Harry's Nightblue Seat Mii

Laat hier je nieuwe trots zien.
Harry00
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 21:01

Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Harry00 » ma 14 mei 2018, 23:56

Foto's volgen binnenkort, maar vooruit, alvast de voorstelronde van deze LH5X-donkerblauwe Mii uit 2013, na de eerste berichten in het introductietopic.

Inmiddels net over de 50.000 km op de teller, binnenkort eens tijd maken om even een beurtje te geven.
Na aanvankelijk met een verbruiksgemiddelde van rond de 1 op 16 te komen, is het inmiddels verbeterd tot tegen de 1 op 19. Gewoon netjes dus. Een lange rit deed hem merkbaar goed.
Tja, wat valt erover te vertellen? Alles werkt, airco is heerlijk koud en hij is verder probleemloos.
Qua karakter vind ik hem persoonlijk evenveel hebben als een balkje geschaafd vurenhout van de Gamma. Mijn A2 1.2TDI hiervoor en de Lupo 1.2TDI daarvoor hadden bakken meer karakter wat mij betreft. Maar goed, voor mij is een auto in de eerste plaats een vervoermiddel en dat moet betrouwbaar en goedkoop zijn. Rijdt verder wel comfortabel dus geen klagen.

Afgelopen week cruisecontrol en boordcomputeractivering gerealiseerd (zelf gedaan met originele spullen), rijdt zoveel beter. Wel een apenwerk trouwens met zo weinig ruimte, maar als je rustig je tijd neemt is het toch wel prima te doen.

Wat er nog op de planning staat, is de geluidskwaliteit. Ik heb de uitvoering met 6 speakers, maar ik begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe mensen dat goed vinden klinken. Wat een vermoeiend zooitje is dat. Voor de standaard top 40 liedjes zal het allemaal wel gaan, maar zodra je muziek met meer dynamiek luistert (Magnum, Ayreon, Rhapsody om maar wat te noemen) is het helemaal niks meer. En dan gaat het helemaal niet over hard. Originele radio gaat eruit en mijn Pioneer uit de A2 komt erin, frontje is al binnen. DAB+ dakantenne is inmiddels ook binnen. En ook het mini actieve subwoofertje TS-WX1100A dat ik al jaren heb, komt hier weer in de kofferbak (zonder boren, wordt gemonteerd met klitband). Dan eens luisteren wat het wordt en eventueel komt er dan nog een Focal setje bij. En that's it dan eigenlijk wel. Verder blijft hij standaard, met zijn witte spiegelkapjes en zijn witte 14" velgjes. Nou ja, bijna dan: de 75pk-upgrade gaat ook nog gebeuren.

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door arend van duijn » di 15 mei 2018, 06:04

EN THATS IT ?? Knap als je dat allemaal zelf kunt ! Veel geduld toegewenst !!!! :clap: :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Tom Westendorp » di 15 mei 2018, 07:53

Geen half werk! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Xanderv » di 15 mei 2018, 13:45

Netjes hoor, geluid is inderdaad niet best en dan had jij de 6 speaker. Kun je nagaan wat de papieren speakers deden.

Ok zelf cruise controle inbouwen?! Daar heb ik nog nooit over nagedacht maar is dat te dien voor iemand die geen monteur is maar wel handig? Ik zou het graag willen maar heb zoiets nog nooit gedaan. BC kan ik sowieso niet maar kan daar vast wel iemand voor vinden denk ik.

Leuk om te horen dat je zelf zoveel doet, ik hou ervan!

Hoe bedoel je dat er geen karakter in zit? Met een A1 snap ik maar kun je ook totaal niet vergelijken qua prijs. Maar wat heeft een Lupo dan wel?
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Harry00
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 21:01

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Harry00 » wo 16 mei 2018, 12:41

Met geen karakter bedoel ik, en dat is puur mijn eigen mening.... Van iemand die veel liever met off- en allroadmotoren bezig is en maar heel matig interesse heeft in auto's: De Up! en zijn broertjes zijn gemaakt voor de grote massa. OK, ze zien er best leuk uit, maar ik zie iedere auto gewoon als een stuk metaal met 4 wielen.
Qua rijden roept deze drieling totaal niks, noppes aan emotie bij mij op, in tegenstelling tot de oude Luup 3L en de A2 3L. Bij beiden had de schakeltechniek zo zijn eigenaardigheden, wat ze beiden heel eigenwijze en karaktervolle autootjes maakten. Helaas wordt diesel langzaam de nek omgedraaid en was het niet langer interessant voor mij om weer een diesel aan te schaffen.
Maar ook de andere drieling C1, 107 en Aygo deden mij veel meer qua rijbeleving dan deze, heb er 2 gehad. Die deden je bijna denken aan een kart. Gewoon erg leuk om te rijden. Wat minder comfortabel maar simpelweg grappiger. De VAG-drieling neemt zichzelf wat te serieus zullen we maar zeggen. Maar nogmaals, dat is maar een persoonlijke mening.

Cruise control installeren is op zich niet moeilijk, maar je moet er wel even serieus de tijd voor nemen. Het begint met bepalen welke boordcomputer je in de auto hebt zitten, ik heb van tevoren even een fotootje gemaakt van de typesticker boven de pedalen. Maar je kan hem natuurlijk ook uitlezen. Voor cruise control heb je de typenummers nodig, eindigend met 087 en hoger. (de mijne eindigt op 090) De grootste moeilijkheid zit hem in het ruimtegebrek, zeker als je net als ik het probleem van grote handen hebt. De ruimte om bij de boordcomputerstekkers te komen is erg beperkt en als je dacht dat je het voor elkaar hebt wanneer dat achter de rug is, dan wacht de stekker op de ECU nog... Er zijn stap voor stap handleidingen voor en daarmee moet het zeker lukken. Wat je nodig hebt, is een stuurkolomschakelaar, draadboompje en VCDS of ander coderingsprogramma. En dan natuurlijk nog het gereedschap om wat plastic van je dashboard los te maken zodat je ergens bij kan.
De boordcomputer activeren is ontzettend simpel, als je natuurlijk de juiste module onder je dashboard hebt zitten. Kwestie van de juiste stuurkolomschakelaar monteren, die je toch al moet wisselen om cruise control te installeren. Boardcomputer is 3 draadjes extra erbij prikken en met VCDS het juiste poortje open zetten.

Inmiddels ben ik alweer een stapje verder, de DAB+ dakantenne zit erop (met grote handen eveneens geen fijn klusje want je trekt zo een vouw in het hemeltje) en de subwoofer zit op zijn plaats. Nu niet genoeg tijd meer, morgen trek ik de bekabeling naar voren, dat kan simpelweg onder de plastic dorpelkappen door. Geen haast.

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door hutch » wo 16 mei 2018, 15:29

Harry00 schreef:Van iemand die veel liever met off- en allroadmotoren bezig is.
https://motorfans.nl/motornieuws/honda-monkey-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Xanderv » wo 16 mei 2018, 19:31

Lekker bezig Harry! Misschien toch overwegen om dit te doen. Die stap voor stap beschrijving heb je die via google? Weet je of je ook een instelbare interval er makkelijk op kunt zetten of moet je dan ook draden trekken. Ik vind dat echt een gemis.

Dab+ lijkt me ook een stuk beter want fm is echt vreselijk bij deze auto.

Leuk om nieuwe dingen te ontdekken die ik misschien zelf kan, thnx!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Harry00
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 21:01

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Harry00 » vr 18 mei 2018, 16:39

Als je het zelf wil gaan doen, dan kan ik je X2car.de aanraden om de onderdelen te leveren. Aan de hand van het nummer van je boordcomputer kun je al op voorhand zien of die geschikt is voor cruise control. Na bestelling van het benodigde kabelboompje (of de kabelboompjes, als je ook de boordcomputerfuncties wil activeren) krijg je een mail waarin ze je chassisnummer vragen, aan de hand daarvan bepalen ze welke stuurkolomschakelaar je nodig hebt. Let wel even op dat je ook deze schakelaar mee bestelt.
In de tweede mail krijg je de stap voor stap beschrijving van hoe je het installeert en binnen een paar dagen heb je alles keurig binnen.
De kabelboompjes vind ik persoonlijk vrij prijzig want als je weet wat voor stekkertjes VW gebruikt, maak je die dingetjes voor hooguit €3... Maar daar staat weer tegenover dat de stuurkolomschakelaar qua prijs best meevalt, en dat de handleiding gewoon erg duidelijk is. En natuurlijk willen ze daar ook nog wat verdienen.
Natuurlijk kan je ook alles zelf uitzoeken en een gebruikte schakelaar proberen te vinden, maar ik had daar domweg geen tijd voor en eigenlijk ook geen zin in. ;) En de gebruikte schakelaars die ik vond waren met verzenden erbij duurder dan een nieuwe bij X2car.

Geen idee of je een schakelaar met instelbare intervalstand werkend kan krijgen, dat wordt ook geregeld door de boordcomputer. Als die erop is voorbereid dan wel, anders niet.

Inmiddels zit nu ook de stereo erin, alles werkt naar behoren en het geluid is, ook met de originele boxen, dramatisch verbeterd. Stukken natuurlijker, voller en veel meer relaxed. Geeft al duidelijk aan dat de originele radio gewoon rotzooi is die zijn taak eigenlijk niet aan kan. Nu ga ik het eerst eens een poosje aanhoren en dan beslis ik nog wel of er nog een aftermarket speakersetje in komt.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Xanderv » vr 18 mei 2018, 22:53

Bedankt voor de info, top man!

Die radio erger ik me ook aan alleen het probleem is dat ik de bluetooth functie voor de telefoon wil behouden en ik heb nog niemand gehoord dat dit te behouden is met een andere radio, tenzij je daar ook weer iets anders op aansluit als een parrot natuurlijk.

Leuk trouwens om iemand te zien die houdt van Ayreon want dat publiek is niet zo groot!

Edit : ik zit net op die site x2car en zie dat ze ook de dubbele raambediening hebben! Dat zoek ik ook al tijden!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Harry00
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 21:01

Re: Harry's Nightblue Seat Mii

Bericht door Harry00 » za 19 mei 2018, 11:12

Yep, publiek voor Ayreon is inderdaad niet heel groot, niet bepaald het standaard popi-radiomateriaal he. Arjen is echt briljant en ook het nieuwe album is weer een topper!

Ontopic: Klopt inderdaad, ze hebben ook de dubbele raambediening daar. Ik stoor me er niet echt aan dat ik het niet heb, maar wie weet, misschien zet ik het er ooit nog wel een keertje in.

Overigens, bluetooth is niet meer zo'n groot probleem hoor. Voor minder dan €90 koop je tegenwoordig een aftermarket DAB+ radio waar Bluetooth op zit. Je hebt dan nog een verloopstekker van VW naar ISO nodig, kost rond de €16, en eventueel een antenneverloopje als je de originele dakantennne wil blijven gebruiken.
In dat geval gebruik je dan de DAB+ mogelijkheid niet, al is een extra raamantenne natuurlijk ook nog een mogelijkheid en die is erg simpel te installeren. De rode draad van je DAB+ antenne zou ik trouwens op de geschakelde plus steken (haal je uit je zekeringkastje) en NIET op de geschakelde uitgang van je radio, dat kan een paar volt aan spanning schelen waardoor je antenne slecht werkt.

Plaats reactie