Show your shine!

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Show your shine!

Bericht door Tom Westendorp » ma 22 jul 2013, 09:44

De hele middag aan het poetsen geweest? Een fabelachtig resultaat behaald? Laat het hier zien. Misschien is het handig om te vertellen welke stappen je hebt doorlopen en wat het resultaat daarvan is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Inge's detailpogingen

Bericht door Inge » di 23 jul 2013, 08:06

Toen ik de eerste keer de auto netjes heb gedaan volgens het bekende stappenplan heb ik daarvan een uitgebreid verslag gemaakt en geplaatst op het CC forum. Ik zal hier de link http://forum.carclean.nl/cc_postst15371 ... oging.aspx bij zetten zodat je kunt zien wat het goed behandelen van de auto met de auto doet - in de positieve zin van het woord.

Ook hier toch maar even het verslag naar toe gekopieerd - verslag van 26-12-2012

De afgelopen dagen - iedere dag een beetje (rug laat helaas nog niet meer toe) - de auto mooi gemaakt. En ik maar denken dat hij mooi blonk toen ik hem ophaalde bij de dealer ( zo'n 800 km geleden)... nu moet je bij wijze van spreken een zonnebril op doen zo mooi dat de glans nu is (en dan heb ik hem alleen nog maar met garagelicht gezien).

Tijdens het doorlopen van alle stappen zag ik de auto iedere keer opfleuren. In totaal heb ik de werkzaam heden over 5 dagen uitgesmeerd.
Dag 1: foamen (Autobrite - Super Snow Foam), wassen (Mothers California Gold Car Wash), Iron X (hulde aan Hans). Bij het gebruik van de IronX viel de verkleuring me mee - er waren maar een paar paarse streepjes paars te zien + tenslotte het drogen (Senza Acqua Drying Towel).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag 2 kleien - wat er goed en makkelijk ging dankzij de claylube van DJ (mijn dank daarvoor aan Hans die me wat DJ clay lube liet uitproberen) - erg fijn spul en staat inmiddels op mijn te bestellen lijst. Ik heb de hele auto met 1 klein stukje (1/3 deel) van kunnen doen en ben met de ramen geëindigd (hij zit nu in het alleen voor het ramenzakje) - verbazingwekkend is dat het klei stukje nu nog niet eens echt vies is.

Wat me op wel opviel is dat de lak na het kleien ineens een heel stuk gladder aanvoelde. Toen alles afgeplakt met 3M tape (vond wel dat hij slecht hechte maar dat kan gelegen hebben aan het feit dat ik vorige week de rubbers al een keer had ingesmeerd met PB Natural look). Daarna de stap 1 van Mothers (California Gold Pure Polish) gebruikt (verwerkt makkelijk, ruikt prima en geeft al een mooie glans).

Dag 3: Stap 2 van Mothers (California Gold Micro-Polishing Glaze) + Collinite 845 aangebracht. Beidde verwerken makkelijk en zelfs de lucht vond ik bij de Collonite wel meevallen. Deze had nu ca 15 min. nodig om mooi op te drogen alvorens uit te poetsen. (Wauw nog meer glans en een nog gladdere lak.)
Afbeelding
Afbeelding

Dag 4: Mothers stap 3 (California Gold Pure Carnauba Wax Liquid) aangebracht (het lijkt nu wel een schaatsbaan zo mega glad dat de lak aanvoelt) en daarna de rubbers mooi zwart gemaakt (eerste ontvet met Poorboys APC - ook hiervoor mijn dank). Ik maar denken dat ze al mooi zwart waren - vergeleken met nu de PB Natural look (2e keer) erop waren ze grijs. Wordt trouwens erg snel opgenomen door de rubbers (+ ruikt lekker) en het verwerken met een make-up watje gaat super. Tenslotte de spiegels/ gril en buitenrubbers met Black Wow trimrestorer ingewreven en ook hier weer een verschil van dag en nacht. Het is nu echt mooi glanzend zwart.

Afbeelding
Dag 5: Alles nog even nagelopen om overtollig residu te verwijderen - dat was er amper en dat op nieuwe rubbers/ kunststof (wat me verbaasde) - daarna de ramen schoongemaakt met 1:1 glasreiniger/ spiritus en met Reload ingesmeerd (even inlaten trekken en daarna weer uitgepoetst). Tenslotte ook de wieldoppen een laagje Reload gegeven.


Ik had me voordat ik eraan begon niet kunnen indenken hoeveel verschil het zou uitmaken na al deze stappen - wauw! Het kost even tijd maar dan krijg je er ook wat voor terug.... Super gewoon! Op de foto's valt het niet zo op dat de glans iedere keer mooier, dieper werd - dat is jammer maar helaas niet anders. De auto is de garage nog niet uit geweest maar zal ook nog (ergens deze week hoop ik)een foto maken in het daglicht en die naast de 1e foto plaatsen om het verschil duidelijk te kunnen zien.

Wat ik gemerkt heb is dat ik de doeken van Monello fijner vind werken dan de doek die ik van Mothers heb. Maar ook dat de grotere doeken van Monello voor mijn handen aan de grote kant zijn. Als ik weer doeken bij bestel dan worden het de groene doeken (ben de naam even kwijt) dar die voor mij perfect zijn - liever een doek meer in de was als te grote doeken te vaak dubbel moeten vouwen.

Als iemand nog tips heeft om het proces te verbeteren/ versnellen of suggesties voor andere middelen (Mothers heeft niet het eeuwige leven) dan houd ik me van harte aanbevolen voor tips.

Voor mezelf inmiddels op mijn nog te bestellen lijst (ergens in de toekomst) de volgende producten geplaatst:
Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
Poorboys World - Bug Squash
Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
Poorboys World - Natural Look Dressing
Poorboys World - QD+ Quick Detailer Plus
Carclean.nl - Flex Foam Tire Dressing Applicator
Poorboys World - Trim Restorer
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
Grit Guard - Gamma Seal - BLAUW
Poorboys World - Super Slick & Wax - Limited Edition
Grit Guard - Gamma Seal - ROOD
Grit Guard emmers
C.Pro C.Quartz - Reload Spray Sealant
Monello - Raffini Polish v2 Kit
Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator
Monello - Piccolo Nero Trio
Monello - Peluche verde Trio
Scratch Shield - Scratch Shield - Rood
Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Show your shine!

Bericht door UPyouGO » di 23 jul 2013, 14:39

Hoi inge...

dat is nog eens eer hebben van je werk...ziet er op de foto's iig zeer goed uit.....Hulde voor je doorzettings vermogen.....mocht eens hulp nodig hebben, geef maar een gil.
We wonen bijna naast elkaar...haha


kijk je wel uit dat je niet te over ijverig je spullen besteld....Eerlijk gezegdt ben ik weer terug bij de basis....kon wel een eigen carclean beginnen.
Mijn advies is dan ook houd het bij 3 of 4 producten die in de basis voorzien.....voor je het weet heb je 3 potten Final staan van 3 merken....als je snapt wat ik bedoel te zeggen.

bedenk ook dat "onze " lak nog vrij nieuw is..( vandaar die nog redelijk schone clay-bar) we hebben niet zo heeeeel veel nodig.
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Show your shine!

Bericht door Inge » di 23 jul 2013, 15:08

Hoi Marco (toch?... heb ik het goed onthouden),

Dank voor het hulp aanbod mocht ik het nodig hebben.

Daar ben ik nu mee bezig: met finetunen van wat ik graag wil gebruiken. Merk nu dat mijn voorkeur mn naar de AF, DJ, PB en C.Pro producten uitgaat. Dat wat ik heb is voorlopig meer dan voldoende en zijn producten die ik graag wil blijven gebruiken. Enigste wat nu nog op mijn lijstje staat zijn extra pads (waarschijnlijk Monello Kompressor of AF pads) - heb nu de DJ fin pads en kan daar een heel tijdje mee vooruit maar heb graag reserve liggen voor het geval dat. En een pot Spirit wax van AF vanwege de lange standtijd (4 a 6 maanden), wetlook + het naar voren brengen van de flakes. Deze producten schaf ik pas aan als er weer een leuke actie is met 25% korting of zo.

Waxen heb ik eigenlijk genoeg - heb een aantal DJ panel potjes, Collinite 845, Mothers step 3 (zat bij de beginners-set) en een ongeopende pot Pinacle II series wax. Omdat ik AF zo fijn vind werken heb ik de Spirit op mijn "ergens in de toekomst" lijstje staan.

Je schreef dat je zo ongeveer een eigen CC had staan - dat maakt me benieuwd naar jouw voorkeur producten (welke heb je gehouden) + of je handmatig de auto onderhoudt of ook aan de DAP bent.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Show your shine!

Bericht door UPyouGO » di 23 jul 2013, 18:09

Idd het is Marco.....goed onthouden.. :)
Mijn voorkeur ligt bij de producten van Monello en poorboys....ook de was van DoJo laat ik niet links liggen.
Ik heb wel wat uitstapjes gemaakt , maar laat het hierbij.
Daarbij gebruik ik al heel wat jaartjes mijn oude verttouwde Dap 500.
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Show your shine!

Bericht door Inge » wo 24 jul 2013, 06:19

Grappig dat de meeste dezelfde merken voorkeur hebben.

Merk zelf ook dat ik nu steeds meer naar bepaalde producten pak en andere wat meer links laat liggen en vermoed dat ik uiteindelijk net als jij een mooie basis over ga houden van mijn voorkeur merken.

Top dat je een dap 500 expert bent - kunnen we je mooi bombarderen met vragen :D Heb jij toevallig al de dap op de Up gehad? Ben benieuwd wat voor laksoort we hebben. En mocht je de 900 eens willen uitproberen - om het verschil in power te ervaren - dan weet je me vast wel te vinden.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Show your shine!

Bericht door UPyouGO » wo 24 jul 2013, 09:28

Oke Mensen,

Ik kon niet achter blijven.
Gisteren begonnen aan de Up!, vandaag klaar..pffff

Eerst de binnenkant aangepakt...incl kleine vlekjes weg werken en alle plastic's gevoed, alle lakken aan de binnenzijde heb ik in de color wax gezet Incl de deur stijlen.

Daarna................

Wassen (Meguiar's) .....Clay-en (Meguiar's) ....2x Polish (monello)...blackhole (poorboys)...2x wax (Dojo).
Voor mij de perfecte combinatie en afgestemd op de lak.

Daar hoef je geen schuur voor vol te zetten....zeg maar.
Het waren lange dagen, maar deze zomer heb ik er dan ook niet zo heel veel werk meer aan...... :roll: denk ik..... ;)
Bijlagen
up 3.jpg
up 3.jpg (137.22 KiB) 37382 keer bekeken
up1.jpg
up1.jpg (136.19 KiB) 37382 keer bekeken
up 4.jpg
up 4.jpg (144.68 KiB) 37382 keer bekeken
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Show your shine!

Bericht door UPyouGO » wo 24 jul 2013, 09:33

Inge schreef:Grappig dat de meeste dezelfde merken voorkeur hebben.

Merk zelf ook dat ik nu steeds meer naar bepaalde producten pak en andere wat meer links laat liggen en vermoed dat ik uiteindelijk net als jij een mooie basis over ga houden van mijn voorkeur merken.

Top dat je een dap 500 expert bent - kunnen we je mooi bombarderen met vragen :D Heb jij toevallig al de dap op de Up gehad? Ben benieuwd wat voor laksoort we hebben. En mocht je de 900 eens willen uitproberen - om het verschil in power te ervaren - dan weet je me vast wel te vinden.
Yep ik heb de Dap al op de Up! gehad, omdat er zeer veel swirls in de lak zaten/zitten......haha...DAP expert....dat valt erg mee hoor..
Ik heb van het herstel bedrijf gehoord dat de lak van de Up! wel hard is, maar tevens niet erg dik.
Kijk daarom uit met de compound die je ( zeker) machinaal gebruikt.
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Show your shine!

Bericht door UPyouGO » wo 24 jul 2013, 09:34

Dubbel
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Show your shine!

Bericht door N!jntje » wo 24 jul 2013, 12:57

Glaze diomond white
sealant dgps
Wax diomond white hard wax
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Show your shine!

Bericht door Inge » wo 24 jul 2013, 13:52

Ziet er weer top uit Marco. Nijntje ook jouw auto ziet er weer schitterend uit!

Mooi te weten dat de lak hard is alleen jammer dat de laag niet mega dik is. Zal zeker uitkijken met de te gebruiken compound. Ga aan de slag met de Mothers Finishing compound - zal waarschijnlijk met de blauwe DJ fin pad voldoende correctie geven. En indien nodig voor een steenslag plekje op de motorkap de Mothers Rubbing Compound (met groene pad). Deze zaten beidde bij de dap kit van de cc dag. De Rubbing Compound is iets minder grof van cutting factor dan de Monello Mezzo.

Ben dan eigenlijk wel benieuwd of de Up/ Go en Mii allemaal voorzien zijn van dezelfde lak of dat er onderling toch net weer wat verschil in zit.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Show your shine!

Bericht door Inge » do 25 jul 2013, 12:31

Verslag detail met de dap 900
Ik doe zeer waarschijnlijk iedere dag 1 stap dus ben pas ergens eind komende week klaar - zal proberen van iedere stap een voor en na foto('s) te maken - dit om mijn rug niet over te belasten. Zo hoop ik tot de kerst goed beschermd te zijn met alleen gedurende mijn herfstvakantie nog een rondje AF tough coat spray sealant en als ik zin heb een laagje extra wax. Pas met de kerst heb ik weer tijd om paint cleaner te gebruiken en de auto opnieuw in de AF sealant te zetten of te gaan voor Collinite 845.
Binnenkant van de auto hoef ik deze keer niet te doen heeft een week of 2 geleden een volledige detail gehad - dus alles (dashboard, rubbers ed.) zit nog goed in de PB Natural Look.

Donderdag (Vandaag):
Foamen (SSF + PB bug squash) Toevoeging: vandaag de auto zover af als ik wilde dus inclusief kleien - binnenenkant deuren niet
Wassen DJ BTBM + scheutje PB APC gekleid daar er aan de buitenkant niets aan viezigheid afkwam.
Afspoelen + afdrogen (Monello doeken)
Velgen PB wheelcleaner, Iron-X gel, Tar-X
Kleien

Vrijdag:
Afplakken
Dap met Mothers Finish compound op een blauwe DJ fin pad (exterieur)
Monello oranje handpad met Mothers Rubing compound (velgen + interieur = deuren, binnenkant klep)

Zaterdag:
Dap met AF tough prep paint (exterieur)
Zwarte/ rode handpad met AF tough prep paint (interieur)
Dap met Mothers glaze (step 2 = gelijk aan PB Black hole) (exterieur)
Monello zwarte/ rode handpad met Mothers glaze (velgen + interieur)

Zondag:
Dap met AF tough paint seal (exterieur)
Monello zwarte/ rode handpad met AF tough paint seal (interieur)

Maandag:
Dap met AF tough paint seal (alleen exterieur)

Dinsdag
DJ finger mit met DJ rainforest Rub of Pinnacle 2 series wax (interieur + exterieur)

Woensdag:
AF tough paint spray sealant (interieur + exterieur (inclusief zij + achterramen)

Donderdag
Velgen in de PB wheelsealant (deze krijgen van me 3 lagen (donderdag 1e, vrijdag 2e en zaterdag de 3e laag)
Ramen met Meg's concentrate glass cleaner en de voorruit in de Reload
Banden in de AF Satin tyre gel

Vrijdag:
Motorkap inhoud schoonmaken met Autoglym engine cleaner + afspuiten met water uit planten spuit.
Motorkap inhoud in de AF trim revive
Onderkant motorkap Reload
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Show your shine!

Bericht door Vinniepilon » do 25 jul 2013, 19:56

Succes Inge, hopelijk gaat het een beetje met je rug.

En ik blijf lezen hoe het gaat :)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Snoopy
Donateur member
Berichten: 211
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 14:12
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Show your shine!

Bericht door Snoopy » do 25 jul 2013, 20:48

Hoi Inge,
We blijven volgen en ook ik wil de DAP gaan gebruiken, maar dat word waarschijnlijk pas in m'n laatste vakantieweek. Wel eerdaags ff poetsen weer, wat is dat hars uit de bomen een crime zeg...

Mijn moeder heeft sinds kort een Canta en apetrots is ze. Dus ook de Canta gaan we binnenkort met onze poetsmiddelen aanpakken, mams weet straks niet wat ze ziet.

Na de CCdag hebben we ook nog wat spulletjes besteld, oa de Nanolex glassealent, ben heel benieuwd hoe dat werkt......
En Up! we go!!!
VW High Up! 75 pk BMT : vanaf juli 2013 - juni 2015
Sinds juni 2015 Seat Ibiza FR Dynamic
Tweewieler: BMW R1200ST :D

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Show your shine!

Bericht door Jos Bosch » do 25 jul 2013, 21:13

Vinniepilon schreef:Succes Inge, hopelijk gaat het een beetje met je rug.

En ik blijf lezen hoe het gaat :)

Nou ik ook hoor.Veel poets plezier.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Show your shine!

Bericht door Inge » vr 26 jul 2013, 06:58

Dank en komt goed - hoop dat je wat gaat hebben aan mijn verslag en als jullie er aan toe zijn vice versa.

Als ik het goed onthouden heb is er een goede harsverwijderaar te koop bij CC dacht deze : http://www.carclean.nl/product/Valma/Ha ... A64_100190

Heb hier zelf gelukkig geen last van - op school niet onder bomen en thuis in de garage ( nu ja 9 van de 10 keer) en anders ook geen last van bomen.

Mocht je nog wat moeten bestellen bij CC - dan kan ik je de Tar-x aanraden. Gisteren voor het eerst gebruikt en je ziet de teer druppeltjes zacht worden en oplossen. Ik had er niet veel maar had voor de zekerheid de onderkant van de auto (rondom) + de velgen ingesprayd + paar minuten laten zitten en weg waren de teerspatjes. Of als je toevallig in de buurt van Utrecht mocht komen dan ben je ook welkom om van mij een beetje te proberen - had een leeg Reload 50ml flesje gevuld en dat was meer dan voldoende.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Show your shine!

Bericht door Vinniepilon » vr 26 jul 2013, 20:58

Inge de tar-x hebben we al :) maar die van de harsverwijderaar ga we misschien we aanschaffen. Hopelijk zorgt de wax laag dat het niet goed hecht.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Show your shine!

Bericht door N!jntje » vr 26 jul 2013, 22:20

Vinniepilon schreef:Inge de tar-x hebben we al :) maar die van de harsverwijderaar ga we misschien we aanschaffen. Hopelijk zorgt de wax laag dat het niet goed hecht.
hier heb ik ook veel last van hars van de bomen... Maar ik zou juist niet een harsverwijderaar gebruiken. Is toch weer minder voor je waxlaag. Als ik de auto goed in de wax heb staan dan hecht de hars ook niet in mn lak. Helemaal niet wanneer ik een sealant heb gebruikt ;) mocht er ooit iets niet vanaf gaan dan pak ik liever mn klei uit de kast (in mijn ogen minder agressief en veilig).

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Show your shine!

Bericht door Vinniepilon » vr 26 jul 2013, 22:39

N!jntje schreef:
Vinniepilon schreef:Inge de tar-x hebben we al :) maar die van de harsverwijderaar ga we misschien we aanschaffen. Hopelijk zorgt de wax laag dat het niet goed hecht.
hier heb ik ook veel last van hars van de bomen... Maar ik zou juist niet een harsverwijderaar gebruiken. Is toch weer minder voor je waxlaag. Als ik de auto goed in de wax heb staan dan hecht de hars ook niet in mn lak. Helemaal niet wanneer ik een sealant heb gebruikt ;) mocht er ooit iets niet vanaf gaan dan pak ik liever mn klei uit de kast (in mijn ogen minder agressief en veilig).
Heb net even gevoeld en na de regenbui voelt het alweer glad aan :D, ook bedankt voor de tip N!jntje
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Inge's 1e dap ervaringen

Bericht door Inge » zo 04 aug 2013, 19:35

Zoals beloofd zou ik een verslag maken van mijn 1e ervaringen met de dap. Om dan maar te beginnen met de gebruikte spullen.

Gebruikte spullen
Wassen:
DJ Born to be Mild shampoo
Foam Super snow foam
PB APC
PB Bug squash
C. Pro Tar. X
C. Pro Iron-x Gel
Monello Wash Mitt
Action Washmitt

Kleien:
Mother's klei + DJ klei lube

Polijsten:
Dap 900
Mothers Rubing en Finishing Compound
AF Paint prep
PB Prof polish
DJ Fin Pads groen, blauw en zwart
Monello Professional 5.5" pad wit
Monello oranje handpad
C.Pro eraser
PB Spray&wipe
3M 25mm tape

Beschermen:
AF Tough Coat seal
AF Tough Coat spray sealant
Reload
Pinnacle series 2 wax
DJ Fin Pad zwart
Monello Rode/ zwarte handpad
DJ finger Mitt

Velgen:
PB wheelsealant

Trims:
Action bandendressing pad
AF Trim Revive

Banden
AF Satin Tyre Gel

Ramen:
AF Crystal Glass Cleaner
AF Tough Coat Sealant (achter- en zijramen)
Reload (voorraam)

Monello doeken:
Peluce Verde
Peluce Bianco
Piccolo Nero
Senza Acqua Drying Towel

Dag1:
Hier heb ik alleen de auto gefoamed, wassen en gekleid. Ik heb de auto eerst gefoamed met een mengsel van PB Bug Squash en SSF. Dit heb ik een tijdje laten intrekken en daarna in de wasbox afgespoeld met de HD. Aangezien de auto niet mega vies was zorgde dat er al voor dat de grootste viezigheid verdwenen was. Hierna de wielen in de Iron-x gel gezet en begonnen met het wassen van de auto met een mengsel van APC + BTBM shampoo. Dit zorgde ervoor dat de oude beschermingslagen van de lak af waren. Helaas beleven er wel wat kleine teerspettertjes achter en heb daarom de auto rondom (de lage delen) in de tar-x gespoten die na enige tijd mooi vloeibaar werden en met nog een rondje shampoo en HD verdwenen ook deze als sneeuw voor de zon. Wat me erg verbaasde was dat de wielen ook deze keer best wel weer rood kleurde van de Iron-x - had die een week of 3 hiervoor ook gebruikt. Ik had nu dus eigenlijk bijna geen kleuring verwacht...
Na het wassen de auto terug naar huis gereden (kleine kilometer) en toen met de Mother's klei en DJ Lube de auto gekleid. Net als de vorige keren kwam er ook nu weinig tot geen vervuiling van de auto af. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dag 2:
Nu werd het spannend want hoe zou het gaan met de dap. Ik had op U-tube de nodige filmpjes gezien en op de SDD dag de demonstratie van Kees maar om het dan zelf te gaan doen is toch nog best wel lastig. De dag begonnen met het afplakken van de auto. De buitenste trims had ik dan ook al even niet meer in de AF Revive gezet om het vastplakken van de 3M 25mm tape te vergemakkelijken. Ik weet dat het belangrijk is om goed af te plakken maar vind het altijd een rot werkje.
Maar goed toen dat was gebeurd begonnen op de motorkap - vanwege het goed er bijkunnen. Hier ben ik begonnen met de Finishing compound + blauwe pad maar dat deed op de steenslag plek die ik had zitten niet voldoende. Toen door naar de groene + Rubbing compound - dit ging al een heel stukje beter en de het plekje werd een stuk minder zichtbaar - nu alleen nog zichtbaar vanuit een bepaalde hoek. Op advies van CC Kees de auto met de Finishing compound (+ blauwe pad) gedaan. Dit omdat er volgens hem weinig tot geen swirls e.d. op de auto zaten. In het begin best wel een beetje met de machine aan het stoeien geweest om het gewenste tempo van bewegen onder de knie te krijgen maar ook om de toerenknop te verstellen. Wat zou het makkelijk zijn geweest als die bovenop de machine had gezeten. Maar goed na een aantal hits ging het wat makkelijker, doch moest wel steeds goed nadenken over welke stappen te doen. Ben om de auto helemaal te doen een paar uurtjes bezig geweest wat m.n. lag aan het feit de machine leren kennen. merkte na een tijdje wel dat mijn armen zeer begonnen te doen dus wat extra spierballen zal ik de afgelopen week wel gekweekt hebben ;). Na ieder paneel gedaan te hebben alles afgenomen met Eraser. En wat ik zag was eigenlijk best wel heel netjes. Toen ik de auto rond was was het weer welletjes voor zowel de rug als de armen. Morgen weer een dag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag 3:
Vandaag de binnenkant van de deuren gedaan met een oranje pad + Rubbing compound, de buitenkant met AF paint Prep (DJ blauwe pad) en de step 2 van Mothers aangebracht (idem als PB Blackhole) met de Dap + zwarte DJ pad. Nadat ik dit had gedaan zag ik helaas toch nog wat krasjes die ik eerder niet had gezien. Mijn bouwlampen (beidde) waren helaas kapot gegaan en mijn reserve lampje deed het ook niet dus ik moest het hebben van de TL + daglichtlamp die in de garage zit. Ondanks dat de armen best wel moe zijn vandaag toch gemerkt dat ik de dap wat beter onder de knie aan het krijgen ben - het duurt nu wat minder lang om de auto helemaal gedapt te hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag 4:
Hiervan heb ik blijkbaar geen foto's gemaakt. Maar goed het feit dat er nog krasjes zichtbaar waren beviel me niet en dus vandaag met de Monello witte pad + Rubbing Compound toch nogmaals de auto gedaan. Voor de Monello pad gekozen omdat ik het verschil met de DJ pad wilde weten. Voor mijn ongeoefende hand zit er niet veel verschil in. De Monello is 0.5" kleiner wat het wat makkelijker maakt bij de buitenspiegels maar verder wat mij betreft geen verschil. Na de Rubbing compound ook nog een rondje met de Finishing compound gedaan (DJ zwarte pad). Ik durfde nu eigenlijk nog niet met zwaarder geschut aan de gang - zitten nog steeds wat kleine krasjes is maar goed dat is dan voor een andere keer. Vermoed ook dat de Mothers misschien niet helemaal geschikt is voor de harde vag lak. Dus maar eens oriënteren op Menzerna polish dit omdat deze in kleinere verpakking zit dan de Monello (jammer dat deze er niet in de 250 ml is want dat is meer dan groot genoeg voor alleen mijn eigen auto). Met de ervaring tot nu toe en dat is nog maar best bar weinig ben ik nu zo ver dat ik met zwaardere pads + compound aan de slag zou durven gaan. Dus de extra ronde met Rubbing en Finishing Compound zijn wat dat betreft dus niet voor niets geweest. Ook de dap verder leren beheersen.

Dag 5:
Vandaag de AF Paint Prep (Monello Professional witte pad + Monello zwarte handpad) en de AF Tough Coat Seal (DJ zwarte pad + Monello rode handpad) aangebracht (interieur als exterieur). Dit is wel veel fijner dan met de hand simpelweg omdat het veel makkelijker dun is aan te brengen. Zeker met de Seal is dat erg goed te merken. Omdat het aanbrengen hiervan zo goed ging + ik merkte dat mijn energie minder begint te worden heb ik ervan af gezien om voor 2 lagen Tough Coat te gaan. Ook gaat het dappen steeds beter - de handigheid blijft toenemen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag 6:
Vandaag toch besloten voor de Pinnacle wax (DJ finger mitt) te gaan (interieur en exterieur). Ik stond in dubio met de DJ Rainforest Rub maar vanwege een mooi verslag op autogeek voor de Pinnacle gekozen. Ik moet zeggen de wax verwerkt erg gemakkelijk (aanbrengen/ uitbuffen) alhoewel ik ervoor heb gekozen om een panneel of 3 te doen en dan pas uit te buffen. In het begin had ik een beetje twijfel bij de wax maar naarmate ik hem wat meer gebruikte vond ik het steeds makkelijker te verwerken. Ook de glans vond en vind ik erg mooi van de wax. De wetlook waarin in het Autogeek verslag wordt gerept is wat mij betreft niet overdreven.
Toen de wax gedaan was de ramen gedaan met AF Crystal Glass cleaner - cadeautje van James van AF. Ik moet zeggen dat het heel goed werkt - heeft wel ene alcohol basis dus moet mnet het warme weer redelijk vlug met uitpoetsen zijn maar maakt de ramen mooi en streeploos schoon. Ook de polijst spetters die nog op de ramen zaten (niet veel) verdwenen als sneeuw voor de zon. Als ik deze vergelijk met de Meg's Concentrate dan laat het de ramen stroever achter. Qua geur vind ik de Meg's prettiger maar beidde doen hun werk prima. Voorlopig bewaar ik de AF voor na polijstwerk omdat het de spetters makkelijk verwijdert. Heb hierbij geen vergelijk met Meg's.
Afbeelding
Afbeelding

Dag 7:
Vandaag de AF Tough Coat Spray Sealant over de wax aangebracht (interieur en exterieur). Eerst de auto helemaal inwrijven met de Sealant en daarna uitbuffen. Dit ging erg gemakkelijk. Het verbaasde me dat de AF nog eens een extra glans aan de lak toebracht waardoor de Pinnacle glans + wetlook nog eens versterkt werden. Ik weet dat de Sealant er nog overheen niet nodig was maar wilde deze gewoon meteen uitproberen en daar het kan.... maar gedaan. Ik vermoed dat deze op termijn de Reload gaat vervangen want ook op de rubbers, is hij gewoon te gebruiken. De glans en diepte die het geeft zijn mooier dan van de Reload. Nu zal alleen de standtijd zich nog moeten bewijzen doch AF geeft 3 maanden aan. Dus ongeveer hetzelfde als de Reload.
Ook vast een begin met de motorkap gemaakt en de zwarte delen in de AF trim revive gezet zodat ze er weer mooi uitzien.
Afbeelding

Dag 8:
De binnenkant van de motorkap in de Reload gezet ( 2 laagjes) + de plastic kappen van de motoronderdelen getopt met Reload. En verder de velgen voor de 3e keer in de wheelsealant gezet zodat ze er weer even tegen kunnen. Tenslotte de banden + zwarte wieldoppen in de Af Satin Gel gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Mochten er tips, suggesties, handigheidjes zijn dan houd ik me van harte aanbevolen.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Plaats reactie