IAT omlaag brengen

Deel hier al je ervaringen omtrent je geblazen up!

IAT omlaag brengen

door Petrolhead Tom » di 02 jan 2018, 11:52

Waarde forumgenoten,

Sinds een week heb ik beschikking over real time data in mijn auto. Ik kan daarmee onder andere de Intake Air Temperature (IAT) in de gaten houden. De intake temperaturen komen op de snelweg bij weinig gas niet onder de 25 graden en wanneer ik stevig doorrijdt stijgen ze zelfs naar boven de 30 of richting de 40. Dat lijkt me toch behoorlijk hoog.

Weet iemand hoe ik de IAT omlaag krijg? Ik zat zelf te denken aan een Cold Air intake die koudere lucht naar binnen zuigt en mogelijk kijken of ik de fan manueel kan gaan bedienen zodat ik bij stevig doorrijden de koelvloeistof extra kan koelen waardoor de intercooler (verwerkt in het inlaatspruitstuk en gekoeld door de koelvloeistof) ook wat kouder zal zijn.

Iemand nog andere tips?
WE GAAN WEER MEETEN! 21 JANUARI: viewtopic.php?f=11&t=6141

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Premium member

IAT omlaag brengen

Sponsor

Sponsor

Re: IAT omlaag brengen

door Petrolhead Tom » vr 05 jan 2018, 08:52

Niemand tips?
WE GAAN WEER MEETEN! 21 JANUARI: viewtopic.php?f=11&t=6141

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Premium member

door Bertjuh » vr 05 jan 2018, 09:01

Hetgeen wat ik voor je gevonden heb is onderstaand.. It does make sense..

To reduce the intake air temperatures and promote airflow/available oxygen:
– Use a cold air intake. Try and feed the turbo air that is as cool as possible and keep intake piping and the fresh air source away from hot areas such as the exhaust manifold.
– Use a larger intake. A turbo will have an easier time “sucking” the fresh air through a larger intake. The sky’s the limit here, go as large as your vehicle is able to fit.

Maar waarschijnlijk wist je dit al.. ;)
Volkswagen Move Up! 60pk Tornado Rood

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
Vagling liefhebber

door Autheo » vr 05 jan 2018, 12:49

Zoals je weet ben ik geen technicus, maar slechts een geïnteresseerde leek. Naar aanleiding van jouw topic werd ik nieuwsgierig over hoe dat zit met de inlaattemperatuur bij turbo's en heb ik het aan professor Google gevraagd. Uit zijn antwoorden kon ik opmaken dat bij turbo's de temperatuur bij intake veel hoger ligt dan bij motoren zonder turbo. En het viel me op dat de waarden die jij opgeeft helemaal niet zo hoog zijn bij wat ik tegenkwam. Daar werd vaak over nog veel hogere temperaturen gesproken. En bijvoorbeeld de waarden die werden opgegeven van temperatuurverlaging bij het gebruik van grotere intercoolers zijn dan helemaal niet zo interessant om de door jouw opgegeven temperaturen te verlagen. Ik ben benieuwd of experts je een interessante oplossing kunnen aanreiken.
Gebruikers-avatar
Premium member

door kgroot.nl » za 06 jan 2018, 15:23

Intake temperatuur op 25 graden is ideaal. Met de originele intercooler haalde ik na 3x trappen 90 graden +.
Enige wat je kan doen is de intercooler aan gaan passen
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
Gebruikers-avatar
Vagling liefhebber