Pagina 6 van 12

Re: Snowdude's TSi: De Aanpassing

Geplaatst: za 04 nov 2017, 12:42
door Snowdude
De Up-date.
Na een tijdje geleden een afspraak te hebben gemaakt met een bekende VAG Tuner was het afgelopen vrijdag dan zover.

Eerst nog in de ochtend een afspraak afhandelen en rond 11 uur was het zover om te gaan rijden.
Zoals altijd netjes de Up warm gereden en toen richting de andere kant van het land.
De navi gaf een reistijd aan van ongeveer 2 uurtjes en een afstand van 185 km. Over de M+M navi gesproken. Ik vind het maar niks, het is gewoon geen fijn systeem. Maar we zullen het ermee moeten doen helaas.
Jullie kennen het wel ,je favoriete muziek op, 120-130 op de teller waar het kan, en rijden maar.

Nu zullen jullie al een vermoeden hebben waar ik heen ga. Juist ja, Lochem JD Engineering.
Ik was wat te vroeg maar dacht misschien dat ze eerder aan de Up kunnen beginnen.
Draaide het terrein op bij JD en zag dat er een heel stuk was aangebouwd. Laatste keer dat ik daar ben geweest was met de witte A3 sedan en dat is alweer meer dan 2 jaar geleden.
Groter en meer ruimte dus bij JD.

Eenmaal binnen werd de sleutel van de Up afgegeven en ging met een proefrit (voor de diagnose) maken. Denk na een kleine 15-20 min kwam men weer terug.
Alles was ok en prima in orde voor een kleine anabolen kuurtje.

Nog even met de jongens daar staan kletsen over de Up en dat de facelift versie een verbetering is ten opzichte van de oude versie. Positieve reacties over de kleur en de vele opties. Laat er nu bij JD toevallig een bord aan de muur hangen met stalen om je auto te wrappen. En welke kleur stond er ook bij?? Een kleur die wel heel dicht in de buurt komt van Honey Yellow.

Ondertussen was men al klaar met de aanpassingen. Ik vroeg nog gaat hij op de rollerbank? Normaal niet bij stage 1 maar het was niet druk dus hij kon er wel op.
Normaal doe ik altijd de auto’s op de rollerbank om te zien of hij een beetje in de buurt komt van wat er is opgegeven. Moet zeggen ze halen het met gemak. De VAG blokjes hebben zelfs standaard al meer dan is opgegeven. Zo ook mijn Up. Die bleek al 95.5 pk en 182 nm te hebben i.p.v. de fabrieksopgave 90 pk en 160 nm. Jullie begrijpen al dat ik daar al erg vrolijk van werd.

Afbeelding

De Up werd naar binnen gereden en ging toch maar op de rollerbank.
Nu begreep ik dat die nieuwe blokken veel beter zijn dan van een paar jaar geleden en dat men de problemen die er waren zo goed als onder controle heeft.
Daar ging hij dan. Eerst kijken naar de “standaard” fabrieksopgave. En wat ik al eerder schreef, 95.5 pk en 182 nm. Niet slecht toch voor een Up!
Toen werd het tijd voor wat meer power. Zag ik daar 125 pk voorbij komen? 137? Koppel ging ook lekker omhoog naar 220 nm. Netjes toch.
Maar wat blijkt…….. net als dat Usian Bolt nog even wat extra power laat zien blijkt de Up nog meer in huis te hebben.

Afbeelding

Jullie begrijpen dat ik met een big smile weer naar huis ben gereden. Helaas was het te druk onderweg om hem echt lekker uit te proberen. Ik merk wel dat hij in de tussensprintjes een stuk rapper is dan voorheen. En om af te zijn van die vervelende bumperklevers, even terug naar 4 en gas erop. Hij is echt rap voor zo een kleine auto.

Afbeelding

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: za 04 nov 2017, 12:58
door damianw26
Top zeg! Kijkende naar diverse stage 1 filmpjes moet dit toch wel een enorm verschil maken in motorkarakter en de wagen veel sneller maken

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: za 04 nov 2017, 13:12
door Autheo
Klinkt interessant. En als je de auto over een paar jaar weer inruilt, is het vast een interessante optie.
Alleen... ik vraag me wel af wat het dan voor de volgende eigenaar gaat betekenen. Wordt er op die manier toch niet een grote aanslag op de levensduur van de motor gedaan? Lijkt me dat zo'n lichte motor het dan toch wel zwaar voor z'n kiezen krijgt.
Maar goed, jij de lol, en de volgende eigenaar hoef jij je niet druk om te maken. Veel plezier ermee!

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: za 04 nov 2017, 14:09
door damianw26
Autheo schreef:Klinkt interessant. En als je de auto over een paar jaar weer inruilt, is het vast een interessante optie.
Alleen... ik vraag me wel af wat het dan voor de volgende eigenaar gaat betekenen. Wordt er op die manier toch niet een grote aanslag op de levensduur van de motor gedaan? Lijkt me dat zo'n lichte motor het dan toch wel zwaar voor z'n kiezen krijgt.
Maar goed, jij de lol, en de volgende eigenaar hoef jij je niet druk om te maken. Veel plezier ermee!
Het valt of staat met de fabrikant en rijstijl. Als vw iedere cent op ieder onderdeel kan besparen om de winstmarge te vergroten, dan staan ze voor de keuze: hoge kwaliteit van de onderdelen met veel marge/tolerantie en minder winst. Of op ieder onderdeel meer winst pakken maar dat gaat ten koste van de kwaliteit en marges/levensduur van de onderdelen. Ga je dan chippen dan loop je daar uiteraard tegenaan. Ten tweede de rijstijl, goed warm rijden en niet altijd dat vermogen aanspreken zorgen ervoor dat de levensduur beperkt afneemt, doe je dat niet dan loop je snel tegen een kapotte koppeling aan, dan de bak en dan de turbo. De 1.0 tsi is er in meerdere varianten en alle onderdelen zijn hetzelfde behalve de versnellingsbak bij de 90-95pk, daar een 5 bak en bij de asfabriek 110-115pk zit er een 6 bak onder. Geen idee hoeveel tolerantie de mq200 5 bak kent.

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: za 04 nov 2017, 16:33
door dennuus1
De motor zal het vermogen makkelijk aan kunnen, ik ben alleen benieuwd hoe de koppeling en bak zich houden..

Wel erg lekkere waardes! Dat moet echt heerlijk rijden, ruim 2 x zoveel pk als een standaard Upje!

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: za 04 nov 2017, 18:57
door Tom Westendorp
Rijdt machtig mooi kan ik uit ervaring melden. :D

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 08:20
door Snowdude
damianw26 schreef:
Autheo schreef:Klinkt interessant. En als je de auto over een paar jaar weer inruilt, is het vast een interessante optie.
Alleen... ik vraag me wel af wat het dan voor de volgende eigenaar gaat betekenen. Wordt er op die manier toch niet een grote aanslag op de levensduur van de motor gedaan? Lijkt me dat zo'n lichte motor het dan toch wel zwaar voor z'n kiezen krijgt.
Maar goed, jij de lol, en de volgende eigenaar hoef jij je niet druk om te maken. Veel plezier ermee!
Het valt of staat met de fabrikant en rijstijl. Als vw iedere cent op ieder onderdeel kan besparen om de winstmarge te vergroten, dan staan ze voor de keuze: hoge kwaliteit van de onderdelen met veel marge/tolerantie en minder winst. Of op ieder onderdeel meer winst pakken maar dat gaat ten koste van de kwaliteit en marges/levensduur van de onderdelen. Ga je dan chippen dan loop je daar uiteraard tegenaan. Ten tweede de rijstijl, goed warm rijden en niet altijd dat vermogen aanspreken zorgen ervoor dat de levensduur beperkt afneemt, doe je dat niet dan loop je snel tegen een kapotte koppeling aan, dan de bak en dan de turbo. De 1.0 tsi is er in meerdere varianten en alle onderdelen zijn hetzelfde behalve de versnellingsbak bij de 90-95pk, daar een 5 bak en bij de asfabriek 110-115pk zit er een 6 bak onder. Geen idee hoeveel tolerantie de mq200 5 bak kent.
Wat je zegt, rustig warm rijden, je hoeft niet altijd het vermogen aan te spreken maar is wel fijn om te weten dat het er is. Laatste 5 min rij ik altijd wat rustiger naar huis en laat hem dan thuis (Mobiel alvast lost maken, huissleutel zoeken, etc etc)nog even draaien 30-60 sec voor ik de motor uitzet. En tuurlijk zal de levenduur iets korter zijn maar vraag me af wat het verschil gaat zijn bij iemand die zijn "standaard" Up elke dag afragd en constant in de toeren jaagt of een gechipte die aan bovenstaande voldoet?

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 02:06
door TwitNour
Gaaf om te zien hoe zo’n chip zo’n verschil kan maken. Ik zou het wel weten als ik een TSI had. Hoelang doet ie over 0-100km/h?

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 12:23
door Tom Westendorp
Eigenlijk alleen interessant als je de boel wilt slopen. ;)

Tussenacceleraties zijn veel interessanter dan 0 tot 100 waarbij je alleen de maximale acceleratie haalt wanneer je de koppeling laat knallen.

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 13:06
door damianw26
En toch hoe gaaf ook, ik ben zo ontzettend benieuwd of de versnellingsbak het aankan...

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 14:07
door Tom Westendorp
Vaak ben je te bang.

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:16
door Matthijs
Petrolhead Tom schreef:Vaak ben je te bang.
Of een gebrek aan doorzettings'vermogen' :lol:

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 18:35
door arend van duijn
Ben wel benieuwd hoe de VAG dealer reageert als er motorisch iets kapot gaat ? ( de 4 jaar garantie ! )

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 18:38
door damianw26
Exact, leuke kreet maar toch, vw monteert niet voor niets op de 110-115pk affabriek een andere bak. En dat al met slechts 200nm ipv 160nm, en je garantie ben je ook kwijt inderdaad. Overigens ben ik niet tegen chippen, die motor kan het wel.

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 18:44
door arend van duijn
Dat risico moet men dan maar nemen ! Voor een super UP! TSI !!!!!

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 20:06
door Snowdude
Dat is een keuze die je moet maken. De meeste van mijn auto's die ik heb gehad zijn gechipt door JD. Tuurlijk vraagt de dealer bij een buurt of hij is gechipt maar verder geen problemen met de auto's zelf gehad.

En je gaat echt niet elke dag met dat ding lopen trappen tot het uiterste. Het is leuk bij het stoplicht (mannen blijven jongens wat dat betreft) maar vooral op de snelweg gaat alles net even wat vlotter en soepeler.

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: di 07 nov 2017, 20:58
door damianw26
Zeker waar, verstand gebruiken heeft het grootste aandeel.

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: do 09 nov 2017, 11:13
door Tom Westendorp
Ben ook benieuwd hoe het spul zich houdt. :D Ik hoop dat het heel blijft. Vooral stoplichtsprintjes vanuit stilstand zijn de hel voor je transmissie. Rollend volgas geeft veel minder stress op de componenten. Anders TZT maar een zesbakje zoeken. :D

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 10:05
door Emiel25
Topic roept op fb veel reacties op bij deze auto: https://www.facebook.com/JDEngineering. ... 7355075207" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Snowdude's TSi: Update blz 6 De Aanpassing

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 16:00
door Snowdude
Petrolhead Tom schreef:Ben ook benieuwd hoe het spul zich houdt. :D Ik hoop dat het heel blijft. Vooral stoplichtsprintjes vanuit stilstand zijn de hel voor je transmissie. Rollend volgas geeft veel minder stress op de componenten. Anders TZT maar een zesbakje zoeken. :D
Ga jij straks ook krijgen met je nieuwe Up toch Tom?