door Petrolhead Tom » do 12 jun 2014, 21:18
Dag 7.
Het laatste stukje.
Gisteren stond de laatste etappe van Jönköping naar Enschede op het programma. Op zich niet de meest spannende etappe omdat het eigenlijk alleen maar autobaan rijden was en Denemarken en Duitsland niet heel bijzonder zijn om door te rijden.
Omdat we niet al te laat in Enschede aan wilden komen reden we om 7 uur weg uit Jönköping. Uiteraard was het weer heerlijk rustig op de Zweedse wegen en konden we mooi opschieten. Na twee uur stond er ruim 200 op de dagteller en waren we dus mooi op weg.
In Denemarken moesten we een paar keer stoppen voor wat ongelukken en aanrijdingen maar verder was er niet veel bijzonders. Al blijft het mooi om over de bruggen te rijden. Ik kan het iedereen die naar Zweden wil van harte aanraden om de bruggen bij Odense en Kopenhagen te nemen. Je bent wellicht wat langer onderweg maar het is zeer de moeite waard en ook nog eens goedkoper dan de boot.
In Duitsland was het helemaal voorbij met de lege autobanen. Wat een drukte! Vooral om Hamburg was het erg druk. Er was eigenlijk geen file waardoor we snel langs Hamburg konden rijden en door richting Bremen. De A1 heeft lang in de Baustelles gestaan maar op de stukken waar het werk nu af is kun je genieten van heerlijke driebaanswegen die uitnodigen tot hard rijden. Zo dacht ook de bestuurder van de Ferrari FF die ons volgas voorbij kwam. Het geluid van een krijsende Ferrari V12 verveeld nooit! Schitterend!
Verder was het gisteren weer erg warm in de auto. Vooral het laatste stuk was het bijna niet te doen. Gelukkig duurde dat maar een half uur en waren we thuis!
Voor de liefhebbers van cijfers heb ik wat gegevens verzameld we hebben:
in 7 dagen 7.018 kilometer afgelegd met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,3. Voor die 7.018 kilometer hadden we dus 383 liter euro 95 nodig. De totale brandstofkosten waren € 615,17 en de gemiddelde literprijs was € 1,61 gemiddeld hebben we per euro brandstof 11,41 kilometer afgelegd. Het gemiddelde aantal kilometers per dag kwam net boven de 1.000 uit met 1.003 kilometer per dag. Aan tol hebben we zo’n € 200 uitgegeven. De laatste tunnels naar de Noordkaap zijn inmiddels gratis maar de bruggen in Denemarken dienen nog wel betaald te worden. Is zoiets samen goed te doen? Ja zeker! Vrouw doet de catering aan boord en de man rijdt. Tenminste zo hebben wij het verdeeld.
Mocht u na het lezen van bovenstaande bedragen denken dat het een goedkope trip is, schijn bedriegt. Hotels in Zweden en Noorwegen zijn erg duur. Onder de € 100 per nacht is er niet veel te vinden en op sommige plekken wordt het nog te koud om te kamperen. Het is niet onoverkomelijk natuurlijk maar wel iets om op voorhand rekening mee te houden. Het was voor ons niet mogelijk om, ruim van te voren, een hotel te boeken omdat we nog niet wisten waar we uit zouden komen.
Voordat ik de up! vanmiddag terugbracht heb ik vanmorgen het interieur van de up! even schoongemaakt. Het is onvoorstelbaar hoe smerig een auto wordt als je er een week in gaat leven. De ramen waren zwart en het dashboard stoffig.
Was het ver? Ja het was wel ver. Alles boven de 1.000 kilometer per dag of meer dan 10 uur per dag is een stevige rit. Zou ik het weer doen? Ja absoluut! Dit is niet de laatste monsterrit geweest. Ik heb al wat ideeën voor een volgende rit die ik de komende tijd verder uit zal gaan werken. Uiteraard zal ik die delen op het vwupforum.com
De auto dan. Zou ik weer een up! meenemen? Absoluut! Volkswagen heeft een hele goede kleine auto gemaakt. Het is lekker stil aan boord, de stoelen zitten voor een auto in deze klasse ronduit goed (ik ben 1,90 en daardoor lukt het vaak al niet om een prettige houding te vinden in kleine auto’s in een Aygo zit je bijvoorbeeld op de bok in plaats van in een stoel). De radio werkte prima en met een gemiddelde van ruim 1 op 18 is het ronduit goedkoop rijden. Verder valt op dat de kofferruimte erg goed is voor een auto in deze klasse en de algehele afwerking echt Volkswagen waardig is (hoe anders was dit bij de Fox). Het enige dat ik volgende keer echt niet zou willen missen is een airco, of een meer winters klimaat. Dan mis je hem ook niet zo erg.
In dit laatste verslag wil ik ook even van de mogelijkheid gebruik maken om de mannen van Vagtechniek nogmaals te bedanken voor het mogelijk maken van deze unieke kans om in een week echt iets bijzonders te doen met een up! de support en het enthousiasme van de mannen is werkelijk ongekend! Precies zoals ik Vagtechniek als bedrijf ken. Verder wil ik uiteraard alle bezoekers van de Facebookpagina’s en de leden van het vwupforum.com bedanken voor hun enthousiasme en leuke reacties en de onvoorwaardelijke betrokkenheid van de forum bezoekers.
Mensen bedankt!
Tom Westendorp