Olieverbruik

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Olieverbruik

Bericht door up! » do 03 mei 2012, 21:14

Bij een nieuwe auto ben ik altijd benieuwd of er in de inrijperiode (en daarna) sprake is van olieverbruik. Na al een keer eerder te hebben gepeild, peilde ik vandaag bij 3.900km opnieuw de olie. Olie stond nog op maximumniveau :arrow: geen olieverbruik dus :D 8-)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Jup!
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 mei 2012, 15:36
Locatie: Ravenstein

Re: Olieverbruik

Bericht door Jup! » do 03 mei 2012, 22:20

Idem dito! Nog steeds maximum niveau 8-) alhoewel ik nog geen 3.900 op de teller heb staan.. ;)
Take Up! | Tornado Rood | 60pk |

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Olieverbruik

Bericht door up! » ma 18 nov 2013, 01:37

Gisteren de olie gepeild. Inmiddels 15.000 km gereden ná de onderhoudsbeurt. Nooit wat bijgevuld, en nu? De olie staat op het maximum niveau, totaal geen olieverbruik... :shock: Goed motortje dus, want ik rijd er soms erg hard mee (op de Autobahn altijd tussen de 150-190km/h)... De up! rijdt na 46.500 km nog fantastisch, totaal geen problemen mee :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door TwitNour » wo 25 dec 2013, 13:06

In mijn Up staat er 4.500 op de teller en ook bij mij geeft de pijlstok aan dat hij nog 100% gevuld is. Verbaast me echt!

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door damianw26 » vr 15 jan 2016, 20:12

Mijn up staat nu op 8800 km en de olie zit op een kwart van het geribbelde stukje van de peilstok, driekwart is dus op. Tijd om bij te vullen lijkt mij :roll:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Olieverbruik

Bericht door lupocor » vr 15 jan 2016, 21:02

motortje zo droog als het maar kan ,nergens olie te ontdekken aan de buitenzijde van de motor.
oliepijl nog prima op pijl.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door damianw26 » vr 19 feb 2016, 14:37

Net weer gepeild, mijn up verbruikt echt olie (afgelopen 2500 km is er toch zeker iets minder dan een kwart stuk verbruikt van het geribbelde gedeelte op de peilstok). Een vreemde situatie gezien die van jullie geen olie verbruiken (hij staat nu op 10900km). Ik rijd m de eerste 10 kilometer zorgvuldig warm, en als ie warm is trek ik m regelmatig eens door tot een 5000 toeren. Bij korte ritten ga ik juist erg voorzichtig om met het gas dus ik snap er geen zak van.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Tom Westendorp » vr 19 feb 2016, 15:05

Zit er misschien hele dunne olie in?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door damianw26 » vr 19 feb 2016, 15:16

Ik heb geen idee, het is nog de eerste olie sinds de aflevering. Nu moet ik er echt olie bijgevuld worden, zal ik naar de dealer ff gaan of gewoon 5w30 of 5w40 halen/bestellen?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Tom Westendorp » vr 19 feb 2016, 15:33

Gewoon wat bij op gooien.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Olieverbruik

Bericht door dennuus1 » za 20 feb 2016, 19:33

Doe hem gewoon even een beurtje met 5w40 olie, en daarna het verbruik ff in de gaten houden.
Dan weet je iig zeker dat de juiste olie erin zit.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door damianw26 » zo 21 feb 2016, 21:06

Thanks, haal ik morgen een fles 5w40 van castrol of een andere kwaliteitsolie. Ik denk dat het nog wat vroeg is voor een beurtje, pas bij 15k of 1 jaar namelijk.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Olieverbruik

Bericht door dennuus1 » ma 22 feb 2016, 10:08

Beter te vroeg dan te laat een beurt.

Paar liter olie en een filtertje kost de kop ook niet, maar dan weet je iig zeker dat de juiste olie erin zit, ivm het verbruik.

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Olieverbruik

Bericht door FUP! » wo 22 mar 2017, 09:32

Vanmorgen mn geliefde weggebracht voor haar eerste APK en net te horen gekregen dat alles in orde is, op één ding na: het oliepeil.
De monteur geeft aan dat er geen druppel olie meer aan de peilstok zit. Imo erg vreemd, aangezien er nog geen drie maanden geleden een liter 5w40 bij gedaan is. Sinds het bijvullen heb ik ongeveer 7000 km gereden op voornamelijk snelweg, elke keer rustig opgewarmd, geen (extreem) hoge toeren. Ook m'n verbruik is niet opmerkelijk. Is het normaal dat de motor in genoemde periode een liter verbruikt?
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Olieverbruik

Bericht door Autheo » wo 22 mar 2017, 10:05

FUP! schreef:Vanmorgen mn geliefde weggebracht voor haar eerste APK en net te horen gekregen dat alles in orde is, op één ding na: het oliepeil.
De monteur geeft aan dat er geen druppel olie meer aan de peilstok zit. Imo erg vreemd, aangezien er nog geen drie maanden geleden een liter 5w40 bij gedaan is. Sinds het bijvullen heb ik ongeveer 7000 km gereden op voornamelijk snelweg, elke keer rustig opgewarmd, geen (extreem) hoge toeren. Ook m'n verbruik is niet opmerkelijk. Is het normaal dat de motor in genoemde periode een liter verbruikt?
Lijkt mij wel een beetje te veel olieverbruik. Hoeveel km heeft jouw up! er in totaal al op zitten?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door TwitNour » wo 22 mar 2017, 10:22

Mijn Up heeft er nu zo'n 46.000 opzitten en verbruikt tot nog toe geen olie. Alle olie wordt ververst door de dealer garage bij de beurten en verder wordt er tussendoor niks toegevoegd, want hij is constant 'vol'. Dit staat wel in een flink contrast met jouw verbruik, Fup.

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Olieverbruik

Bericht door FUP! » wo 22 mar 2017, 10:30

Autheo schreef:
FUP! schreef:Vanmorgen mn geliefde weggebracht voor haar eerste APK en net te horen gekregen dat alles in orde is, op één ding na: het oliepeil.
De monteur geeft aan dat er geen druppel olie meer aan de peilstok zit. Imo erg vreemd, aangezien er nog geen drie maanden geleden een liter 5w40 bij gedaan is. Sinds het bijvullen heb ik ongeveer 7000 km gereden op voornamelijk snelweg, elke keer rustig opgewarmd, geen (extreem) hoge toeren. Ook m'n verbruik is niet opmerkelijk. Is het normaal dat de motor in genoemde periode een liter verbruikt?
Lijkt mij wel een beetje te veel olieverbruik. Hoeveel km heeft jouw up! er in totaal al op zitten?
Nu in totaal om en nabij 172000, ik rijd veel op en neer voor mn werk. Maar ik zat te denken, kan het zijn dat de carter gewoon echt maar halfvol zat ten tijde van het bijvullen? Want toen ik hem bijvulde brande wel het waarschuwingslampje. Misschien was die liter die ik erbij gooide niet voldoende om dat merkbaar te maken op de peilstok.
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Olieverbruik

Bericht door Autheo » wo 22 mar 2017, 12:28

FUP! schreef:
Autheo schreef:
FUP! schreef:Vanmorgen mn geliefde weggebracht voor haar eerste APK en net te horen gekregen dat alles in orde is, op één ding na: het oliepeil.
De monteur geeft aan dat er geen druppel olie meer aan de peilstok zit. Imo erg vreemd, aangezien er nog geen drie maanden geleden een liter 5w40 bij gedaan is. Sinds het bijvullen heb ik ongeveer 7000 km gereden op voornamelijk snelweg, elke keer rustig opgewarmd, geen (extreem) hoge toeren. Ook m'n verbruik is niet opmerkelijk. Is het normaal dat de motor in genoemde periode een liter verbruikt?
Lijkt mij wel een beetje te veel olieverbruik. Hoeveel km heeft jouw up! er in totaal al op zitten?
Nu in totaal om en nabij 172000, ik rijd veel op en neer voor mn werk. Maar ik zat te denken, kan het zijn dat de carter gewoon echt maar halfvol zat ten tijde van het bijvullen? Want toen ik hem bijvulde brande wel het waarschuwingslampje. Misschien was die liter die ik erbij gooide niet voldoende om dat merkbaar te maken op de peilstok.
Tja, 172000 km is natuurlijk niet meer spiksplinternieuw, maar dat moet de motor toch goed aankunnen zonder al te veel extra olieverbruik. Maar ook al is het een moderne motor, toch wel slim om gewoon maandelijks even de olie te peilen (net als maandelijks je bandenspanning checken). Als je tenminste een beetje van je auto en je veiligheid houd is dat m.i. een must. Als het rode lampje al is gaan branden, vermoed ik dat je de olie niet zo vaak gepeild hebt. Of was er wat anders aan de hand? En na het bijvullen is het toch ook logisch dat je even peilt hoe de stand dan is? Ik zou het de komende tijd gewoon even wat vaker checken, als ik jou was.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Olieverbruik

Bericht door dennuus1 » wo 22 mar 2017, 13:10

Als jij een liter bijgevuld hebt, nadat het lampje is gaan branden, is dit sws niet genoeg geweest.

Lampje gaat pas vrij laat branden, kan best zijn dat er 2,5 liter bij in had gemoeten (van de 3,4 totaal)

Olie op peil brengen; dus ook daadwerkelijk peilen! en vervolgens elke 2000 km weer even peilen, voordat je de auto start, zodat de olie goed terug is gezakt naar het carter.

Hierna kun je pas je conclusie trekken. ;)

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door damianw26 » wo 22 mar 2017, 13:42

Mijn olieverbruik was waarschijnlijk door te dunne olie zoals een jaar geleden in dit topic omhoog kwam. Nu zit ie op driekwart van de peilstok en de beurt komt begin april, top dus
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie