Last van hars op de Up

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Last van hars op de Up

Bericht door TwitNour » ma 25 aug 2014, 00:12

Beste mensen,

Laatste tijd wat last gehad van hars op m'n Up. Begin deze zomer een keertje voor het eerste gehad. Heel mijn auto toen schoon gemaakt met spiritus. Alle hars was weg (en het was een hoop werk!). Paar dagen geleden had ik 't wéér, maar dit was na een dag vanzelf weggegaan. Gisteren stapte ik in de auto en toen zat 't er voor de derde keer, alleen nu gaat het niet voor de derde keer weg. Ik zet mijn auto heel af en toe onder een boom wanneer het niet anders kan. Maar hoe komt het dat dit spul zo makkelijk aan de auto hecht? Kan ik hier wat tegen doen of moet ik telkens mijn auto opnieuw wassen me spiritus (lijkt me ook niet heel gezond voor de lak namelijk...). Kan ik misschien nog ergens op letten? Het is overigens niet mogelijk de water gewoon met normaal water te verwijderen. Zelfs eraf krabben met m'n nagel wilde niet baten dus het zit er echt goed aan vast. Ik ga morgenvroeg voor het laatst met spiritus doen. Heb gehoord dat je het niet al te lang moet laten zitten namelijk. Heeft een van jullie hier misschien ervaring mee?

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Last van hars op de Up

Bericht door Inge » ma 25 aug 2014, 07:06

De auto goed in een beschermingslaag houden (sealant/ wax of combi) zorgt ervoor dat het niet aan de lak hecht.

Je zou dit bijvoorbeeld kunnen gebruiken: Valma-harsverwijderaar http://www.carclean.nl/product/Valma/Ha ... A64_100190

Als je even had gegoogled had je het ook gevonden - er staat trouwens veel info over op het net.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Last van hars op de Up

Bericht door N!jntje » ma 25 aug 2014, 08:53

Hey Twitter, als je al een waxoyl had dan is die nu weg. Spiritus is dus slecht voor je lak. Het haalt wel weg, maar daarmee ook al het andere. Je laklaag zal nu wel flink ruw zijn van de spiritus.
Als ik jou was zou ik dit product dus lekker in de kast laten staan. Een harsverwijderaar is dan beter. Maar wel killen voor je waag wanneer je een goeie wax met de hand hebt aangebracht. Kleien bied soms ook al genoeg uitkomst.
Ik raad je aan om je lak te gaan voeden. Door eerst goed te reinigen en daarna beginnen met opbouw van een beschermkap. Krijg je nu vogelpoep op je auto van een vogel die veel bessen heeft gegeten dan heb je waarschijnlijk al zeer snel een ingevreten plek in je lak zitten. Waarschijnlijk al binnen 1 dag.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Last van hars op de Up

Bericht door TwitNour » ma 25 aug 2014, 09:22

Geen spiritus dus. Alright

@Inge ik had al gegoogled maar kwam eigenlijk meer op andere fora waar dezelfde vraag was gesteld zonder echt een goed antwoord. Daarom vroeg ik het hier even.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Last van hars op de Up

Bericht door N!jntje » ma 25 aug 2014, 09:56

Dodo Juice - Supernatural Tar & Glue Remover - 500ml

sorry... Twitter was autocorrectie... Haha
Deze is ook fijn in gebruik en veilig voor je lak. Anders zeg ik:kleine aanschaffen.

Gebruikersavatar
Ketoembar
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 04:16

Re: Last van hars op de Up

Bericht door Ketoembar » ma 25 aug 2014, 13:31

Pas wel op met de Valma harsverwijderaar. Is erg goed spul maar niet te lang laten zitten anders krijg je vlekken in je lak. Die polijst je er wel weer heel makkelijk uit, maar ik neem aan dat je daar geen spullen voor hebt.
Met een hamer past alles

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Last van hars op de Up

Bericht door N!jntje » ma 25 aug 2014, 13:58

Ketoembar schreef:Pas wel op met de Valma harsverwijderaar. Is erg goed spul maar niet te lang laten zitten anders krijg je vlekken in je lak. Die polijst je er wel weer heel makkelijk uit, maar ik neem aan dat je daar geen spullen voor hebt.
Juist omdat ik die ervaring had met Valma had ik de DJ variant genoemd :D 8-) (Sorry Inge)

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Last van hars op de Up

Bericht door Inge » ma 25 aug 2014, 14:47

Geeft niets - ik wist dat DJ ook iets had maar niet meer precies welke.
Samen komen we er weer uit, nietwaar? Kan de topic starter kiezen.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Last van hars op de Up

Bericht door TwitNour » ma 25 aug 2014, 15:13

Fijn! Bedankt in ieder geval, zal even kijken welke ik ga bestellen. De hars gaat er op de ene of andere manier vanzelf af na verloop van tijd, maar ik aarzel er niet over om alles toch goed schoon te maken.

Plaats reactie