Here we go!
Benodigdheden:
- Dremel met slijpschijfje
- Torx bitset
- Stevig stanleymes met extra mesjes
- Föhn
- nieuwe kit, polymax of dergelijke kit die tegen trillingen kan en flexibel blijft.
- geduld en lef....
Dit is het filmpje hoe ze het bij
http://www.Retrofitlab.com" onclick="window.open(this.href);return false; hebben gedaan. Ik heb wat stappen anders gedaan maar met beide guides ga je ver komen!
https://www.youtube.com/watch?v=DdnzMOHtwzY" onclick="window.open(this.href);return false;
Eerste stap is het verwijderen van de koplampen uit de auto. De torx met highlights moeten verwijderd worden, is geen moeilijke stap en als dit niet lukt zou ik de retrofit gelijk laten voor wat het is
Hierna zou ik de grill aan de bovenkant ook nog losmaken, die zit vast met 3 torx zodat je wat meer ruimte maakt om de lampen eruit te krijgen. De lampen moet je een beetje draaien en doen om eruit te krijgen, een beetje kracht moet je wel gebruiken en kijken waar de lamp klemt.
Je kunt via Retrofitlab.nl een setje tools krijgen om de lens los te krijgen van de behuizing maar ik heb een shortcut genomen omdat deze lijm zo verrekte hard is dat je er amper doorheen komt. Als je 130 euro extra uit wil geven kun je ook voor imitatielampen gaan. Die lijm is een stuk zachter en kun je middels warmte week maken en de lens er makkelijk uitkrijgen, dit noemen ze de lamp bakken. Bij deze audi koplamp lukt dat wel en is het een makkie!
https://www.youtube.com/watch?v=W6UvaSYdeDo" onclick="window.open(this.href);return false;
Eerst moet je 4 nietjes verwijderen rondom de lamp
De lens zit in een U profiel dus alleen de bovenkant losmaken is niet genoeg. Ik heb daarom de halve U weggeslepen met de dremel waardoor je de lens aan de onderkant makkelijker los kunt snijden met een stanleymes.
Dit moet rondom gebeuren alleen kan dat niet! er zitten 2 punten waar de behuizing bevestigd wordt en daar kun je de rand niet weghalen anders verliezen de bevestigingen hun stevigheid. Deze moet je zo klein mogelijk maken. Als je de lens helemaal kunt ondermijnen met je stanleymes dan ben je zover voor het krachtwerk. Je heb nu nog 2 punten die je niet los kon maken. Zorg dat je de kit aan de bovenkant zo los mogelijk maakt met je stanleymes! Hierna het bovenste punt goed heet maken met de föhn. Deze is goed zichtbaar op de foto als ik de lamp open heb hieronder. Je moet de laatste 2 punten met kracht losmaken en begin bij het bovenste punt (deze is makkelijker).
Trek de lens los van de behuizing en zorg ervoor dat de lijm nog goed heet is. Het is allemaal plastic dus kan echt wel wat hebben. Je hoort wel of de lijm loslaat of niet (en ik moest echt wel kracht zetten!) Je kunt een beetje prutsen met het stanleymes als de lijm niet loslaat (doordat de lens open is kun je een beetje aan de binnenkant snijden en soms heeft de lijm net een beginnetje nodig om los te laten)
Als de bovenste los is moet de onderste nog en die was bij mij koppig. Gelukkig kun je bij deze de lens makkelijker openvouwen en met je stanleymes weer aan de binnenkant snijden.
Om nog een beleving te geven hoe sterk de lijm is kan ik vertellen dat de mesjes 5x zijn gebroken door de kracht erop, dus niet doordat het mesje boog maar puur de kracht op het mes! Dit is ook iets om rekening mee te houden want ik heb me ook lelijk gesneden aan de eerste keer dat dit gebeurde.....
Als de boel dan open is kan de lol weer beginnen want je bent er echt wel klaar mee! De reflectoren maak je simpel los door de torx los te maken. De grote lens maak je los door eerst de stelmotor los te draaien, dan een beetje naar links en rechts manoeuvreren en dan laat de koppeling los. De koppeling is een bol en soort U rails dus trekken heeft geen nut, je moet deze uit de rails glijden. Hierna kun je de reflector losttrekken.
Voor de retrofit moet je 2 dingen veranderen aan de reflector. Ten eerste een gaatje boren voor de snoeren en ten tweede een stukje wegdremelen. Dit is nodig omdat de relfector niet echt rond is en de bovenkant steekt uit waardoor de projector naar beneden gaat wijzen.
Ik heb van deze stappen geen fotos maar zijn ook te zien in het filmpje gemaakt door retrofitlab van de Up.
Nu kun je indien nodig de relfector spuiten (als je dat wilt natuurlijk!) Eerst een grondlaagje en dan mat zwart in mijn geval.
Nu het plaatsen van de projector. Dit is niet erg moeilijk.
Eerst het snoertje uit elkaar halen, anders moet je een enorm gat maken, en dan door het gemaakte gaatje halen.
Dan de projector plaatsen en vastmaken, dit spreekt voor zich en dan is dit het resultaat!
Hierna de lens weer vastlijmen. Ik zou eerst goed de oude lijmresten verwijderen en om 2 redenen. Ten eerste zitten er dikke klonten op waardoor de afstanden niet echt lekker worden. Daarnaast kun je door de lens zien of de nieuwe kut helemaal goed pakt! Dit kun je natuurlijk niet zien als de oude lijm er nog op zit!
De lamp ligt er tot op nu zo bij om te drogen. Ik heb helaas ook maar 2 lijmklemmen dus kan maar 1 per keer doen en de kit droogt in 24 uur.
Ik ben tot nu erg tevreden met het resultaat! Ik heb nog getwijfeld om de shroud (om de projector heen) ook zwarte te maken maar was bang dat het dan een erg zwart geheel zou worden. Enige foto die rest is het resultaat in de auto maar moet dus eerste de 2e lamp nog doen.