Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door Autheo » do 26 nov 2015, 21:12

Hé Tom, ik zie in het andere Topic dat je een ander luchtfilter hebt geplaatst (Ramair), en dat je zo geniet van het geluidje. Heb je er al eens aan gedacht dat jouw dieselgeluid bij koud weer daar wel eens mee te maken kan hebben? Ik heb met mijn originele luchtfilter bij een koude motor beslist geen last van 'dieselgeluiden' in ieder geval. ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door Tom Westendorp » vr 27 nov 2015, 07:31

Ik begrijp het idee maar het geluid komt echt uit de bak. Als ik de koppeling intrap is het weg.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door Tom Westendorp » wo 24 feb 2016, 11:21

Afgelopen zaterdag de versnellingsbak olie van de up! laten vervangen bij Vagtechniek. Martin is aan het experimenteren geslagen met de up! van zijn vrouw en heeft dezelfde truc toegepast op mijn auto. Vanmorgen heeft het gevroren in Enschede dus dat was een mooi moment om de proef op de som te nemen om te kijken of het gelukt is om het ratelen er uit te krijgen en wat denk je?

Helemaal stil! De up! schakelt ook een stuk soepeler. Ik ben echt meer dan tevreden en kan iedereen met het kleinste beetje twijfel aanraden om een tripje naar Nuenen te maken. De mannen van Vagtechniek zijn toppers! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door DaanRoor » wo 24 feb 2016, 11:56

Is er een ander type olie in gegaan?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door Tom Westendorp » wo 24 feb 2016, 12:00

Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben. Meestal als ik uit eten ben vraag ik ook niet aan de kok hoe hij het gerecht precies heeft bereid. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door TwitNour » wo 24 feb 2016, 16:29

Wat heeft dat gekost? Ik heb ook last van de dieselgeluiden...

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door Tom Westendorp » wo 24 feb 2016, 18:58

80 euro geloof ik in combinatie met een beurt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door Xanderv » vr 12 mei 2017, 17:59

Ik blaas dit tooic even nieuw leven in.
De citigo die we nu net hebben gekocht voelt bij koude start wat stroef aan.
Het geluid is ook wat rauwer als dat ie warm is. Iemand hier ervaring mee? Het voelt ook aan dat ie in lage toen meer moeite heeft.

Ik kan me niet herinneren dat de vorige dit ook had. Deze is wel dealer onderhouden dus zou zeggen dat het allemaal goed moet zitten. Misschien moet de auto ook wennen aan mijn/onze rijstijl? Aangezien wij de tweede eigenaar zijn?
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door Autheo » vr 12 mei 2017, 19:28

Xanderv schreef:Ik blaas dit tooic even nieuw leven in.
De citigo die we nu net hebben gekocht voelt bij koude start wat stroef aan.
Het geluid is ook wat rauwer als dat ie warm is. Iemand hier ervaring mee? Het voelt ook aan dat ie in lage toen meer moeite heeft.

Ik kan me niet herinneren dat de vorige dit ook had. Deze is wel dealer onderhouden dus zou zeggen dat het allemaal goed moet zitten. Misschien moet de auto ook wennen aan mijn/onze rijstijl? Aangezien wij de tweede eigenaar zijn?
Toen ik bij een onderhoudsbeurt een vervangende Mii meekreeg, merkte ik ook dat die veel 'feller' was dan de mijne. Toen ik vroeg of het een 75 pk was, wist de monteur wist mij te vertellen dat het een 60 pk was. Hij had de auto had ingereden, en daarbij vrij stevig gereden. Dat was dus duidelijk te merken.

Je zou kunnen overwegen om de 75 pk upgrade bij VAG-techniek uit te laten voeren. Dat heeft beslist invloed op de gasrespons, uit de ervaringen blijkt dat de motor daardoor minder 'geknepen' aanvoelt.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door Caddykaatje » vr 12 mei 2017, 22:02

Wij hebben ook dit ratelend geluid gehad met onze Up (13.000 km op de teller). We zijn bij van den Udenhout in Eindhoven geweest en die hebben de versnellingsbak uiteindelijk vervangen. Na een paar dagen weer exact hetzelfde geluid terug. Om een lang verhaal kort te maken weggestuurd met het verhaal een product eigenschap bla bla bla. Ik heb toen nog gezegd ja ja product eigenschap en dan gaan jullie toch de versnellingsbak vervangen. Hierna boos PON opgebeld en die zeiden vervelend meneer maar de dealer moet dit oplossen. Omdat ik daar niet verder kwam ben ik uiteindelijk naar van Mossel in Hapert gegaan mijn verhaal verteld en mijn auto daar achtergelaten. Deze hebben de koppeling, drukgroep en druklager vervangen en het probleem was verholpen, gelukkig ook onder garantie. Hij is tevens ook stiller tijdens het rijden en schakelt een stuk fijner.
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door Xanderv » vr 12 mei 2017, 22:16

Hmmm lastig zeg. Ja garantie is verlopen denk ik na 4 1/2 jaar.
Misschien dan die tuning doen.. het voelt alsof ik bij een koude motor mijn gaspedaal verder in moet drukken om fatsoenlijk vooruit te komen. Is opzich niet erg maar ik ben dol op zuinig rijden en dat combineert niet haha.

Ik blijf het ene tijdje in de gaten houden. Heb er nog niet superveel mee gereden maar het viel me zo op
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door arnout84 » vr 12 mei 2017, 22:23

Ik reed vandaag met airco aan, leek wel alsof ik op de fiets zat haha

maxi
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 10 jul 2017, 16:16

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer!

Bericht door maxi » ma 10 jul 2017, 18:22

Petrolhead Tom schreef:
Ruben schreef:Zoals ik al zei had ik het zelf vanochtend ook en ben ik het ook wel vaker tegengekomen. Het blijkt een producteigenschap te zijn van het up blokkie. (Stel jij eens voor dat jij met 1 graden celsius wakker moet worden, haha)
Moet wel zeggen dat ik het zo extreem nog niet gehoord had. Het lijkt bij jou voornamelijk uit de versnellingsbak te komen (linker wielkast horende of is het geluid net zo erg in de rechter wielkast?). Mocht het geluid weer komen kijk eens wat er veranderd als je de koppeling intrapt. Neem aan dat het geluid na een paar honderd meter rijden wel weg is?
Na 1 minuut rijden kon ik het buiten de auto nog horen (ik moest toevallig even uitstappen) daarna was het weg. Voor de rest heb ik het ook niet meer gehoord. Ik kijk het wel even aan. Zojuist de auto net iets verder buiten de oprit geparkeerd zodat hij vannacht goed in de wind staat. Kijken hoe het morgenvroeg gaat.

Ik heb trouwens wel het idee dat het op het filmpje erger klinkt dat het in werkelijkheid was.
Hallo Petrolhead,
Ik ben nieuw op dit forum en had dit zelfde probleem met koud weer. Mijn dealer A-Point in Almere heeft de eerste beurt olie erin gedaan van Shell 10w40 want dat moest anders kon ik motorschade krijgen. Kul verhaal.!!!
Al jaren heb ik Castrol magnaten 5 w 40 gebruikt in al mijn auto's ( ook oudere 12 jaar en ouder ) deze was nieuw 400 km toen ik hem kocht.

Kort verhaal lang verhaal terug naar de dealer in Den Haag ( woon zelf in Almere) waar ik hem heb gekocht. Hij is daar voor de 2e beurt geweest nu met Castrol olie want dat gebruiken zij standaard. Gastrol Magnaten 5w40 full Syntetic .
Motor loopt sindsdien als een zonnetje ook met koude start.
Zij gaven terecht aan dat de andere olie te dik is met koude start waardoor het veel langer duurt tot de olie goed door het hele motorblok is.

Heel verhaal, maar misschien hebben de andere leden hier ook baat bij.

Mvg. Dick

maxi
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 10 jul 2017, 16:16

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door maxi » ma 10 jul 2017, 18:27

Update: Het is Castrol Magnatec 5w40. Een dealer heeft een contract met een maatschappij.!! A-Point dus met Shell. Wittenburg Den Haag met Castrol .!!! Vandaar !!!

Oude motoren gaan minder olie verbruiken met deze Castrol olie en worden steeds stiller. Dit is echt geen onzin.!! Ik spreek uit ervaring. Ben zelf automonteur geweest en weet dit al zeker 20 jaar.!!

maxi
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 10 jul 2017, 16:16

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door maxi » ma 10 jul 2017, 18:31

Xanderv schreef:Ik blaas dit tooic even nieuw leven in.
De citigo die we nu net hebben gekocht voelt bij koude start wat stroef aan.
Het geluid is ook wat rauwer als dat ie warm is. Iemand hier ervaring mee? Het voelt ook aan dat ie in lage toen meer moeite heeft.

Ik kan me niet herinneren dat de vorige dit ook had. Deze is wel dealer onderhouden dus zou zeggen dat het allemaal goed moet zitten. Misschien moet de auto ook wennen aan mijn/onze rijstijl? Aangezien wij de tweede eigenaar zijn?
Hoi Xanderv,

Ik had dit ook ,maar mijn VW up kwam pas goed los nadat ik er 20000 km mee gereden had. en nadat ik met Castrol Magnatec 5w40 olie ben gaan rijden.

Misschien een optie?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Up! klinkt als een diesel bij koud weer! Update p3

Bericht door Xanderv » ma 10 jul 2017, 22:13

Ik merk dat het alleen onderin de toeren is. Valt wel mee en ik denk dat de orige eigenaresse vooral van het vlotte optrekken was want dat wil deze wel! Ik zit nu op 88.000 km en dealer onderhouden dus dat zal wel goed zitten.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie