Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » vr 23 feb 2018, 20:51

B.W. Wassing schreef:Een vraag:

Mag je met een Up! GTI wel een aanhanger trekken, of is daar nog niets van bekend?

Groet,

B.W. Wassing.
Waarom zou je in godsnaam een aanhanger gaan trekken achter een Up GTI?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » vr 23 feb 2018, 21:05

Nee, zit geen typegoedkeuring op welke up! Dan ook.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
eup
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:45

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door eup » ma 02 jul 2018, 13:42

https://i.imgur.com/AU8ew0D.jpg

MVG trekhaak gemonteerd.

De stekkerdoos moet ik nog plaatsen, maar ik wil geen groot gat in m'n bumper, dus daar verzin ik iets creatiefs op.

Daarna door naar de RDW... voor de keuring. Specifiek deze trekhaak heeft een type goedkeur welke voldoende zou kunnen zijn om daadwerkelijk het kenteken aangepast te krijgen met trekgewicht voor de up! Het behoeft geen discussie of prognoses of het wel of niet lukt: Ik ga het gewoon proberen, als 't lukt is 't mooi meegenomen, als 't niet lukt heb ik alsnog een fietsdrager-hulpstuk.

Waarom zou ik het willen: omdat de up! vaak klein genoeg is waardoor wat ik wil meenemen nèt niet past, daarom. Niet om met een caravan mee op vakantie te gaan dus, maar wel om bijvoorbeeld balken te halen bij de bouwmarkt.

Met wat eigen inventiviteit is de bumperuitsparing nog best okay gelukt. Valt niet heel verschrikkelijk op, al zeg ik het zelf.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door TwitNour » ma 02 jul 2018, 18:34

Ben best wel benieuwd of het gaat lukken! Goed bezig in ieder geval

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Autheo » ma 02 jul 2018, 19:11

Nou, ik ben ook benieuwd of het lukt! Heb een poosje geleden wel een up! met aanhanger zien rijden op de A27, maar of dat legaal was vraag ik me af.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » di 03 jul 2018, 21:00

Autheo schreef:
ma 02 jul 2018, 19:11
Nou, ik ben ook benieuwd of het lukt! Heb een poosje geleden wel een up! met aanhanger zien rijden op de A27, maar of dat legaal was vraag ik me af.
Het antwoord staat op het kentekenbewijs....

Gebruikersavatar
eup
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:45

eup

Bericht door eup » do 05 jul 2018, 22:39

Aanvraag individuele keuring is de deur uit.

Keep u all posted.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » za 07 jul 2018, 10:44

eup schreef:
ma 02 jul 2018, 13:42
https://i.imgur.com/AU8ew0D.jpg

MVG trekhaak gemonteerd.

De stekkerdoos moet ik nog plaatsen, maar ik wil geen groot gat in m'n bumper, dus daar verzin ik iets creatiefs op.

Daarna door naar de RDW... voor de keuring. Specifiek deze trekhaak heeft een type goedkeur welke voldoende zou kunnen zijn om daadwerkelijk het kenteken aangepast te krijgen met trekgewicht voor de up! Het behoeft geen discussie of prognoses of het wel of niet lukt: Ik ga het gewoon proberen, als 't lukt is 't mooi meegenomen, als 't niet lukt heb ik alsnog een fietsdrager-hulpstuk.

Waarom zou ik het willen: omdat de up! vaak klein genoeg is waardoor wat ik wil meenemen nèt niet past, daarom. Niet om met een caravan mee op vakantie te gaan dus, maar wel om bijvoorbeeld balken te halen bij de bouwmarkt.

Met wat eigen inventiviteit is de bumperuitsparing nog best okay gelukt. Valt niet heel verschrikkelijk op, al zeg ik het zelf.

Lijkt me duidelijk te zien op de foto's dat je met een UP! geen aanhanger mag trekken en er geen typegoedkeuring is afgegeven.
Je zou er ook een soort kist op kunnen maken of kopen (thule) maar je zit wel met het max kogelruk van 50 kg.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
eup
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:45

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door eup » ma 09 jul 2018, 15:03

JoVe schreef:
za 07 jul 2018, 10:44

Lijkt me duidelijk te zien op de foto's dat je met een UP! geen aanhanger mag trekken en er geen typegoedkeuring is afgegeven.
Je zou er ook een soort kist op kunnen maken of kopen (thule) maar je zit wel met het max kogelruk van 50 kg.
Wat zie je precies op de foto's? Ik bouw niet voor het eerst een trekhaak onder een auto, en deze trekhaak zit net zo degelijk vast als welke andere trekhaak die ik eerder monteerde. Laat je niet van de wijs brengen door het onbreken van de bumper op de foto, en de 'industriële look' achter het plastic: Het is echt wel een deugdelijk gemonteerde haak hoor. De trekhaak die ik heb gemonteerd kan je in Duitsland laten aantekenen op je kentekenbewijs zodat je wel met aanhanger mag rijden. De moeilijkheid is juist om dat in Nederland óók voor elkaar te krijgen:

https://www.vau-max.de/magazin/news/anh ... unden.3386

( De individuele goedkeuring omhelst ook minimaal een controle van de bevestiging aan de auto, eventueel uitgebreid met een rijtest, hellingproef en remtest).

Gebruikersavatar
eup
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:45

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door eup » ma 09 jul 2018, 15:06

eup schreef:
ma 09 jul 2018, 15:03
JoVe schreef:
za 07 jul 2018, 10:44

Lijkt me duidelijk te zien op de foto's dat je met een UP! geen aanhanger mag trekken en er geen typegoedkeuring is afgegeven.
Je zou er ook een soort kist op kunnen maken of kopen (thule) maar je zit wel met het max kogelruk van 50 kg.
Wat zie je precies op de foto's? Ik bouw niet voor het eerst een trekhaak onder een auto, en deze trekhaak zit net zo degelijk vast als welke andere trekhaak die ik eerder monteerde. Laat je niet van de wijs brengen door het onbreken van de bumper op de foto, en de 'industriële look' achter het plastic: Het is echt wel een deugdelijk gemonteerde haak hoor. De trekhaak die ik heb gemonteerd kan je in Duitsland laten aantekenen op je kentekenbewijs zodat je wel met aanhanger mag rijden. De moeilijkheid is juist om dat in Nederland óók voor elkaar te krijgen:

https://www.vau-max.de/magazin/news/anh ... unden.3386

( De individuele goedkeuring omhelst ook minimaal een controle van de bevestiging aan de auto, eventueel uitgebreid met een rijtest, hellingproef en remtest).

Ohja: 750 kilo? 850 kan ook! Maar dan met een starre kogel ( helaas)

Afbeelding

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 09 jul 2018, 15:42

Nu leven we in 1 Europa, waarom moeten dan deze regels in Duitsland anders zijn. Wie regelt dan deze type goedkeuring van wel of geen aanhanger trekken met een UP! met 60 pk motor? Is dit dan per land verschillend en kun je dan je Nederlandse UP! in Duitsland bij de TUV laten keuren met trekhaak.
Ik weet wel dat als je bij de VW dealer een originele (Thule) trekhaak koopt zitten er ook een set hulpveren bij voor het gewicht met de fietsendrager te compenseren.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door dennuus1 » ma 09 jul 2018, 20:18

Omdat het hele Europa niks meer voorstelt...

Gebruikersavatar
eup
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:45

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door eup » di 10 jul 2018, 15:57

JoVe schreef:
ma 09 jul 2018, 15:42
Nu leven we in 1 Europa, waarom moeten dan deze regels in Duitsland anders zijn. Wie regelt dan deze type goedkeuring van wel of geen aanhanger trekken met een UP! met 60 pk motor? Is dit dan per land verschillend en kun je dan je Nederlandse UP! in Duitsland bij de TUV laten keuren met trekhaak.
Ik weet wel dat als je bij de VW dealer een originele (Thule) trekhaak koopt zitten er ook een set hulpveren bij voor het gewicht met de fietsendrager te compenseren.
De regels zijn niet anders in Duitsland. Alleen is men er in Duitsland veel beter op ingericht dat je aanpassingen aan je auto laat keuren. Hoewel bij elke aanpassing van je auto officieel de typegoedkeuring vervalt, is daar in Nederland niet écht sprake van: bij de APK keuring kijken wij veel meer feitelijk naar milieu en veiligheid. In Duitsland is het meer 'als 't een goedkeuringsstempel/certificaat heeft, dan is het pas goed.

Anyhoe: Trekhaak en trekgewichten en alle andere relevante informatie staan op het Certificaat van Overeenstemming. (CvO) en dat is wat er in het kentekenregister wordt opgenomen. Wil je iets aanpassen, bijvoorbeeld een ander stuurtje, een set verlagingsveren met dempers of heldere achterlichten ipv gekleurde? Dan moet je daarvoor in Duitsland naar de TÜV, in Nederland hoef je niets te doen. Voor 99,9% van de gevallen waarvoor je in Duitsland al naar de TÜV moet, doen we in Nederland niet moeilijk. Bij de APK wordt de boel gekeurd, en is het klaar. Bij extreme gevallen wordt je alsnog door de politie van de weggehaald of bij technische controles val je door de mand ( andere cilinderinhoud is bij de APK geen probleem, maar officieel niet toegestaan).

Nog langer verhaal? Komt ie: er zijn dus 0,1% gevallen waarbij er wel een wijziging in het kenteken(register) wordt doorgevoerd. Bijvoorbeeld bij het inbouwen van een LPG installatie. Of bij het ombouwen naar invaliden(rolstoel)vervoer. Of bij het monteren van een laadklep op een busje (waarbij het leeggewicht fors toeneemt, en het laadvermogen af neemt). Dat soort keuringen worden in Nederland niet door een commerciële partij uitgevoerd ( TÜV = gewoon een bedrijf zoals TNO ) maar door de RDW, en toegewezen test-centra. Zo hoef je voor een LPG inbouw tegenwoordig niet meer langs de RDW, maar kan een erkent ombouwstation de keuring doen, óf gaat 't zelfs met certificaten. Een motorombouw van bijvoorbeeld een 1.4 TSI in een Volkswagen up! zou je in principe kunnen laten keuren bij de RDW.

Het aanpassen van het trekgewicht is één van die keuringen die je bij de RDW kunt laten uitvoeren. In de praktijk doet geen hond dat. Je kunt je trekgewicht laten verhogen, waarbij de auto bij een test-centrum wordt getest ( lelystad). Daarbij wordt o.a. een rijtest, remtest en een hellingsproef gedaan. Ze zijn dan een paar uur met je auto zoet en de kosten zijn navenant hoog. Ik hoop dat dit niet nodig zal zijn, want er is een eenvoudiger route. Volkswagen heeft géén trekgewichten opgegeven. Het CoV is dus niet voorzien van trekgewichten. Dat betekent niet dat de auto niets kán trekken, en ook niet dat de auto uit elkaar valt als je het wel zou doen. Maar het is niet getest, er is geen algemene goedkeuring en je mág dus niets trekken zonder specifieke goedkeuring. De algemene typegoedkeuring voorziet er niet in.
De fabrikant van de trekhaak echter kan óók een goedkeuringstest laten uitvoeren. De trekhaak zelf krijgt daarbij een stempel/certificaat/diploma dat deze geschikt is voor een specifieke auto, inclusief de daarbij behorende massa's : geremd en ongeremd. Met dit certificaat kan een trekhaak ook zonder uitgebreide test bij het test-centrum toch goedgekeurd worden voor de auto. Het certificaat van de trekhaak vermeld expliciet bij welke auto met welke typegoedkeuring deze behoort. In Duitsland is dat voldoende om bij de TÜV langs te gaan en de boel 'goedgekeurd' in het kentekenbewijs bijgeschreven te krijgen. In Nederland bestaat die weg niet via de TÜV, maar via de RDW.

Ik heb daarom specifiek gekozen voor een trekhaak waarbij in het certificaat de typegoedkeuring VOLKSWAGEN AA type e13*2007/46*1167 staat vermeld. De kans is dan ook aanwezig dat ik enkel het certificaat hoef te tonen en dat ik met een korte 'technische keuring' van de montage al klaar ben. Dat zou 't mooiste zijn natuurlijk. Ben ik onder de 1000 euro (inclusief trekhaak kopen) klaar.

Enige kink in de kabel: Míjn VOLKSWAGEN AA type e13*2007/46*1167 is voorzien van een elektromotor. Die staat niet specifiek vermeld in het certificaat. Maar de trekhaak is wel geschikt voor motoren tot 66kW ( wel de TSI dus, niet de GTI ). Mijn elektro-stofzuiger heeft 62kW vermogen, dus hopelijk slikken ze dat bij de RDW. Zo niet, dan moet ik alsnog met de billen bloot, en langs de test-baan. óf ik doe niets en heb een trekhaak voor een fietsendrager (zoals Thule ze verkoopt). Ohja: Probleem 2: Mijn e-up is véél zwaarder dan een standaard up! en die gewichten komen niet goed overeen met de gewichten in de typegoedkeuring van de trekhaak. Aslasten liggen bij de e-up! veel hoger. Dat is hoop ik ook de reden dat mijn standaard veren stug genoeg zijn om 50kg aan fietsendrager ook zonder een krimp te geven te kunnen dragen.
Dat wordt, na de goedkeuring van de trekhaak, de volgende uitdaging: Dempers en verlagingsveren vinden voor de e-up!

Wat Dennuus1 zegt is (hopelijk) precies omgekeerd: We worden langzaam steeds méér één Europa. Want de keuring die in Nederland met het duitse certificaat zou hier ook geaccepteerd moeten worden. En de trekhaak tot 850 kilo (vaste montage) heeft een certificaat uit Polen. Dat zou dus ook Europa -wijd geaccepteerd moeten worden.

Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Autheo » di 10 jul 2018, 18:22

eup schreef:
di 10 jul 2018, 15:57

Wat Dennuus1 zegt is (hopelijk) precies omgekeerd: We worden langzaam steeds méér één Europa. Want de keuring die in Nederland met het duitse certificaat zou hier ook geaccepteerd moeten worden. En de trekhaak tot 850 kilo (vaste montage) heeft een certificaat uit Polen. Dat zou dus ook Europa -wijd geaccepteerd moeten worden.
Ik hoop van ganser harte dat het geen wishfull thinking voor je is, en de RDW op basis van de certificaten je een goedkeuring geeft. Maar volgens mij zijn het bij de RDW nog steeds ambtenaren, en als het niet precies volgens een voor hen voorgekauwde weg gaat, vraag ik me af of ze iets durven doen wat nieuw voor hen is. Succes in ieder geval, fijn dat je ons op de hoogte blijft houden.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » wo 11 jul 2018, 10:32

Knap avontuur dit. Ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Miietje » do 09 aug 2018, 14:55

Ik ben hierin ook wel geinterresseerd, is er al iets meer bekend?
Mii sport connect april 2015

Gebruikersavatar
Travel Wolf
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 10:05
Locatie: Zwolle

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Travel Wolf » vr 31 aug 2018, 01:12

eup schreef:
ma 02 jul 2018, 13:42
https://i.imgur.com/AU8ew0D.jpg

MVG trekhaak gemonteerd.

De stekkerdoos moet ik nog plaatsen, maar ik wil geen groot gat in m'n bumper, dus daar verzin ik iets creatiefs op.

Daarna door naar de RDW... voor de keuring. Specifiek deze trekhaak heeft een type goedkeur welke voldoende zou kunnen zijn om daadwerkelijk het kenteken aangepast te krijgen met trekgewicht voor de up! Het behoeft geen discussie of prognoses of het wel of niet lukt: Ik ga het gewoon proberen, als 't lukt is 't mooi meegenomen, als 't niet lukt heb ik alsnog een fietsdrager-hulpstuk.

Waarom zou ik het willen: omdat de up! vaak klein genoeg is waardoor wat ik wil meenemen nèt niet past, daarom. Niet om met een caravan mee op vakantie te gaan dus, maar wel om bijvoorbeeld balken te halen bij de bouwmarkt.

Met wat eigen inventiviteit is de bumperuitsparing nog best okay gelukt. Valt niet heel verschrikkelijk op, al zeg ik het zelf.
Ik ben erg nieuwsgierig of er al nieuws is... en ook (als het lukt) wat de kosten zijn. Ik zou dit ook graag willen. Ik heb wel eens een Deense MII zien rijden met een vouwwagen. Maar het gaat ook mij slechts om een klein karretje.
** VW Move Up - wit - 1 juni 2012 - Maps & More - dakdragers t.b.v. canadese kano of dakkoffer - hulpveren t.b.v. lekker rijden bij maximaal vakantiebagage/gewicht **

Gebruikersavatar
eup
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:45

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door eup » vr 31 aug 2018, 17:42

Ben door vakantie nog niet zo veel verder gekomen. Maar de muren van de RDW zijn nog niet geslecht helaas: er is nog wat werk te verrichten. T is zeker niet standaard en ik probeer het via een individuele goedkeuring voor mekaar te krijgen.

Als ik nieuws heb, post ik het in het topic.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » ma 03 sep 2018, 13:54

Bedankt voor de update!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
eup
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:45

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door eup » ma 17 sep 2018, 15:06

up!-date

De papieren van de duitse keuring zijn niet voldoende bevonden.

https://www.youtube.com/watch?v=yJxCdh1Ps48


De genoemde getallen, de uitgevoerde test: Allemaal blijkbaar op Duits nationaal niveau, en niet op Europees-goedkeurings-niveau. Zo staat er een 8% helling en een 12% helling genoemd, en de Europese test (met een bepaald nummer etc etc) kent geen 8% enkel 12%. Ook kan het ongeremd gewicht nooit hoger zijn dan de helft van het leeggewicht van de auto.

Om een lang verhaal niet nog langer te maken: De auto zal in combinatie met de trekhaak individueel (goed)gekeurd moeten worden... door de RDW,. in Lelystad.

Nou prima, maak maar een afspraak! (die staat inmiddels) Dus volgende maand meer nieuws!

Plaats reactie