Velgen en banden.

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Velgen en banden.

Bericht door Inge » di 11 mar 2014, 07:01

Vast wel.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » za 15 mar 2014, 22:06

Heb vandaag een momentsleutel en een originele krik gekocht, zodat ik binnenkort mijn wintervelgen voor mijn zomervelgen wisselen kan.....
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: Velgen en banden.

Bericht door Michiel » zo 16 mar 2014, 04:26

MuziekUP schreef:Heb vandaag een momentsleutel en een originele krik gekocht, zodat ik binnenkort mijn wintervelgen voor mijn zomervelgen wisselen kan.....
Aanrader is om 1 a 2 weken na het verwisselen van je banden nog een keer het moment na te controleren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » zo 16 mar 2014, 11:39

Michiel schreef:Aanrader is om 1 a 2 weken na het verwisselen van je banden nog een keer het moment na te controleren.
Bedankt, zal ik doen, een kleine moeite.

Nog even wachten. De rest van de maand nog op de winterbanden en dan kunnen de zomervelgen er op :D
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen en banden.

Bericht door Tom Westendorp » zo 16 mar 2014, 11:51

Waarom geen garage krik? Dat is toch veel makkelijker dan zo'n schaarkrikje.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » zo 16 mar 2014, 12:19

Voor die 1 a 2 keer per jaar dat ik de krik gebruik (swappen winter-/zomervelgen).

Verder wil ik een krik mee kunnen nemen. Ik ga niet op vakantie zonder reservewiel (ga wintervelg meenemen), want vind het iets te riskant om volledig te vertrouwen op een spuitbusje+compressor als ik ergens in de Spaanse of Franse binnenlanden rij..... :snooty:
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen en banden.

Bericht door Tom Westendorp » zo 16 mar 2014, 13:57

Begrijpelijk, dat van die krik meenemen. Maar als ik aan mijn auto ga werken dan probeer ik een schaarkrik zo veel mogelijk te vermijden. Wat een ondingen zijn het toch.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

vwlars
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 15:50
Locatie: Steenbergen

Re: Velgen en banden.

Bericht door vwlars » zo 16 mar 2014, 14:10

Schaarkrikken zijn inderdaad onhandig. Heb de schaarkrik heb ik 1 keer gebruikt, toen was ik zo enthousiast aan het draaien dat ik met me knokkels over de grond ging en halverwege de krik onder de auto uitschoot. :evil:

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » zo 16 mar 2014, 16:06

Klopt, schaarkrikken zijn niet ideaal als je ze vaak moet gebruiken en ja, je moet ze wel goed neerzetten anders is de kans dat het mis gaat aanwezig.
Aangezien ik de krik niet heel vaak zal gaan gebruiken denk ik, hou ik het toch bij de originele schaarkrik.
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Velgen en banden.

Bericht door RobertJ » zo 16 mar 2014, 19:32

Nooit problemen gehad met schaarkrikken,(zowel hele als halve), maar vind het gebruiksgemak van zo een hydrolische pomp wel vele male prettiger. Overigens, die luchtdrukkrikken voor op een compressor lijken me helemaal super!
Als je slechts een schaarkrik hebt, misschien een accuboormachine erop zetten? Lijkt me niet eens zo slecht!

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen en banden.

Bericht door Tom Westendorp » zo 16 mar 2014, 19:55

RobertJ schreef:Nooit problemen gehad met schaarkrikken,(zowel hele als halve), maar vind het gebruiksgemak van zo een hydrolische pomp wel vele male prettiger. Overigens, die luchtdrukkrikken voor op een compressor lijken me helemaal super!
Als je slechts een schaarkrik hebt, misschien een accuboormachine erop zetten? Lijkt me niet eens zo slecht!

Sent from my XT897
Ik vraag me af of een accuboor daar sterk genoeg voor is. Wel een aardig idee!

Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten? Je kunt ook een garagekrik voor thuis gebruiken en voor nood een schaarkrik in de auto leggen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: Velgen en banden.

Bericht door StefanK-Mii » zo 16 mar 2014, 20:43

Petrolhead Tom schreef:
RobertJ schreef:Nooit problemen gehad met schaarkrikken,(zowel hele als halve), maar vind het gebruiksgemak van zo een hydrolische pomp wel vele male prettiger. Overigens, die luchtdrukkrikken voor op een compressor lijken me helemaal super!
Als je slechts een schaarkrik hebt, misschien een accuboormachine erop zetten? Lijkt me niet eens zo slecht!

Sent from my XT897
Ik vraag me af of een accuboor daar sterk genoeg voor is. Wel een aardig idee!

Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten? Je kunt ook een garagekrik voor thuis gebruiken en voor nood een schaarkrik in de auto leggen.
Dat heb ik ook, voor nood een schaarkrik en voor de verdere wissels een goede garage krik, heb liever niet dat de auto tijdens een wissel naar beneden komt en daar komt bij dat een goede krik rond de 30€ zit...
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Velgen en banden.

Bericht door MuziekUP » ma 17 mar 2014, 10:33

Ik ga de schaarkrik alleen gebruiken om zomer-/wintervelgen te wisselen of in geval van een lekke band. De Up weegt nog geen 900 kg, dat is met een schaarkrik goed te doen. Bij 4 velgen is dat 4x op en neer, zo gepiept, vooraf natuurlijk wel de bouten goed losdraaien en de krik goed neerzetten. Denk dat gedoe met een boormachine en schaarkrik de kans op fouten/omvallen maar groter maakt.

Mocht ik meer aan een auto willen doen en vaker de auto op willen krikken, dan zou ik zonder twijfel voor een garagekrik gaan.
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen en banden.

Bericht door Tom Westendorp » ma 17 mar 2014, 11:59

Ach en zo heb je altijd iets te wensen. Zo zou ik graag een brug hebben. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Kneeke
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 16:03

Re: Velgen en banden.

Bericht door Kneeke » di 22 apr 2014, 08:12

Compressor. En een rubberen zak voor onder de auto..das de max..

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen en banden.

Bericht door Tom Westendorp » di 22 apr 2014, 08:24

Kneeke schreef:Compressor. En een rubberen zak voor onder de auto..das de max..
Zo'n ding als de ANWB ook in de auto heeft bedoel je? Is wel gaaf maar niet erg handig als je ook aan je uitlaat wilt steutelen bijvoorbeeld. Daarbij neemt zo'n zak vrij veel ruimte in.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Velgen en banden.

Bericht door RobertJ » di 22 apr 2014, 08:28

Petrolhead Tom schreef:
Kneeke schreef:Compressor. En een rubberen zak voor onder de auto..das de max..
Zo'n ding als de ANWB ook in de auto heeft bedoel je? Is wel gaaf maar niet erg handig als je ook aan je uitlaat wilt steutelen bijvoorbeeld. Daarbij neemt zo'n zak vrij veel ruimte in.
Volgens mij past zo een balgkrik makkkelijk onder 1 van de dorpels, dus lijkt me geen probleem

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen en banden.

Bericht door Tom Westendorp » di 22 apr 2014, 08:29

Oooh ik dacht je zo'n luchtbed bedoelde die vier banden tegelijk van de grond kan halen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie