Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door TwitNour » ma 30 dec 2013, 21:04

Het dashboard is echt een stofvanger zoals de meeste Up-rijders wel gemerkt hebben. Zeker als je een zwart interieur hebt is het wat lastiger (lijkt mij) om die boel schoon te houden. Hoe zorgen jullie ervoor dat er geen stofdeeltjes op je glanzende dashboard blijft zitten?

Ikzelf gebruik Swiffer-doekjes zonder houder o.i.d. Deze houdt het stof goed vast en deze klop ik buiten uit om vervolgens een ander keertje weer te gebruiken. Iemand anders nog andere manier gevonden?

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Groovejunk » ma 30 dec 2013, 21:24

Er zullen altijd stofdeeltjes op je dash blijven zitten, dat ga je lastig tegen aangezien het plastic is en statisch geladen is. Wat je wel kan doen is met een microvezeldoek en een klein beetje wax het dash waxen, "in laten trekken" (kuren) en daarna uitpoetsen. Dan blijft er een dun laagje wax opzitten dat niet statisch is. Hoeft niet perse met een dure wax, probeer eens een colonite o.i.d.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door TwitNour » ma 30 dec 2013, 21:25

Is de wax geen troep voor je dashboard?

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Groovejunk » ma 30 dec 2013, 21:28

Je moet het er ook niet te dik opsmeren. Wat je ook kan proberen ; vaseline. Zuurvrij. dun aanbrengen met een applicatorpad en goed uitsmeren met een microvezeldoek.

Wax wordt ook gebruikt op plastic bumpers, dus gaat ook prima op je dash. Ik heb zelfs mijn koelkast en badkamertegels gewaxed om te zien wat het doet. :D

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door TwitNour » ma 30 dec 2013, 21:55

Die wax is ook meer ter voorkoming van stof, maar ook met wax zal het uiteindelijk schoongemaakt moeten worden.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door N!jntje » ma 30 dec 2013, 23:12

Voor het glanzende gedeelte gebruik ik nooit geen doek om het schoon te maken. Puur en alleen de cyber clean! http://carclean.nl/merken/Cyber_Clean
Daarna even aftoppen met wax/paint sealant en klaar!

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Groovejunk » di 31 dec 2013, 11:15

Leuk om hier ook wat poetsfanaten te zien! Dikke prima!

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door N!jntje » di 31 dec 2013, 11:17

Groovejunk schreef:Leuk om hier ook wat poetsfanaten te zien! Dikke prima!
Ik ben gewoon 1 van de poetssletjes hier ;)
Als ik niet mn eigen auto poets... dan poets ik er wel 1 voor een ander :lol:

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Groovejunk » di 31 dec 2013, 11:20

Herkenbaar.. :P

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door SuperEd » di 31 dec 2013, 11:36

Ja stof kun je ( jammer genoeg ) niet vermijden.

Bijhouden is de oplossing.

Wat ik doe: indien er stof op ligt met vochtig washandje dashboard afnemen, dit werkt erg
goed met zo,n washandje omdat je nogal veeeeeeeeeeer moet rekken om dicht bij het raam te komen.
Daarna ff goed droog wrijven, met niet pluizende doek uiteraard.

Vervolgens een detailer zie link http://www.carclean.nl/product/Meguiars ... 616_100071

Werkt erg top !!. Als er niet te veel stof op ligt zou je ook de fase van vochtige doek over kunnen slaan.
Ook het glimmende gedeelte wordt echt heel erg mooi schoon.

Ik gebruik hiervoor een zacht microvezeldoekje, deze heb ik gekocht bij de ACTION is echt super, wel ff goed kijken ze hebben een paar soorten
maar de zachte is super ( en niet duur.......) :dance:
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Inge » di 31 dec 2013, 16:32

Washandje zou ik niet gebruiken als je een pianolak gedeelte op je dashboard hebt - ben je er zo goed als zeker van dat je er krassen intrekt. Beter is een goede MF doek te gebruiken en die een beetje vochtig te maken.

Moet zeggen dat ik zelf de hoeveelheid stof altijd wel mee vind vallen die op het dashboard ligt. Zit hij wel altijd goed in de PB nat look - misschien dat dat enigszins anti stof is. Geen idee? Maar heb hier minder last van stof dan in mijn Corsa.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door BarMove(d)Up » di 31 dec 2013, 20:31

Ik maak het binnenkant schoon met MF doek en lauw warm water met en klein beetje autowas.
Vandaag gedaan en auto ziet er weer uit als nieuw.
Heb eigenlijk nooit iets anders geprobeerd want vind hoeveelheid stof wel meevallen.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Inge » wo 01 jan 2014, 07:45

Enige nadeel van het gebruiken van wax is dat het de kunststof niet voedt. Maar kan me indenken dat het er wel weer mooi uitziet.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door TwitNour » do 02 jan 2014, 01:14

Inge schreef:Enige nadeel van het gebruiken van wax is dat het de kunststof niet voedt. Maar kan me indenken dat het er wel weer mooi uitziet.
Wat bedoel je met dat het kunststof niet voedt?

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Inge » do 02 jan 2014, 08:37

Wax blijft op het kunstof liggen en trekt er niet in zoals een interieur dressing doet bijv. PB Natural Look
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door BarMove(d)Up » do 02 jan 2014, 09:31

Ik ga van de week een bestelling ophalen bij Carclean, dus neem gelijk een flesje mee. Ga eens uitproberen.
Met autowas bedoelde ik trouwens autowasmiddel, dus geen wax. M.a.w. ik gebruik nu niets extra's voor het verzorgen van het kunstof.
Heb net even de ervaringen gelezen over PoorBoy Natural Look en denk dat het de leeftijd van het kunstof zeker positief gaat beinvloeden.
Laatst gewijzigd door BarMove(d)Up op do 02 jan 2014, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Groovejunk » do 02 jan 2014, 09:59

Inge schreef:Wax blijft op het kunstof liggen en trekt er niet in zoals een interieur dressing doet bijv. PB Natural Look
Nou betwijfel ik of het intrekt in je dash en dan doel ik in dit geval op het pianolak gedeelte. Ik denk dat je er beter een wax op kan smeren aangezien het erg veel weg heeft van een gespoten bumper.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door TwitNour » do 02 jan 2014, 10:44

Dat klopt inderdaad wel. Maar ik snap het doel van de wax nog steeds niet echt...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door Groovejunk » do 02 jan 2014, 10:50

TwitNour schreef:Dat klopt inderdaad wel. Maar ik snap het doel van de wax nog steeds niet echt...?

anti statisch maken.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dashboard schoonmaken, hoe doen jullie het?

Bericht door TwitNour » do 02 jan 2014, 10:55

Aaaaah I get it


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plaats reactie