Mijn Eco-Upje gaat inmiddels naar de 15.000 km en ik wil hem dan ook voor onze vakantie naar het buitenland een kleine beurt gaan geven. Iemand een indicatie van wat dit kost voor de upjes op aardgas? En iemand een idee wat een grote beurt bij 30.000 km gaat kosten?
Aangezien ik met de up naar het buitenland ga en heb lopen zoeken of de regelgeving in het buitenland nog anders is kwam ik er achter dat ieder land weer eigen regelgeving heeft omtrent het aardgas auto's. In sommige landen zou je keuringscertificaten krijgen? Voor zover ik weet heb ik deze niet bij de Up gekregen, anders dan dat ik op mijn kentekenbewijs een H heb staan wat aanduidt dat de auto op aardgas rijdt.
Na enige tijd moeten de aardgastanks in ieder geval gekeurd worden, dit verschilt nogal per land. Ik ga ervan uit dat de regels gelden van het land waar de auto geregistreerd is, in mijn geval rij ik op Nederlands kenteken dus geldt de Nederlandse regelgeving. Ik heb hierop het volgende gevonden:
Vroeger werd een visuele inspectie van de tanks uitgevoerd tijdens de APK van de auto. Echter is het vanaf september 2013 geen APK eis meer, omdat er aparte Europese regelgeving hierover is gekomen (De Europese norm ECE R110 voor aardgasvoertuigen, -installaties en –componenten). Zie ook:
http://www.bovag.nl/branchenieuws/vervallen-kwalificatiedatum-aardgasinstallatie-geen-apk-afkeurpuntNa 4 jaar moeten een herkwalificatie van de aardgas tanks gedaan worden is te lezen op de site van het RDW.
https://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Verplichte-herkwalificatie-van-CNG-installaties.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Verplichtingen%20bij%20gebruikHet RDW heeft deze inspectie "toebedeeld" aan het KIWA en die heeft vervolgens Wensink aangewezen als instantie die de keuringen mag gaan doen. Zie ook:
http://www.tankinspecties.nl/ Zij doen een visuele inspectie van de tanks en plakken vervolgens een sticker met de nieuwe verloopdatum op je tanks.
Op dit moment wordt er niet echt "gehandhaafd v.w.b. de controle van deze sticker". Kortom niemand zal normaliter vragen of je deze keuring hebt laten uitvoeren. Echter schijnt het een beetje in de trend te zijn van de winterbanden regel in Duitsland. Stel je krijgt/veroorzaakt een ongeval en jouw CNG tanks waren niet voorzien van de keuringssticker wordt je mogelijk aansprakelijk gesteld voor de schade cq. ben je niet verzekerd.
Als ik kijk op de website van Wensink
http://www.wensink.nl/specials/aardgas-inspectie en even uitga dat de Eco Up 2 CNG Tanks heeft zou dat geintje van visuele inspectie op 145 + 70 + 4x 55 = € 435 uitkomen exclusief BTW. Inclusief BTW praat je dan over een bedrag van € 526,35. Nogal bizarre bedragen en bovendien vraag ik mij of onze affabrieks Up! deze stickers op dit moment al hebben. En vanaf wanneer gaat de 48 maanden lopen: bij eerste toelatings op de NL weg of vanaf het moment dat de tanks erin geschroefd zijn? Kortom iemand hier enige ervaring of hier al meer over gehoord van bijvoorbeeld zijn/haar dealer?