Bluemotion: voor- en nadelen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door oubaasje » za 28 apr 2012, 13:44

beste up-forumleden.
dit is mijn eerste bericht. Ik zal me straks ook voorstellen, maar eerst heb ik een vraagje.
Ik heb een rode move-up (60 pk bluemotion) besteld met Drive-pakket, maps & more, executive etc. Dat omdat ik graag over de parkeersensoren en cruisecontrol wilde beschikken. De levertijd is echter 2 a 3 maanden en dat vind ik te lang omdat ik eind mei/begin juni met de nieuwe auto op reis wilde gaan en ook ivm de apk van de oude auto. De dealer heeft wel een rode highup met Drive pakket in voorraad staan en die kan heel spoedig geleverd worden. De meerprijs is na wat onderhandelen heel schappelijk vind ik (460 euro) Maar die motor is niet BM ! Dus wat onzuiniger. Maar ook geen start/stop. Dat laatste vind ik geen bezwaar want het lijkt me dat dat steeds stoppen en starten in een file voor de motor en de bestuurder niet goed is (steeds je koppeling ingedrukt houden dacht ik gelezen te hebben). Voor die 460 euro krijg ik heel wat meer: mistlampen, een mooi rood dashbordje, leren stuur enz.). Maar misschien straks een lagere inruilwaarde?
Nu mijn vraag aan jullie: is het verstandig om die high-up te nemen (ook 3 maanden extra terugbetaling wegenbelasting, geen apk voor de oude auto) of zouden jullie adviseren toch maar te wachten op de move-up met BM?
Zelf neig ik ernaar om voor de high-up te kiezen.
Graag hoor ik jullie adviezen en goede raad
Ad
PS is er verschil in rijcomfort tussen de standaard en de BM-uitvoering? want dat vind ik ook erg belangrijk

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door Psycho_Mantis » za 28 apr 2012, 14:07

Ik vind het vreemd dat er bij jou dealer een prijsverschil is met de bluemotion versie, volgens de prijslijst is deze exact even duur.
Verschil van de bluemotion versie is niet alleen het start stop systeem, maar de bluemotion versie heeft standaard een sportonderstel. Persoonlijk vind ik de bluemotion versie lekkerder rijden door het sport onderstel.
Voor het start/stop systeeem dient de bestuurder de versnelling in z'n vrij te zetten en de koppeling los te laten om de motor uit te laten slaan. bij het aanraken van de koppeling zal de motor direct weer starten.

Ik heb zelf de move up icm met het winter pakket (mistlampen, verwarmde spiegels en verwarmde stoelen) dit pakket is echt de moeite waard!
Op de high up kan geen stoel verwarming.

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door TOP UP! » za 28 apr 2012, 14:08

Hi en welkom op het forum :)

Het risico dat je met de versie zonder BM hebt is dat deze meer dan 100gram co2 uitstoot. Mocht er na 2013 misschien besloten worden dat de wegenbelasting afhangt van de uitstoot dan kan het goed zijn dat 100 gram een grens wordt. Met de BM zit je er mooi onder en kan dus misschien in de wegenbelasting gaan schelen.( Er is nog niks over bekend dus het blijft een gok... )

Het start/stop system kan je makkelijk met 1 druk op de knop uitzetten. Ik gebruik het wel,afhankeijk van de situatie.

Een rode High Up! is zeker een mooie uitvoering! Best een lastige beslissing omdat de High Up zoveel extra biedt voor relatief weinig geld....
Als je weinig in de stad rijdt dan zal het qua zuinigheid niet zo veel verschillen. Je wint het meeste voor de rode stoplichten omdat bij BM dan de motor afslaat .

Als ik moest kiezen dan zou ik voor de High Up! gaan omdat het een lekker complete auto is...
Laatst gewijzigd door TOP UP! op za 28 apr 2012, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door oubaasje » za 28 apr 2012, 15:00

dank je wel TOP UP! voor je reactie en je welkom. Ik denk dat ik het risico maar neem voorwat betreft de wegenbelasting in 2013/14. Overigens zou de grens wel eens ver onder de 100 g kunnen komen te liggen.
In de stad rij ik niet zoveel en ik ben geen 'snelle rakker' (meer). Inderdaad krijg ik voor die 460 euro zoveel meer (vergat nog de 15 inch spaakvelgen, maar of dat de wegligging goed doet weet ik niet: het oog wil ook wat).

@ Psycho_Mantis: ik denk dat ik niet duidelijk was. De prijzen voor BM en de standaard uitvoering zijn inderdaad gelijk. Maar ik had eerst een BM move-up 1.0 60 pk besteld met wat extra's en nu met 460 euro extra krijg ik een highup met precies dezelfde voorzieningen (maar zonder BM) als bij de moveup en nog een hoop extra. Dank voor de toelichting hoe het S/S systeem werkt. Lijkt me toch niet altijd even handig. Als er een lange file is of als ik voor een brug of spoorwegovergang sta neem ik liever zelf de beslissing om de motot al dan niet uit te zetten. Over de wegligging van de BM met 'sportonderstel' schijnen de meningen toch wel te verschillen. Ik las ergens op het forum dat een Up! met BM wat stugger rijdt dan een Up! zonder BM, maar ik heb dat zelf niet kunnen merken.

In ieder geval heb ik wat aan jullie opmerkingen. Bedankt voor het meedenken.
Als er nog andere argumenten (voor of tegen) zijn, hoor ik dat graag.
Ben blij dat ik me aangemeld heb voor het forum. Ik maak graag gebruik van jullie ervaring
Ad

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door henri » za 28 apr 2012, 15:09

Als u zich niet druk maakt over de wegenbelasting, dan is de aanschaf van die High Up zonder BM een uitstekende optie. Het verbruik zal slechts minimaal verschillen t.o.v. een BM. Voor een kleine meerprijs krijgt u namelijk een royaler uitgevoerde auto én u kunt bijna direct rijden. Zo bespaart u eventuele onkosten als gevolg van de APK-keuring van uw huidige auto.

Om in termen van de Nederlandse Energie Maatschappij te spreken: Ik zeg DOEN!!! :D

Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door Piedro » za 28 apr 2012, 15:19

oubaasje schreef: Nu mijn vraag aan jullie: is het verstandig om die high-up te nemen (ook 3 maanden extra terugbetaling wegenbelasting, geen apk voor de oude auto) of zouden jullie adviseren toch maar te wachten op de move-up met BM?
(...)
PS is er verschil in rijcomfort tussen de standaard en de BM-uitvoering? want dat vind ik ook erg belangrijk
Ik ben geen specialist, maar als antwoord op die laatste vraag: ik vermoed dat de standaard uitvoering nét iets comfortabeler is, aangezien het onderstel van de BM-uitvoering 15 millimeter verlaagd is en dus inderdaad een klein beetje stugger aanvoelt. Maar goed, da's op papier dan, ik spreek niet uit ervaring. En voor een paar honderd euro meer een completere auto plus inderdaad de extra voordelen die genoemd worden, zouden mij in ieder geval wel over de streep halen, als ik niet te lang erop zou willen wachten. De BM zal in theorie heel iets zuiniger zijn, maar het is in principe nog altijd dezelfde motor, dus ik vermoed dat een rustiger rijstijl een groter effect heeft op het verbruik dan wel of geen BM. Het is inderdaad wel mogelijk dat de wegenbelasting in de toekomst bepaald wordt aan de hand van CO2-uitstoot en in dat geval komt de BM net iets gunstiger uit de verf, maar de normale versie scoort ook al niet slecht. Kan misschien net een categorie schelen, maar dan praten we niet over enorme verschillen.

Succes met uw keuze!
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door Ron UP » za 28 apr 2012, 15:46

Welkom, in jou geval zal ik dan de aanbieding pakken, je krijgt zoveel meer, voor die paar centen.
Maar persoonlijk vind ik t sportonderstel veeeel beter rijden dan zonder, is persoonafhankelijk he, rijd veel strakker en directer. Zit er op die high up het sportonderstel dan niet?

Maar mocht ie er niet opzitten zou ik evengoed de high up nemen, geen apk voor je oude auto, geen lange wachttijd en met de nieuwe up met vakantie,

Gewoon doen dus !!

Succes met je keuze
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door dubbel-UP! » za 28 apr 2012, 16:34

BM heeft zeker voor- en nadelen.

Maar het verbruik bij een BM zal alleen (veel) minder kunnen zijn als je inderdaad het stop/start systeem veel nodig hebt, zoals in druk stadsverkeer.
Kun je op je normale routes gewoon doorrijden zal een BM amper zuiniger zijn, immers de motor loopt (en die is identiek). Een BM is trouwens ook een paar kg zwaarder.

Mijn ervaring is dat er (te)veel verwacht wordt van de BM. In de praktijk zal het verschil meestal veel minder zijn.
Wij zelf hebben er voor gekozen om juist geen BM te kopen, was trouwens destijds (begin december 2011) niet eens te bestellen.
Rijden amper routes waar de motor veel uit zou kunnen, airco werkt ook niet als de motor uit is...........

Dan is er nog de techniek bij de BM, tja VW zal het vast goed voor mekaar hebben. Maar toch, tijdens starten van een motor heeft die toch net effe minder smering.
Startmotor en accu worden meer belast.

Voordeel kan het sportonderstel zijn, maar dat is persoonlijk. 1 van onze UP!'s heeft dit (icm 16"wielen is dit inderdaad erg strak en stevig geveerd) de andere niet (ook 16") en is ietsje-pietjse minder stug.
Maar echt merkbaar, nee.....
De grootte van de wielen hebben meer invloed.

Voor de wegenbelasting zou ik niet bang zijn, zal voor beide straks niet veel anders zijn.

Mijn verbruik zonder BM (75pk) is zo tussen de 4,2 á 4,7 ltr/100 km (4500 km ervaring :P )

Mijn advies, ga voor de high-UP! zonder BM. (keuze kan nooit verkeerd uitvallen, welke je ook kiest)
Succes ermee ;)
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door oubaasje » za 28 apr 2012, 16:44

de knoop doorgehakt,
maandag 14 mei om 11 uur (72 jaar na het bombardement van de Luftwaffe op Rotterdam) wordt mijn nieuwe (rode) Volkswagen high-up! overgedragen. Wie had dat ooit kunnen denken
Dank voor alle reacties en ik hou het forum op de hoogte
Ad

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door Ron UP » za 28 apr 2012, 17:24

Gefeliciteerd Ad !!!
Goede beslissing genomen :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door Psycho_Mantis » za 28 apr 2012, 17:42

dubbel-UP! schreef: airco werkt ook niet als de motor uit is...........
Even ter correctie, de airco blijft wel werken als de motor uit staat. Alleen zodra de accu spanning te laag word, zal de motor vanzelf weer aanslaan.

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door dubbel-UP! » za 28 apr 2012, 18:12

Psycho_Mantis schreef:
dubbel-UP! schreef: airco werkt ook niet als de motor uit is...........
Even ter correctie, de airco blijft wel werken als de motor uit staat. Alleen zodra de accu spanning te laag word, zal de motor vanzelf weer aanslaan.
Weet je dat wel zeker? Ik weet bijna zeker dat de airco door de motor wordt aangedreven en die staat uit.
De ventilator (welke de lucht circuleert) zal wel doordraaien.........
Maar wellicht heb je een technisch schema? Vind techniek wel interessant namelijk..... :P
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door Psycho_Mantis » za 28 apr 2012, 18:18

dubbel-UP! schreef:
Psycho_Mantis schreef:
dubbel-UP! schreef: airco werkt ook niet als de motor uit is...........
Even ter correctie, de airco blijft wel werken als de motor uit staat. Alleen zodra de accu spanning te laag word, zal de motor vanzelf weer aanslaan.
Weet je dat wel zeker? Ik weet bijna zeker dat de airco door de motor wordt aangedreven en die staat uit.
De ventilator (welke de lucht circuleert) zal wel doordraaien.........
Maar wellicht heb je een technisch schema? Vind techniek wel interessant namelijk..... :P
Toen ik me airco aan had staan bleef er gewoon koude lucht uit me ventilatie komen, maar het zou natuurlijk zo kunnen zijn omdat de airco misschien maar zo kort uit staat dat het niet merkbaar is.
Ik zal het eens uitgebreid testen ;)

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door RonaldNL » za 28 apr 2012, 19:11

Airco blijft werken idd , word spanning te laag start de motor.

enne oubaasje toch niet in Rdam he ik wil wel de enige rode blijven hier in de stad :D:D
The Only Way is UP!

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door oubaasje » za 28 apr 2012, 19:52

nee nee RonaldNL naar Rotterdam ga ik niet met m'n nieuwe up!, Dan ga ik vanuit Capelle met de metro.
Misschien een keer over de v brienenoordbrug naar zuid (en verder), maar daar blijft het bij.
Of je lang de enige rode in rdam zult blijven betwijfel ik toch wel omdat die kleur toch wel razend populair aan 't worden is.
Zwart schijnt in te zijn. Bij mij op het pleintje is 90 % van de auto's zwart. Zou dat komen door de sombere stemming over de economie? Denk dat het snel verandert.
hg
ad

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door RonaldNL » za 28 apr 2012, 20:06

Meeste Up's zijn zwart , wit en zilver (gelukkig haha )
The Only Way is UP!

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door Ken » za 28 apr 2012, 20:17

Dacht dat wit enorm in is :)
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Bluemotion: voor- en nadelen

Bericht door dubbel-UP! » za 28 apr 2012, 21:17

Ken schreef:Dacht dat wit enorm in is :)
De UP! is in, dus alle kleuren zal je veel zien (behalve vooralsnog de dark grey ;) :x :P )
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Plaats reactie