Velgen en banden.

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
vwlars
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 15:50
Locatie: Steenbergen

Re: Velgen en banden.

Bericht door vwlars » wo 12 feb 2014, 14:59

Afbeelding

vwlars
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 15:50
Locatie: Steenbergen

Re: Velgen en banden.

Bericht door vwlars » wo 12 feb 2014, 15:00

Weet iemand hoe ik dit wegkrijg op de foto hierboven?
Krijg het er niet uitgepoetst.
Het zit op het chrome van de upsilon velg.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Velgen en banden.

Bericht door Inge » wo 12 feb 2014, 15:35

Kleien, Iron_x of tar-X al geprobeerd?

Anders een mailtje met foto naar carclean sturen en vragen of zij in kunnen schatten wat het is en hoe je het kunt verwijderen. Ik vind het lastig te zien wat het is.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Velgen en banden.

Bericht door JCC » wo 12 feb 2014, 15:38

Lijkt wel of er vocht achter de blanke lak is gekomen.
Is de lak iets beschadigd bij de rand?
lijkt me ook een scherpe rand wat er gevoelig voor is.

Als dat zo is kun je er niks aan doen. :cry:
Ja evt beschadiging dichtzetten zodat het niet verder gaat.


ps aan de groeven in het "chroom" gedeelte te zien. Is het meer gepolijst aluminium met een blanke lak erom heen.

vwlars
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 15:50
Locatie: Steenbergen

Re: Velgen en banden.

Bericht door vwlars » di 04 mar 2014, 10:50

Het zit inderdaad onder de lak. Niks aan te doen. Nou maar hopen dat het niet verder gaat.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen en banden.

Bericht door Tom Westendorp » di 04 mar 2014, 10:53

Misschien de velgen heel lang niet gepoetst en ze erg smerig laten worden?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

vwlars
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 15:50
Locatie: Steenbergen

Re: Velgen en banden.

Bericht door vwlars » wo 05 mar 2014, 12:59

Nee velgen worden elke week gewassen. Dus daar lig het niet aan denk ik. Heb een hekel aan vieze velgen :D

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Velgen en banden.

Bericht door GasDwerg » wo 05 mar 2014, 16:55

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Velgen en banden.

Bericht door GasDwerg » wo 05 mar 2014, 16:59

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

vwlars
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 15:50
Locatie: Steenbergen

Re: Velgen en banden.

Bericht door vwlars » wo 05 mar 2014, 17:09

Ja ik kan er wel mee terug gaan maar ik heb de velgen 2de hands gekocht van een forumlid. Weet niet of ze dat goed vinden als je daarmee bij de dealer aankomt?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Velgen en banden.

Bericht door Inge » do 06 mar 2014, 06:50

Misschien heeft die de bon nog wel liggen? Zou niet moeten uitmaken.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: Velgen en banden.

Bericht door SuperEd » do 06 mar 2014, 11:25

vwlars schreef:Ja ik kan er wel mee terug gaan maar ik heb de velgen 2de hands gekocht van een forumlid. Weet niet of ze dat goed vinden als je daarmee bij de dealer aankomt?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
De bon vragen is natuurlijk de kortste klap.

Je kunt nog iets doen, ten 1e nog ff afwachten, maar als het iets erger wordt zul je niet ontkomen aan het
plaatselijk schuren van de velgen, corrosie weghalen en opnieuw spuiten/lakken.

Let wel :ugeek: dit luistert erg nauw !
Maar als velgen worden hersteld ( welke in slechte staat zijn) dan doet men dit ook, trouwens wel
wat rigoureuzer, zandstralen e.d.
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Velgen en banden.

Bericht door JCC » do 06 mar 2014, 13:16

Ik zou er ook niet mee terug gaan.
Is een mechanische beschadiging waar vocht in is gekomen.

Als er iemand de schuld moet krijgen is het de ontwerper van de velg.
Scherpe kanten zijn gevoelig voor lakbeschadiging.
En als die aansluit op een gepolijst deel met blanke lak is het snel feest.

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » vr 07 mar 2014, 18:58

IMG_0109.jpg
Triangle silver, detail, gepoetst
IMG_0109.jpg (168.16 KiB) 7816 keer bekeken
Het is weliswaar nog geen zomertijd, maar n.a.v. het verhaal hier heb ik gisteren wat spullen besteld bij Carclean voor mijn zomervelgen (en straks de wintervelgen natuurlijk en voor de velgen van mijn motor, moet ook gebeuren :) ).
Vandaag binnen gekregen en er mee aan de slag gegaan: mijn Triangle velgen schoongemaakt en eentje in de PB sealant gezet (rest morgen).

De velgen/banden zijn ongebruikt, alleen km's van aflevering (10km?), maar 2 stuks met wat remslijpsel en stof e.d. Verder ik kan er nu goed bij, als ze eenmaal onder de auto zitten wordt het poetsen/bijhouden van de binnenkant lastig. Een achtervelg heb 1 keer redelijk dik gesmeerd en uitgewreven, de velgen voor zal ik 2 a 3 maal doen (dunner, maar vaker). Ik hoop dat ik daarmee de velgen tot na de zomer een beetje netjes kan houden, daarna kunnen de wintervelgen er weer onder.

Ben al zeer blij met het resultaat nu, zie foto's
Bijlagen
IMG_0108.jpg
Waffle velg met winterband, zit nu nog onder de Up
IMG_0108.jpg (138.36 KiB) 7816 keer bekeken
IMG_0105.jpg
Glimt lekker
IMG_0105.jpg (190.84 KiB) 7816 keer bekeken
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Velgen en banden.

Bericht door Inge » zo 09 mar 2014, 08:52

Dat dik insmeren is niet handig je kunt beter 3 of 4 dunne lagen (met 24 uur er tussen) erop zetten dat geeft een vele langere standtijd.

Heb mijn wielen afgelopen Augustus in 3 of 4 lagen (weet het niet meer precies) gezet en het vuil vliegt er nog steeds vanaf. De achterkant kan ik helaas niet bij dus dat wordt komende zomer weer goed gedaan.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » zo 09 mar 2014, 14:20

Inge, bedankt voor de tip. Echt dik heb ik het er niet op gesmeerd, dan gaat de was/sealer alleen maar in de poetsdoek zitten.

De zomervelgen gaan er eind van de maand op, dus heb ik nog even tijd om ze in de was te zetten (met name de binnenkant).
Ik zal de achtervelgen nog een 2e keer doen en de velgen voor 3 keer. Dat moet genoeg zijn tot eind oktober, als de wintervelgen er weer op gaan.
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Velgen en banden.

Bericht door Inge » ma 10 mar 2014, 06:59

Niet vergeten je wheelsealant goed te laten curen - maar doe je waarschijnlijk al ;) . Vermoed dat dat bij mij afgelopen zomer ongeveer 40 min was. Maar de swipe test zal uitsluitsel geven.

Ik zou achter een keer meer doen als voor omdat je daar het lastigste bij kunt.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » ma 10 mar 2014, 09:27

Tja Inge, van jou als de was&wax expert op dit forum ;) kan ik veel leren merk ik: "curen" en dat 40 minuten!?!? en "swipe test"?? :oops:

Wil dat zoiets zeggen als "curen" is een velg in de sealant zetten en dan 40 !?!? minuten lang uitwrijven (voel mijn armen nu al! :shifty: ) en een "swipe test" is met een schone doek over de gepoetste velg en dan mag er geen sealantrestanten op die doek te zien zijn? :snooty:

Vanwege het remslijpsel wil ik de velgen voor een keer vaker doen (met name binnenkant, 3x), want velgen voor altijd veel vuiler dan achter. Mijn ervaring is bovendien dat de binnenkant voor slechter te bereiken is dan achter door de remschijven?
Achter kom ik wat beter bij de binnenkant van de velg, want de trommelremmen zijn niet zo groot en (mede?) dankzij de trommelremmen worden de achtervelgen lang niet zo smerig, dus 2 keer lijkt me daarom genoeg? :think:

Verder heb ik zomer- en wintervelgen, dus is een standtijd van zo'n 6 maanden voldoende. Daarna gaan de andere velgen op de auto en kan ik de van de auto gehaalde velgen schoonmaken en weer sealen :whistle:
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Velgen en banden.

Bericht door Inge » ma 10 mar 2014, 12:24

Curen is de wax laten hechten aan de lak/ metaal. De swipe test gebruik je om te kijken of de wax lang genoeg gecured heeft. Doe je door met een vinger over een stukje wax te gaan en als het dan volledig helder is dan is de wax lang genoeg gecured.

Type anders op google even de begrippen in...
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » ma 10 mar 2014, 23:36

Inge schreef:Curen is de wax laten hechten aan de lak/ metaal. De swipe test gebruik je om te kijken of de wax lang genoeg gecured heeft.
Zoiets dacht ik al, bedankt ;) Ik ga de velgen nog een keer (of meer) goed behandelen en hoop dat ze daarmee de zomer goed doorkomen.
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Plaats reactie