schoonmaken van de ruitenwissers

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door vinie » ma 21 aug 2017, 18:22

Hoe maken jullie de combinatie van de ramen met ruitenwissers schoon?
Ik heb sinds 2 weken vrij snel last van strepen op de ramen. De ruitenwissers worden 1 keer per maand schoongemaakt door met een keukenpapiertje over het rubber te vegen, maar hebben jullie de gouden tip om strepen te voorkomen?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door Autheo » di 22 aug 2017, 17:27

vinie schreef:Hoe maken jullie de combinatie van de ramen met ruitenwissers schoon?
Ik heb sinds 2 weken vrij snel last van strepen op de ramen. De ruitenwissers worden 1 keer per maand schoongemaakt door met een keukenpapiertje over het rubber te vegen, maar hebben jullie de gouden tip om strepen te voorkomen?
De ruitenwissers alleen met een keukenpapiertje, of gebruik je daarbij ook nog een schoonmaakmiddel?

vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door vinie » di 22 aug 2017, 18:55

alleen met een keukenpapiertje.
Ik lees op internet wel is over siliconenspray, maar dit lijkt me juist vegen geven.

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door enie-up » di 22 aug 2017, 19:14

Goede ruitesproeiervloeistof gebruiken ;)
0 strepen sinds afgelopen winter bij de wintercheck 5L gratis bij de dealer kreeg 8-)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door Autheo » di 22 aug 2017, 19:31

Ik gebruik gewone ruitensproeiervloeistof, zomer en winter de 'blauwe' versie. Als ik de auto was, neem ik de ruitenwissers ook mee, inclusief de auto-shampoo, waar wat wax in zit. Je zou verwachten dat dat wat strepen kan veroorzaken, maar dat heb ik nog nooit gehad. Alleen als er heel erg veel gepekeld wordt in de winter, heb ik soms wat last van vettige strepen. Dan maak ik tussendoor m'n ruiten en ruitenwisser even schoon met 'glassex' o.i.d. , en dan is dat probleem ook weer verholpen.

Als je alleen maar een keukenpapiertje gebruikt, lijkt het me dat je de vette aanslag van het weggebruik nooit helemaal weg krijgt, maar min of meer verspreid over het wisserblad. Ik zou dan toch e.o.a. ontvetter gebruiken.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door Touchwood » wo 23 aug 2017, 15:01

Ik maak de rubbers van tijd tot tijd schoon met een papiertje en spiritus.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
lina
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 21 jul 2017, 12:39
Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door lina » wo 23 aug 2017, 17:45

Mijn man maakt altijd een mix van de blauwe ruitensproeiervloeistof met een scheut sonax ruitenhelder, beetje autoshampoo en een scheut glassex, aangevuld met water (afhankelijk van de temperatuur veranderd de hoeveelheid water). Wij gebruiken de blauwe vloeistof van de Lidl die onverdund -60 aan zou moeten kunnen volgens het vat.
Dit gaat niet alleen in het reservoir, maar we hebben ook beide een oude sprayflacon gevuld met deze mix in de auto.
Tijdens de vakantie (lange ritten) gaat er ook nog wat 'anti-insect' bij om de insecten makkelijker van de ruit te verwijderen
SEAT Mii 3deurs 60 pk 2013
Afbeelding Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door dennuus1 » wo 23 aug 2017, 18:47

Ontvetten met een doekje icm remmenreiniger.
Absoluut geen siliconen spray oid gebruiken.

Als ze blijven strepen word het tijd voor nieuwe wissers.

vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

Re: schoonmaken van de ruitenwissers

Bericht door vinie » do 24 aug 2017, 16:29

zijn nu schoongemaakt met alcohol. Ruitenwissers natuurlijk niet nodig gehad vandaag, dus even afwachten hoe het gaat. Bedankt lig voor de tips.

Plaats reactie