Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » do 27 nov 2014, 07:05

U vraagt in uw mail informatie over het aanhangwagentrekgewicht van uw Volkswagen Up.

Er staan inderdaad geen aanhangwagentrekgewichten op het kentekenbewijs omdat deze niet bekend zijn bij de RDW. Van dit voertuig hebben we niks in het register of de typegoedkeuring(TGK) staan. Misschien zijn deze trekgegevens op te vragen door middel van een verklaring van de fabrikant.

Deze goedkeuring van de fabrikant kunt u voor beoordeling sturen naar de afdeling TTV in Zoetermeer. Misschien zal er getest moeten worden op ons testcentrum in Lelystad. U dient dan rekening te houden met keuringskosten van ongeveer € 550,00. Indien u ook een test voor het bepalen van de ongeremde aanhangwagenmassa wilt laten uitvoeren, zal dit bedrag hoger uitvallen.



Voor het verkrijgen van een verklaring van de fabrikant raad u aan om contact op te nemen met de gemachtigde importeur van de fabrikant of de fabrikant zelf.


Voor een aanvraag kunt u het toegevoegde " Aanvraagformulier IGK v1.00" gebruiken. Graag de "Handleiding aanvraagformulier TGK v2.00" volgen. U kunt hiervoor niet langs een RDW-keuringsstation.



Kosten TTV
De kosten zijn afhankelijk van de leeftijd van het aangeboden voertuig, de overlegde documenten en in hoeverre het voertuig individueel moet worden beoordeeld of getest. De prijs van een test is opgebouwd uit de volgende componenten:

· De uitvoering van de test en ook de rapportage van de test op basis van het technisch uurtarief.

· De administratieve kosten op basis van het administratieve uurtarief.

· Een toeslag voor het gebruik van de faciliteiten, indien van toepassing op basis van het betreffende uurtarief.

· De uurtarieven vindt u in de tarievenlijst van TTV van de RDW.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.
to be continued
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » do 27 nov 2014, 21:52

Hierbij stuur ik u ons aanvraagformulier als Excel bestand.
Dit formulier dient u te gebruiken wanneer u van ons een goedkeuring wilt ontvangen voor deze constructie.
Deze goedkeuring zal worden afgegeven op individuele basis (op chassisnummer)
Met deze goedkeuring kunt u vervolgens met het voertuig naar een RDW keuringsstation om de montage ervan te laten controleren en de aanhangwagen massa's op het kenteken te laten verwerken.

Voor deze procedure kunt u bij ons rekenen op een kostenpost van ± 150 euro per voertuig. Houd er hierbij rekening mee dat de kosten worden berekend op urenbasis. Het bedrag kan dus variëren afhankelijk van de tijd die het in beslag neemt.
Het is per voertuig goedkoper om voor meerdere voertuigen in een keer de aanvraag te doen wanneer deze identiek zijn.

De kosten bij het keuringsstation heb ik geen zicht op maar u kunt daar rekenen op een bedrag van rond de 75 euro.


Met vriendelijke groet,

RDW
Administratie TTV Productbeoordeling
079 – 345 83 02
mailto:ttv@rdw.nl

Ergo: Kosten voor een échte trekhaak, die tot 750 kg geremd mag trekken en/of 500kg ongeremd:
- Haak zelf ( Bijvoorbeeld de MVG van mvg-ahk.de ) - 628 euro
- Montage ( Zelf te doen, of te laten doen ) ? euro
- Papierwinkel RDW op chassisnummer: individuele keuring - 150 euro
- Montage controle bij RDW station 75 euro

Reken op een goede 1000 euro verder, dus circa 10% van de aanschafprijs (van een kale up!) , maar dan heb je wel een genotsknots, eh, afneembare trekhaak waar je echt wat mee kunt.

Let op: Het gaat dus om een door de RDW goedgekeurde wijziging van de constructie, waarbij niet alleen de papierwinkel in orde wordt gemaakt (wat in de praktijk niets anders betekend dan dat er op het kenteken onder O.1 en O.2 ipv een streepje ( - ) er gewichten komen te staan ( 750 resp. 500 ), en dat de montage op een RDW station geïnspecteerd wordt. Voor de verzekering heeft dit alles geen gevolgen, maar ik zou het wel even melden bij de verzekering.

*slaat spaarvarken kapot*
#zoekt secondelijm#
!spaart nog even verder!
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » ma 01 dec 2014, 19:03

1.000 euro is natuurlijk wel geld maar ik vind het best goed te doen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door MauriceR. » ma 01 dec 2014, 21:40

Petrolhead Tom schreef:1.000 euro is natuurlijk wel geld maar ik vind het best goed te doen.
Met de technische kennis en entrepeneur-mentaliteit van de forumsponsor zie ik wel ruimte voor een lagere prijs!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » di 02 dec 2014, 11:09

MauriceR. schreef:
Petrolhead Tom schreef:1.000 euro is natuurlijk wel geld maar ik vind het best goed te doen.
Met de technische kennis en entrepeneur-mentaliteit van de forumsponsor zie ik wel ruimte voor een lagere prijs!

M.
Enige marge's die ik zie:
Inkoop laag houden (door bijvoorbeeld groot tegen inkoopsprijs in te kopen), scheelt een slok op een borrel ( maar ík zei de gek heb maar één up! en zou niet weten hoe ik de overige 9 haken kwijt raak, laat staan voor-financier, mocht ik entrepeneur willen spelen)
Montagekosten minimaliseren; Maar aangezien er voor de MVG haak geboord moet worden in de langdrager, of voor die andere haak een sleuf in de bumper moet worden gemaakt, gaat er pas-en-meetwerk in zitten dat pas bij de 3e montage echt snelheidswinst oplevert.

Denk dat als VAGtechniek 't voor totaal (incl RDW en al) voor 850 euro kan doen, 't een klein wondertje mag heten.
Exclusief de RDW keuring (als je dat dus na het monteren zelf regelt bij de RDW) moet t wel lukken voor dat geld denk ik, maar goed: zoals ik al zei: ik ben geen entrepeneur. En sint staat voor de deur, dus een haak komt nu budget technisch ook niet echt uit. *propt de ikea kerstboom dus dit jaar nog één keer op de achterbank*
Eco-up! kilometervretertje

sangria
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 15:12

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door sangria » wo 17 dec 2014, 21:00

op mp voor 650 euro koopje een VW Golf 2 55PK 1988 K6 (leeggewicht 820 kg) met trekhaak, Gewicht aanhanger geremd:1.000 kg .veel slimmer denk ik

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » do 18 dec 2014, 16:38

sangria schreef:op mp voor 650 euro koopje een VW Golf 2 55PK 1988 K6 (leeggewicht 820 kg) met trekhaak, Gewicht aanhanger geremd:1.000 kg .veel slimmer denk ik
Touche. :lol:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johannus » do 18 dec 2014, 17:08

Touché :clap: indeed.


Waarom rij ik uberhaupt in een up! en niet in die ouwe aftandse zuipende Golf 2 uit 1986 met af en toe torenhoge onderhoudskosten en muffe bekleding? :shock:

Met een beetje zoeken vind je ook nog wel een redelijk mooie Golf 2, met trekhaak, airco en stuurbekrachtiging. TomTom tegen de voorruit en voila: gelijkwaardige auto gevonden! ( verder is een Golf2 ineens ook een stuk ruimer dan een up! :doh: )

Keuzes keuzes :-)

*tijd voor kerst-reces! :-) * :dance: :lol: :lol:
Eco-up! kilometervretertje

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Loudmouse » zo 07 aug 2016, 08:45

Even deze "uppen"

Ik kwam deze tegen.
https://www.rameder.nl/mvg-trekhaak-com ... AkGR8P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » zo 07 aug 2016, 21:30

Loudmouse schreef:Even deze "uppen"

Ik kwam deze tegen.
https://www.rameder.nl/mvg-trekhaak-com ... AkGR8P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja leuk kogeldruk 50 kg, kun je nog geen fiets (E-Bikes) mee vervoeren
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Autheo » zo 07 aug 2016, 21:47

JoVe schreef:
Loudmouse schreef:Even deze "uppen"

Ik kwam deze tegen.
https://www.rameder.nl/mvg-trekhaak-com ... AkGR8P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja leuk kogeldruk 50 kg, kun je nog geen fiets (E-Bikes) mee vervoeren
Maar als je het hele verhaal leest, mag je dus wel officieel via de RDW goedgekeurd een aanhanger (karretje of vouwwagen) trekken. Daar kun je eventueel ook je e-bikes op plaatsen, mits je beneden de 750 km geremd/500 km ongeremd blijft.
Ben benieuwd wie die officiële kentekenaanpassing al heeft laten doen.

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Loudmouse » ma 08 aug 2016, 06:50

Het gaat mij om bagagewagentje
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Loudmouse » ma 08 aug 2016, 15:59

Ik had een mail gestuurd met de vraag of hier idd een aanhanger mee getrokken mag worden.
Hier het antwoord.

Before I make an offer for you, there is an important issue regarding this particular towbar. Basically, this car is not allowed to tow.

If you have a look into your car documents, you will note that no towing weight is indicated.

 

In Germany, Rameder has received an approval from (Skoda) to have this towbar built on the vehicle. With the documentation that we provide, the car owner can go to the local TÜV/MOT and have his car documents changed. But, this solution is most often not allowed in other countries outside Germany or Austria.

 

For instance, this towbar is not for sale in Belgium, the Netherlands, France, Scandinavia... I do not know the situation in Netherlands, this you should verify first so that your vehicle remains legal.

When you are able to have your vehicle documents altered, you can buy and install this towbar. If so, please inform me and I will send you an offer.

Trusting you will find this satisfactory.
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door DaanRoor » ma 08 aug 2016, 16:10

Dat is tenminste een eerlijk antwoord. Gaat u hiermee verder Loudmouse? Ik volg dit met interesse...
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 08 aug 2016, 16:39

Loudmouse schreef:Het gaat mij om bagagewagentje
Mijn buurman had een C1 en die moest een verklaring tekenen bij de dealer dat hij de trekhaak alleen maar gebruikt voor een fietsendrager en er geen aanhanger mee ging trekken.
Denk dat de constructie niet toereikend is om te trekken maar wel te dragen tot 50 kg max. (andere krachten)
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Autheo » ma 08 aug 2016, 16:59

JoVe schreef:
Loudmouse schreef:Het gaat mij om bagagewagentje
Mijn buurman had een C1 en die moest een verklaring tekenen bij de dealer dat hij de trekhaak alleen maar gebruikt voor een fietsendrager en er geen aanhanger mee ging trekken.
Denk dat de constructie niet toereikend is om te trekken maar wel te dragen tot 50 kg max. (andere krachten)
Als je de Tüv testverslagen leest die bij de MVG-trekhaak geleverd worden, zie je dat ze die juist getest hebben op de trekkracht voor een aanhanger (te lezen in de bijlagen van de montagehandleiding, zie toegevoegd document) Dus dat verhaal van jouw buurman gaat dan niet op voor dit type. Je kunt daar wel degelijk een aanhanger mee trekken.
Bijlagen
MVG trekhaak 109625-10094-2-samples-v1.pdf
(2.67 MiB) 137 keer gedownload

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » ma 08 aug 2016, 17:32

Ik begrijp totaal de discussie niet of je nou wel of niet (legaal) een aanhanger mag trekken?

Je gaat toch serieus geen aanhanger achter een auto van 850 kg met een 1.0 motor hangen?!

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 08 aug 2016, 17:55

arnout84 schreef:Ik begrijp totaal de discussie niet of je nou wel of niet (legaal) een aanhanger mag trekken?

Je gaat toch serieus geen aanhanger achter een auto van 850 kg met een 1.0 motor hangen?!

Vind ik ook, kijk maar in de gegevens van het RDW.

Aanhangwagen geremd 0 kg


Aanhangwagen ongeremd 0 kg
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Loudmouse » ma 08 aug 2016, 19:25

Bagagewagen.
Is toch weer wat lichter dan aanhanger ;)
Dacht aan 400kg max.
En dat het mogelijk is weten we nu al.
Nu nog de vraag of het mag.
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door lupocor » di 09 aug 2016, 09:36

arnout84 schreef:Ik begrijp totaal de discussie niet of je nou wel of niet (legaal) een aanhanger mag trekken?

Je gaat toch serieus geen aanhanger achter een auto van 850 kg met een 1.0 motor hangen?!
ik zou niet weten waarom niet.
vroeger had ik een opel A kadet 993 cc 40 pk met trekhaak.
hing daar rustig een tandemasser achter vol met 30x30 tegels,wel rustig rijden en toen nog geen rembekrachtiging en schijfremmen.
als je met belijd rijd is het geen probleem.

Plaats reactie