Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door HighUp22 » zo 04 okt 2015, 21:30

Goedenavond allemaal,

Ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn high up van juli 2013 een ex huurauto is. Ik heb de auto nu 3 en een halve maand en dit is mij niet verteld bij de verkoop! Kan ik de officiële volkswagen dealer hiervoor aansprakelijk stellen? De koppeling zit al behoorlijk hoog en schakelen gaat ook niet altijd even lekker, vaak zelfs met grote schokken! Ik heb niet voor niets jaren gespaard en 10000 euro uitgegeven om een ex huur auto te kopen. Ik vind het schandalig. Ik hoor graag van jullie!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Tom Westendorp » ma 05 okt 2015, 06:40

Heb je bij de koop expliciet aangegeven dat je geen huurauto wilt kopen? Heb je gevraagd naar de geschiedenis van de auto? Is het een huurauto uit het buitenland of uit een dealervloot? Heb je de auto bij een dealer gekocht of is het een import auto?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Altos » ma 05 okt 2015, 07:59

Was me er niet bewust van dat de dealer dit moet aangeven eigenlijk.
Heb je met de proefrit niks gemerkt van de hoge koppeling en het schakelen?
Heb je al bij de dealer aangegeven dat je je niet prettig voelt bij de laatst vernomen feiten omtrent de huur achtergrond van je auto?
Ik lees veel emotie in je bericht maar ik vind dat je onder andere zelf verantwoordelijk bent voor bovenstaand onderzoek.
Wel begrijp ik de emotie en geld kwestie die het kopen van een auto met zich mee brengt.
In jou geval zou ik contact opnemen met de firma waar deze Up! gekocht is en het "probleem" voorleggen...lijkt mij een logische eerste stap.
Mijn ervaring is dat een huur auto niet persé een afgetrapte bak hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door kgroot.nl » ma 05 okt 2015, 12:50

Wat is er mis met een huur auto?
En nee hier kan je niemand voor aansprakelijk stellen.
Ik weet namelijk nu het antwoord van de dealer al....
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
BottomsUp!
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 10:59
Locatie: Leiden

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door BottomsUp! » ma 05 okt 2015, 17:10

Sorry maar wat is een hoge koppeling?
Ducati Diavel Dark Stealth, Volkswagen Up! High Up!

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Altos » ma 05 okt 2015, 17:35

Meestal wordt daarmee bedoeld het aangrijppunt nadat het pedaal volledig is ingedrukt en je deze weer laat opkomen voordat de versnelling plaatsvind.
Hoe hoger dit punt is vaak een aanduiding van slijtage echter noet in alle gevallen

Gebruikersavatar
Ruben
Donateur member
Berichten: 165
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 22:11
Locatie: Zwolle

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Ruben » ma 05 okt 2015, 19:31

Denk dat 50% van de occasions bij alle VW dealers ex huurauto's zijn. Huurauto's hoeven echt niet afgetrapt te zijn. Verkoper is ook niet verplicht om dit te melden(mag natuurlijk wel). Wat betreft de koppeling dit had je ook bij de proefrit kunnen opmerken? Neem aan dat je de auto met garantie hebt gekocht dus dit kun je altijd nog even opmerken.
| High Up! | Blue | Blue Dashpad | Dynamic Triangle pakket (Zwarte hemel, Triangle velgen, Ramen 65% getint) | Drive pakket (Cruise Control, Boordcomputer, Parkeersensoren) | Maps&More | Fender soundsystem |

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Autheo » ma 05 okt 2015, 20:29

Het achterhouden van relevante informatie waardoor de koper een onjuiste aankoopbeslissing neemt, kan als dwaling worden gerekend. Er zijn duidelijke gevallen van dwaling die er toe hebben geleid dat een koop nietig werd verklaard.
Zie bijvoorbeeld eens deze informatie:
http://www.wetrecht.nl/dwaling/

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Gert » ma 05 okt 2015, 20:43

Of dit een geval van dwaling is betwijfel ik. Er is zo te lezen geen onjuiste mededeling gedaan door de verkoper. Of de verkoper - zonder nadere informatie - zou moeten begrijpen dat het de koper er om te doen is om een auto die van een particulier is geweest te krijgen betwijfel ik ook. Of zou een ex-lease auto wel goed zijn geweest?

Een ex-huurauto lijkt mij ook trouwens niet per defenitie slechter te moeten zijn dan een auto die afkomstig is van een particulier of een lease rijder. Je zou ook kunnen denken dat bij een ex-huurauto de gevolgen van rijstijl uitmiddelen omdat ze anders dan bij een enkele eigenaar of leaserijder zullen verschillen. Ook lijkt mij niet op voorhand duidelijk dat een niet-eigenaar (leaserijder of huurder) slechter met hun (tijdelijke)bezit zullen omgaan dan een eigenaar. Ik zelf ga met andermans eigendom voorzichtiger om dan met mijn eigen spullen. Denk ik toch.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door MiiRens » ma 05 okt 2015, 20:54

Ik weet wel dat er ex huurauto's uit het buitenland (veel uit Spanje en Portugal) worden gehaald, ook door dealers. Zo kunnen ze de voorraad een beetje aanvullen. Moet de verkopende partij vermelden dat het een huur auto was :roll: wel als je ernaar vraagt. Ook kan je duidelijk zien of een auto uit het buitenland komt. Moet hij dit dan vermelden, als je hier niet naar vraagt? Als je netjes zaken doet vermeldt je dat soort dingen lijkt mij, als ernaar gevraagd wordt moet de waarheid worden verteld. Ben je als verkoper niet netjes en wordt er niet naar gevraagd, dan sta je wel zwak. Je hebt ermee kunnen rijden, er wordt (fabrieks)garantie gegeven en bepaalde zaken kan je heel makkelijk zelf controleren.

Om nog even in te gaan op de poster hierboven over het feit dat een huurauto of leasebakkie niets uitmaakt. Ik denk nl. dat men niet zo netjes omgaat met de auto van een ander. Ik word 's morgens links en rechts ingehaald door auto's die blijkbaar geen last hebben van een koude motor. En kijk maar eens naar de velgen van lease auto's.
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Gebruikersavatar
Bobmii
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 14:50

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Bobmii » wo 07 okt 2015, 09:50

@HighUp22,

Mijn Seat Mii was een ex-lease auto, die daarna nog een tijdje in de huurvloot van de lokale dealer heeft gereden en toen te koop is aangeboden. Ook kwam ik erachter dat de auto een keer schade heeft gehad achter, maar netjes hersteld.

Je schrijft dat je de auto 3 maanden hebt, dan heb je toch gewoon garantie? Binnen een half jaar kom je er echt wel achter of de auto goed is of dat er nog andere problemen de kop op steken. Ik zou je niet teveel zorgen maken; dat het een huurauto is zegt nog niet zoveel over de auto.
Seat Mii style chic 60pk - candy white - VAGcom instellingen - W8 verlichting - lederen bekleding - drive pakket - extra getinte ramen rondom - LED achter lichten.

HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door HighUp22 » wo 07 okt 2015, 18:30

Bobmii schreef:@HighUp22,

Mijn Seat Mii was een ex-lease auto, die daarna nog een tijdje in de huurvloot van de lokale dealer heeft gereden en toen te koop is aangeboden. Ook kwam ik erachter dat de auto een keer schade heeft gehad achter, maar netjes hersteld.

Je schrijft dat je de auto 3 maanden hebt, dan heb je toch gewoon garantie? Binnen een half jaar kom je er echt wel achter of de auto goed is of dat er nog andere problemen de kop op steken. Ik zou je niet teveel zorgen maken; dat het een huurauto is zegt nog niet zoveel over de auto.
Ja misschien heb je wel gelijk, de auto ziet er verder tip top uit, velgen hebben geen enkele schade. Auto rijd ook lekker. Misschien maak ik me wel te druk. Ik heb zelfs pon plus garantie, dus een totaal van 14 maanden. Dus genoeg tijd om erachter te komen. Er zijn nog wat kleine dingen zoals de stankgeur die uit de ventilator komt zowel met als zonder airco ( denk interieurfilter?) Daar ga ik volgende week even mee terug en voor de rest zie ik het wel. Heb zeker geen spijt van mn aankoop! Heerlijk zuinige auto van alle luxe voorzien.

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Jup » wo 07 okt 2015, 19:54

Olie op t vuur: Don't be gentle, it's a rental!


Maar dat zegt niets: Auto huren = zeer duidelijk weten dat brokken = dokken.. Schade of wat ook probeer ik zo mogelijk nog beter te voorkomen dan met m'n eigen auto. *jup heeft ook al eens een Up! gehuurd*.
Al is 't ook wel weer zo dat ik met een huurauto qua koude motor weer minder kritisch ben; want dat is 'slechts' potentiele lange termijnschade;

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Gert » do 08 okt 2015, 20:11

Goed zo high-up!. Hou je bij de feiten en je gevoel tijdens het rijden. Zorg dat er geen "slechte auto" tussen je oren komt te zitten. Koppeling kan door de verkoper geconstateerd en verholpen worden lijkt mij.

Olie van het vuur: het zou mij niet verbazen als een huurauto alleen langere afstanden rijdt en dat lijkt mij juist goed voor de auto. Als ik (even) geen auto heb pak ik voor een kort stukje de fiets (alleen aktetas) of vraag vrienden (ijskastje of zo bij).
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door Autheo » do 08 okt 2015, 21:32

:text-offtopic:
Gert schreef: Als ik (even) geen auto heb pak ik voor een kort stukje de fiets (alleen aktetas) of vraag vrienden (ijskastje of zo bij).
Met die duidelijke (?) taal vermoed ik dat het inderdaad maar beter is dat je dan niet achter het stuur kruipt ... :?

MiiZii
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 11:57

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door MiiZii » za 17 okt 2015, 11:03

Het feit dat de auto een huurauto is geweest hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit.
Iets wat je nog wel mee zou kunnen wegen bij het kopen van een ex-huurauto: verhuur (in het verleden) heeft volgens mij invloed op de fabrieksgarantie. De welbekende kleine lettertjes.
Mii.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Jonge occasion blijkt ex-huurauto te zijn!

Bericht door kgroot.nl » za 17 okt 2015, 13:06

Nee hoor heeft geen invloed bij bedrijven
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Plaats reactie