Versnellingsbak niet goed

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Tom Westendorp » vr 29 sep 2017, 08:48

Heeft de mijne ook al wel eens gehad. Ik doe er eigenlijk nooit wat op uit.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door damianw26 » di 03 okt 2017, 16:24

Inmiddels weer problemen met de bak gehad, dus bij de dealer geweest, en na een testrit (had geen nut, want met warme bak bijna nooit wat aan de hand) zijn er 2 dingen mogelijk:
1, zeer waarschijnlijk: de bak zelf mankeert wat, maar daar is eventueel een verdere diagnose voor nodig
2, minder waarschijnlijk maar niet onmogelijk bij een up: de koppelingsplaat is plotseling wat verschoten waardoor de overdracht van de versnellingen niet kan plaats vinden, het contactvlak is niet optimaal meer.
Om erachter te komen wat er nu is moet ik eerst met koude bak zonder draaiende motor kijken of de versnellingen in te leggen zijn, is dat niet het geval dan is het een probleem in de bak. Is er zonder draaiende motor geen probleem, en met een draaiende motor wel dan is het de verschoten koppeling, kwam volgens de monteur bijna niet voor, maar het is een mogelijkheid.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

jesse_s93
Forum newbie
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 07 apr 2017, 21:55

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door jesse_s93 » di 03 okt 2017, 18:21

Aangezien dit topic weer tot leven is gekomen, wilden we even onze ervaringen met de versnellingsbak/koppeling delen.

Wat is het probleem? Af en toe kraakt de versnellingsbak bij het inleggen van de R om vervolgens erg moeizaam ingelegd te worden in de 1. Derhalve hebben we de auto twee weken geleden naar VW Hegeman in Nijmegen gebracht. Daar hebben ze de auto een grote beurt gegeven plus een diagnose/onderzoek verricht waar het probleem vandaan zou komen. Na contact met PON hebben ze uiteindelijk het schakelmechanisme vervangen (ongeveer 250) aangezien zij geen problemen bij zowel de koppeling als de versnellingsbak hebben kunnen constateren.

Vorige week toch weer terug geweest naar de dealer. De problemen waren verminderd, maar nog wel steeds aanwezig. Samen met de monteur een stuk gereden en tot de volgende conclusie gekomen: Bij het schakelen van de R naar de 1 de auto volledig tot stilstand brengen, even wachten en dan vervolgens in de 1 zetten. Het probleem was toen niet meer aanwezig. Of dit echter de oplossing is, daar ben ik nog niet van overtuigd.

Ik houd jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door damianw26 » wo 04 okt 2017, 16:00

Probleem zit hem echt in de scheef geschoten koppeling bij mij, hoe dat zomaar ineens kan is een raadsel, en komt bijna niet voor. Dealer komt morgen terug met antwoorden voor diagnose + evt coulance!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Tom Westendorp » wo 04 okt 2017, 16:32

Dat is het meest bizarre dat ik ooit heb gehoord. Heb je wel eens gezien hoe een koppelingsplaat gemonteerd zit? Die kan haast niet scheef gaan zitten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door damianw26 » wo 04 okt 2017, 16:47

Nee klopt, ik heb er wel een wat kijk op en klinkt niet enorm logisch, maar dit is volgens de monteur het geval. Met motor uit en dus niet draaiend vliegwiel werkt de bak perfect, met draaiende motor en dus draaiend vliegwiel zit de boel niet 100% goed op elkaar bij ingedrukte koppeling wat de versnellingsbak onbruikbaar maakt, de overdracht kan niet plaatsvinden. Het komt bijna niet voor maar verklaart eventueel wel waarom de problemen ineens uit de lucht komen vallen. Monteur legde ook uit dat als er een nieuwe bak onder komt het een aantal weken goed gaat, door meer speling, maar het verschijnsel daarna weer terug komt. Of dit 100% waar is en exact het probleem durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door GunSpeed » do 05 okt 2017, 07:36

Idd bizar verhaal :o
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door damianw26 » do 05 okt 2017, 14:12

Inmiddels contact met de dealer gehad, men kan de bak voor 95% maar dus niet volledig uitsluiten. Garantie is voorbij dus 70% coulance op onderdelen. En vanuit de dealer (hoop klanten binnen familie) 50 % korting op arbeid. Desalniettemin zal dus de bak eraf moeten en zal men onderzoeken wat er mis is, dat kan dus simpel de koppeling zijn of de bak zelf. Eigenlijk bizar dat dit gebeurt bij een auto van verdomd 2,5 jaar oud en 27k km met zorgvuldige bestuurder.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie