Vaglingdagboek: We gaan er voor!

Laat hier je nieuwe trots zien.

Welke vagling moet ik kopen?

Je mag tot 2 opties selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door Tom Westendorp » ma 02 jan 2017, 14:30

Keep us posted. Hoe gaat het met de handel?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
chekthem
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 dec 2016, 21:17
Locatie: Breda

Re: Vaglingdagboek

Bericht door chekthem » di 03 jan 2017, 11:54

Beste Matthijs,

Ik heb je verhaal vol bewondering zitten lezen en ik moet zeggen dat ik je situatie wel kan begrijpen.
Zelf ben ik (bijna) 21 en heb ik tot nu toe geen eigen auto aangeschaft, simpel weg omdat ik het nog niet nodig heb.
Wel heb ik zelf ook (te)veel liefde voor auto's en het rijden daarvan, waardoor je misschien toch de verkeerde keuze gaat maken.

Ik vind het wel grappig om te zien dat jij met een soortgelijk dilemma zit en dat hier uitspreekt, al hoewel ik begrijp dat het iets complexer is.
De reacties hierop zijn fantastisch om te zien, mensen zijn allemaal bereid je te helpen bij de juiste keuzes maken bij het "opgroeien", want eigenlijk zijn de adviezen niets anders dan levenslessen.

Uit je verhaal begrijp ik echter niet helemaal wat de bedoeling/probleem is.
Je zegt een UK auto te willen halen, maar waarom UK? Is dat vanwege het linkse gas? Of alleen vanwege de prijs?
Daarnaast geef je aan dat je begonnen bent met het lessen in een handgeschakelde auto, maar dat het CBR het hier niet mee eens was.
Wil je misschien iets meer vertellen over waarom zij dit geen goed idee vonden, dan is het voor "ons" als "buitenstaanders" misschien iets makkelijker begrijpen.
(Natuurlijk respecteer ik het als je dit niet wilt, dat is je goed recht. Het is puur vanuit mijzelf voor het beter begrijpen van je situatie).

Ik zie graag je berichten voorbij komen op dit forum en vind het leuk dat je ons mee neemt in dit verhaal!

Gebruikersavatar
mvgard
Donateur member
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 18:21
Locatie: Veenendaal

Re: Vaglingdagboek

Bericht door mvgard » di 03 jan 2017, 14:08

chekthem schreef:Beste Matthijs,

Ik heb je verhaal vol bewondering zitten lezen en ik moet zeggen dat ik je situatie wel kan begrijpen.
Zelf ben ik (bijna) 21 en heb ik tot nu toe geen eigen auto aangeschaft, simpel weg omdat ik het nog niet nodig heb.
Wel heb ik zelf ook (te)veel liefde voor auto's en het rijden daarvan, waardoor je misschien toch de verkeerde keuze gaat maken.

Ik vind het wel grappig om te zien dat jij met een soortgelijk dilemma zit en dat hier uitspreekt, al hoewel ik begrijp dat het iets complexer is.
De reacties hierop zijn fantastisch om te zien, mensen zijn allemaal bereid je te helpen bij de juiste keuzes maken bij het "opgroeien", want eigenlijk zijn de adviezen niets anders dan levenslessen.

Uit je verhaal begrijp ik echter niet helemaal wat de bedoeling/probleem is.
Je zegt een UK auto te willen halen, maar waarom UK? Is dat vanwege het linkse gas? Of alleen vanwege de prijs?
Daarnaast geef je aan dat je begonnen bent met het lessen in een handgeschakelde auto, maar dat het CBR het hier niet mee eens was.
Wil je misschien iets meer vertellen over waarom zij dit geen goed idee vonden, dan is het voor "ons" als "buitenstaanders" misschien iets makkelijker begrijpen.
(Natuurlijk respecteer ik het als je dit niet wilt, dat is je goed recht. Het is puur vanuit mijzelf voor het beter begrijpen van je situatie).

Ik zie graag je berichten voorbij komen op dit forum en vind het leuk dat je ons mee neemt in dit verhaal!
Hi!

Dat ik een UK auto wil kopen ligt voornamelijk aan dat de "controls" qua verwarming en radio etc voor mij aan de betere kant zitten, ik heb namelijk na mijn geboorte een halfzijdige verlamming "opgelopen" na een fikse hersenbloeding.
Het gas in een UK auto zit ook gewoon rechts, dus daar haal ik niet zoveel profijt uit op dat punt ;)

Het CBR verhaal is eigenlijk als volgt.
Ik als autofanaat wilde heel graag handgeschakeld rijden omdat dit een stuk actiever autorijden is, hierdoor heb ik gekozen voor een handgeschakelde auto. Ik heb 30 lessen met erg veel plezier gereden, en het ging ook erg goed. Tot ik bij het CBR aankwam, en ik een onverwachte noodstop moest uitvoeren. Hierbij schrok ik zo dat ik met Mn rechtervoet niet eens bij de rem in de buurt. Dit heeft mij doen besluiten om maar meteen over te schakelen naar automaat, gezien de ernst van het remmen.
Het probleem met het remmen met Mn rechterbeen zou zich ook voortzetten in een normale automaat, zodoende heb ik besloten om een auto te rijden met linksgas, omdat hier goede oplossingen voor zijn, en het mijn verkeersveiligheid sterk ten goede komt!

Ik hoop dat je hem zo beter snapt,

Bij meer vragen beantwoord ik ze graag!

Matthijs
Laatst gewijzigd door mvgard op di 03 jan 2017, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Look Up!/mii/citigo.

RHD High up! 2013 75PK
Tornado rood
ASG

Gebruikersavatar
chekthem
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 dec 2016, 21:17
Locatie: Breda

Re: Vaglingdagboek

Bericht door chekthem » di 03 jan 2017, 14:51

mvgard schreef:Hi!

Dat ik een UK auto wil kopen ligt voornamelijk aan dat de "controls" qua verwarming en radio etc voor mij aan de betere kant zitten, ik heb namelijk na mijn geboorte een halfzijdige verlamming "opgelopen" na een fikse hersenbloeding.
Het gas in een UK auto zit ook gewoon rechts, dus daar haal ik niet zoveel profijt uit op dat punt ;)

Het CBR verhaal is eigenlijk als volgt.
Ik als autofanaat wilde heel graag handgeschakeld rijden omdat dit een stuk actiever autorijden is, hierdoor heb ik gekozen voor een handgeschakelde auto. Ik heb 30 lessen met erg veel plezier gereden, en het ging ook erg goed. Tot ik bij het CBR aankwam, en ik een onverwachte noodstop moest uitvoeren. Hierbij schrok ik zo dat ik met Mn rechtervoet niet eens bij de rem in de buurt. Dit heeft mij doen besluiten om maar meteen over te schakelen naar automaat, gezien de ernst van het remmen.
Het probleem met het remmen met Mn rechterbeen zou zich ook voortzetten in een normale automaat, zodoende heb ik besloten om een auto te rijden met linksgas, omdat hier goede oplossingen voor zijn, en het mijn verkeersveiligheid sterk ten goede komt!

Ik hoop dat je hem zo beter snapt,

Bij meer vragen beantwoordt ik ze graag!

Matthijs
Ik begrijp je verhaal heel goed nu inderdaad.
Dat het gaspedaal ook rechts zat bij een UK auto wist ik, maar had verder niet nagedacht over de bediening van bijvoorbeeld de verwarming etc.
En wat betreft het verhaal rondom het CBR, heel dapper van je!
Ik heb er bewondering voor dat je zelf de keuze gemaakt hebt en er ook volledig achterstaat.

Erg leuk om je verhaal te volgen en hopelijk komt er snel een mooie Up, Mii of CityGo voor je!

Gebruikersavatar
mvgard
Donateur member
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 18:21
Locatie: Veenendaal

Re: Vaglingdagboek

Bericht door mvgard » do 12 jan 2017, 13:52

Update:

Nu een snorbrommer ipv Up! Met linksgas/rem ;)

Hiermee kan ik me toch enigszins met motor voortbewegen, maar heb ik niet de kosten aan een auto :)

Het design van de pedalen gaat moeizaam, want weinig tijd, maar uiteindelijk gaat deze er ook komen! :)
Bijlagen
IMG_1053.JPG
Look Up!/mii/citigo.

RHD High up! 2013 75PK
Tornado rood
ASG

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door damianw26 » do 12 jan 2017, 15:45

Ik ben met een fiets begonnen en daarna een upgrade naar een vespa, ik heb m nog steeds puur voor de fun want zo af en toe die 2takt eens even de sporen geven blijft leuk! Wel werd ik s'ochtends altijd ingehaald door een puch die zeker 60 liep zonder helm ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door Tom Westendorp » di 07 mar 2017, 20:07

Van elf naar 25 procent en geen update?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Vaglingdagboek

Bericht door jaappie » di 07 mar 2017, 20:29

Ik heb naast de Mii ook nog een Tomos funtastic staan :mrgreen:

Zo nu en dan is dat wel erg lekker als het weer een beetje mee zit :lol:

Gebruikersavatar
mvgard
Donateur member
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 18:21
Locatie: Veenendaal

Re: Vaglingdagboek

Bericht door mvgard » zo 12 mar 2017, 14:11

Petrolhead Tom schreef:Van elf naar 25 procent en geen update?
Nou, het heeft even geduurd, maar een update in dit mooie verhaal mag ik sinds een paar dagen nu eindelijk schrijven.
De 11 naar 25 procent is alleen financieel, en dit betekent dat ik met een paar spaarcenten erbij, nu op 1/5 zit van het originele doel van 5000 euro. Het financiële aspect van dit hele gebeuren is voor nu dan ook nog niet zo interessant, omdat ik nog steeds aan het bouwen ben aan een stabiel inkomen waarmee ik de maandlasten kan dragen, en daar door school, nog niet volledig in geslaagd ben.

Wat des te interessanter is, is dat ik wel veel te melden heb over het bouwen van een "linker gas pedaal systeem".
Ik ga namelijk een project beginnen met een Arduino, en een gaspedaal van een lupo/passat. (andere merken hebben deze ook wel, maar als diehard VAG fan ;) )

Om het iets uitgebreider te leggen:

Het gaspedaal van een lupo heeft een sensor die de mate van indrukken van het gaspedaal meet, dit heet een potentiometer.
Een potentiometer runt standaard op 5v, maar namate het pedaal wordt ingedrukt neemt de spanning af, zoals te zien op (hier dan 2v): https://www.youtube.com/watch?v=uqgE__iTiwI" onclick="window.open(this.href);return false;.
Deze verandering in spanning kun je meten, en omdat dit data is die je kunt vangen in een computerprogramma (zoals een ECU ook doet met de gastoevoer in een lupo) kun je hiermee (Waarschijnlijk) "want ja, ik weet hiervan nog niets zeker, zit nog vol in het onderzoek :P" Dus ook data uitvoeren om bij verandering van de stand van het gaspedaal (en dus voltage), een motor de beweging te laten maken die de hoek waarin het gaspedaal zich bevind kan dupliceren.

Dit geeft mogelijkheden.

Ik wil namelijk de input van bijvoorbeeld dus *1*, zoals hieronder te zien, gebruiken om *2* de beweging voorwaarts te laten maken.

En hier wordt het echt leuk, want iets "off the shelve" kopen is voor de applicatie waarin ik hem wil gaan gebruiken nooit perfect. Dit komt omdat auto's, verschillende afmetingen tot de pedalen hebben, en ik geen zin heb om niet te kunnen rijden in sommige auto's juist door die verschillen.
Dus, ik ging eens eens nadenken over hoe dat probleem op te lossen viel, en ik denk dat ik het gevonden heb.

Zoals je kan zien zit 1 en 2 op het voorbeeld zoals hier gegeven met een stang aan elkaar vast, wat betekend dat je in principe altijd de dezelfde ruimte nodig hebt om het "ding" in een auto te plaatsen.
Los van dat de conventionele oplossing zoals onder staat erg duur is (zegmaar gerust 400/500) euro, kan het ook leuker en interessanter.
Ik geloof dat ik deze oplossing kan bouwen voor ongeveer 100 euro, of minder.

Ik wil van 1 en 2 losse onderdelen maken, ipv manueel met een "connecting rod".

Hoe dan?

Ik geef beide (1 en 2) eerst eens een eigen computer (arduino) en laat één arduino eerst de output van het pedaal meten.
Deze output wordt opgeslagen in een kort memory en wordt vervolgens via een data kabel (usb) of zelfs een draadloze connectie (dat heeft wel veiligheidstekortkomingen, maar Proof Of Concept ga ik zeker maken, omdat het gewoon super vet is :dance:) naar computer 2 gestuurd, die de stang van deel 2 laat draaien (door een motortje). Zodat het gaspedaal wordt ingedrukt.

Qua veiligheid en system malfunction zullen ook de maatregels wel getroffen gaan worden natuurlijk!

Het is allemaal misschien moeilijk te begrijpen, en het is ook echt nog maar een idee waarvan de haalbaarheid alleen maar getest kan worden door het te doen, omdat er letterlijk NIETS in de wereld is wat dit doet.

Al met al ben ik erg enthousiast over deze "oplossing" omdat ik nu zelf ga werken aan een probleem waar ik ook echt baat bij heb, desalniettemin ben ik geen geschoold programmeur in Arduino, maar hoop door dit project wel te groeien, hetgeen dat ik wil zou ook niet zo moeilijk moeten zijn, maar zoals ik nu wel heb geleerd in mijn carrière als webdesigner, JE MOET ALLES DEFINIËREN.

Er zullen dus nu geregeld updates volgen met de voortgang over 1. Het contact van arduino en potentiometer, 2. Het 3d printen van behuizingen voor deel 1 en 2 ;) (get it now?) 3. De eventuele code + designs wil ik hier ook wel plaatsen als dit mag (Tom?).

Jullie horen van mij,

Matthijs

(Ik ben slecht in vertalen van "idee naar woord". Als je het niet duidelijk genoeg vind, ik ga nog met 3d tekeningen komen"

Hulp met het project is in deze natuurlijk hartstikke welkom!
Bijlagen
s-l300.jpg
Lupo pedaal met potentiometer
s-l300.jpg (13.15 KiB) 4321 keer bekeken
QR-Portable-Left-Foot-Accelerator-PLFA-JPEG copy.jpg
Conventioneel veel te ouderwets en duur ding dat aangeeft wat ik precies wil bereiken met nummers ;)
Laatst gewijzigd door mvgard op zo 12 mar 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Look Up!/mii/citigo.

RHD High up! 2013 75PK
Tornado rood
ASG

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door damianw26 » zo 12 mar 2017, 15:55

Mooi dat je ermee bezig bent!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door TwitNour » zo 12 mar 2017, 17:53

Goed bezig!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door Tom Westendorp » zo 12 mar 2017, 21:20

Gaaf! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
mvgard
Donateur member
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 18:21
Locatie: Veenendaal

Re: Vaglingdagboek

Bericht door mvgard » di 14 mar 2017, 13:24

Het eerste onderdeel is hier!
Zojuist een gaspedaal uit een Polo 9n2 uit 2000 aangeschaft voor een schamele 10 euro.
Morgen komt de eerste adruino ook binnen, dus we kunnen vol aan de bak! :dance:
Bijlagen
WhatsApp Image 2017-03-14 at 1.23.23 PM.jpeg
Look Up!/mii/citigo.

RHD High up! 2013 75PK
Tornado rood
ASG

vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

Re: Vaglingdagboek

Bericht door vinie » di 14 mar 2017, 19:22

wouw, gewoon wouw.
Hoeveel plezier iemand kan halen uit het autorijden of willen autorijden..
Ik kan alleen maar zeggen hoeveel respect ik heb voor iemand met zoveel geduld en plezier in het zoeken naar het juiste.
Heel veel succes gewenst met de zoektocht. Dit topic blijf ik volgen!

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Vaglingdagboek

Bericht door blastaway » di 14 mar 2017, 20:56

Goed bezig!! Je komt er wel!
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
mvgard
Donateur member
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 18:21
Locatie: Veenendaal

Re: Vaglingdagboek

Bericht door mvgard » di 14 mar 2017, 21:45

vinie schreef:wouw, gewoon wouw.
Hoeveel plezier iemand kan halen uit het autorijden of willen autorijden..
Ik kan alleen maar zeggen hoeveel respect ik heb voor iemand met zoveel geduld en plezier in het zoeken naar het juiste.
Heel veel succes gewenst met de zoektocht. Dit topic blijf ik volgen!
Autorijden is letterlijk m'n leven vanaf rijles 1, 70 rijlessen (niet mijn schuld, cbr was lekker langzaam ;) ), en een rijbewijs later, heb ik 5 maanden na het halen van het fel begeerde roze pasje nog geen meter gereden. Dit is dé stap naar het eindelijk kunnen rijden :)
Look Up!/mii/citigo.

RHD High up! 2013 75PK
Tornado rood
ASG

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door Tom Westendorp » wo 15 mar 2017, 08:13

Dat is inderdaad vrij dramatisch. Ga ervoor! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Vaglingdagboek

Bericht door blastaway » wo 15 mar 2017, 22:05

Al het goede komt met kleine beetjes tegelijk. Heb geduld, hou vol en je zult beloond worden!
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
mvgard
Donateur member
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 18:21
Locatie: Veenendaal

Re: Vaglingdagboek

Bericht door mvgard » zo 19 mar 2017, 15:28

Ik heb de afgelopen maanden zachtjes aan onderzoek gedaan naar schadeauto's uit de UK, met enkel blikschade, vouwen en deuken vallen namelijk nog wel iets te boetseren, bij scheuren is dit wat moelijker.
Op gumtree gaat er nu een citigo met automaat weg voor ongeveer 3500 euro. deze heeft een idiote 3800 miles gereden. Zijn dit echt goede deals, of is it too good to be true?
Dit zou voor mij namelijk een goede instap zijn. Natuurlijk weet ik dat ik voor 3500 niet klaar ben, en dat is ook zeker niet het doel. Maar 2015, met 3800 miles op de klok voor 5-6000 euro minder dan dan je ze hier kan vinden, lijkt me een goede deal. (bijkomende kosten zijn natuurlijk meegenomen in de overweging)
Bijlagen
$_86-2.JPG
$_86-2.JPG (62.07 KiB) 4006 keer bekeken
$_86.JPG
$_86.JPG (80.83 KiB) 4006 keer bekeken
Look Up!/mii/citigo.

RHD High up! 2013 75PK
Tornado rood
ASG

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vaglingdagboek

Bericht door Tom Westendorp » zo 19 mar 2017, 16:16

Dat ding is zo krom als een hoepel. Ik zou er met een grote boog omheen lopen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie