Arosa, Citigo, up!, Lupo en Fox)*: 101
4. Suzuki (Splash, Alto en Nissan Pixo, Celerio): 96
5. Peugeot (107/108): 87
6. Ford (Ka): 85
7. Toyota (Aygo): 82
8. Hyundai (Atos en i10): 66
9. Citroen (C1): 64
10. Kia (Picanto): 62
11. Opel (Adam, Agila, Karl): 51
12. Chevrolet (Matiz, Spark): 45
13. Daihatsu (Cuore): 27
14. Smart: 13
* Als je de VAG-groep als aparte merken in deze lijst zou presenteren, betekent dit dat op een plek 8 Volkswagen staat met 71 auto’s, op plek 15 Seat met 23 en als hekkensluiter op plek 17 Skoda met 7 auto’s.

Als conclusie blijkt dus dat Fiat het A-segment nog steeds aanvoert (al wordt de voorsprong kleiner), en dat VAG als groep weer op de derde plek komt (met weliswaar meer auto's).

(NB: voor de volledigheid: bovenstaande aantallen zijn gebaseerd op de mij bekende laatste gegevens van alle op de weg zijnde a-segmenters per 2016 http://bovagrai.info/auto/2016/bezit/1- ... n-en-type/. De nieuwste modellen als bijvoorbeeld de Opel Karl en Suzuki Celerio zijn nu wel meegerekend. Ook heb ik de kleine aantallen voor de overige A-segmenters (zoals Subaru Justy e.d.) hier verder buiten beschouwing gelaten). Afronding is per hele auto (ik heb immers nog nooit bijvoorbeeld 0,43 auto zien rijden…).

Plaats reactie