Machinaal poetsen.

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Machinaal poetsen.

Bericht door Tom Westendorp » ma 22 jul 2013, 09:39

Hoe? Wat? Waar? Waarom? Voor wie? Bespreek hier alle poetsklussen die niet met de hand verricht kunnen worden. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Vinniepilon » ma 22 jul 2013, 19:08

Wie heeft er een machine om te poetsen, welke, wat voor middelen, wat voor pads en hoeveel ervaring heb je.

Snoopy en ik hebben afgelopen zaterdag een dap 900 gekocht met monello polijst middelen en pads :)
Nog geen ervaring.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Inge » di 23 jul 2013, 07:17

Hier dus ook een dap 900. Ik ga met de Mothers polijstmiddelen aan de slag - zaten bij de kit.
Verder heb ik er de pads van DJ en Monello 4" Professional bij gekocht:
DJ:
Zwart Finishing Pad, geschikt voor wax, glaze en milde polijstmiddelen 2x
Blauw Light Polishing Pad, geschikt voor milde polijstmiddelen, paint cleaners en all-in-one producten 2x
Groene Heavy Polishing pad, geschikt voor medium polijstmiddelen 1x
Oranje Cutting pad, geschikt voor medium en zware (compound) polijstmiddelen 1x

Monello 4"
Professional 4" Foam (Light) Polishing Pad - White
Professional 4" Foam Cutting Pad - Yellow
Professional 4" Foam Light Cutting Pad - Orange
Professional 4" Foam (Heavy) Polishing Pad - Green

Tip die ik heb gekregen alvorens je de dap de 1e keer gebruikt is om hem 5 minuutjes onbelast te laten draaien - dus gewoon in het stopcontact stoppen en aanzetten - de koolstofborsteltjes zouden dan goed inslijten. Andere tip die ik heb gehad is om met een marker een streepje te zetten op de backingplate (bovenkant) zodat je kan zien als hij draait hoe snel en of gelijkmatig hij draait.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Rick-89
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 09:39
Locatie: Almere

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Rick-89 » di 23 jul 2013, 10:13

Al een tijd in bezit van een Dap900. Polijstmiddelen van monello en ook de pads van monello.

Regelmatig de 944 gepoetst met de middelen en blijft toch altijd weer mooi wat er ontstaat. Eigenlijk kan je met een dap niet veel fout doen is mijn ervaring.

Kan binnenkort wel eens een stukje ervaring opschrijven alhier met bijbehorende foto's...

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 4 Beta
--------------------------------------------------------
Porsche 944S2 - 3.0l 4 cyl. - 211pk - 1989
Seat Mii - 1.0l 3 cyl. - 60pk - 2013 - Verbruik | Review

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Vinniepilon » di 23 jul 2013, 19:40

Rick-89 schreef:Al een tijd in bezit van een Dap900. Polijstmiddelen van monello en ook de pads van monello.

Regelmatig de 944 gepoetst met de middelen en blijft toch altijd weer mooi wat er ontstaat. Eigenlijk kan je met een dap niet veel fout doen is mijn ervaring.

Kan binnenkort wel eens een stukje ervaring opschrijven alhier met bijbehorende foto's...

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 4 Beta
Lijkt me erg interessant als je dat wilt doen :)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Vinniepilon » di 23 jul 2013, 19:41

Inge schreef:Hier dus ook een dap 900. Ik ga met de Mothers polijstmiddelen aan de slag - zaten bij de kit.
Verder heb ik er de pads van DJ en Monello 4" Professional bij gekocht:
DJ:
Zwart Finishing Pad, geschikt voor wax, glaze en milde polijstmiddelen 2x
Blauw Light Polishing Pad, geschikt voor milde polijstmiddelen, paint cleaners en all-in-one producten 2x
Groene Heavy Polishing pad, geschikt voor medium polijstmiddelen 1x
Oranje Cutting pad, geschikt voor medium en zware (compound) polijstmiddelen 1x

Monello 4"
Professional 4" Foam (Light) Polishing Pad - White
Professional 4" Foam Cutting Pad - Yellow
Professional 4" Foam Light Cutting Pad - Orange
Professional 4" Foam (Heavy) Polishing Pad - Green

Tip die ik heb gekregen alvorens je de dap de 1e keer gebruikt is om hem 5 minuutjes onbelast te laten draaien - dus gewoon in het stopcontact stoppen en aanzetten - de koolstofborsteltjes zouden dan goed inslijten. Andere tip die ik heb gehad is om met een marker een streepje te zetten op de backingplate (bovenkant) zodat je kan zien als hij draait hoe snel en of gelijkmatig hij draait.
Bedankt alvast voor de tips Inge, wij gaan hem uitproberen na onze vakantie, dan is de Audi weer toe aan een poetsbeurje :D
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Inge » wo 24 jul 2013, 06:13

Vinniepilon - Graag gedaan en zie uit naar jullie verslag tzt.

Rick-89 zou tof zijn als je je ervaringen wilt posten - kunnen we weer van leren.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Rick-89
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 09:39
Locatie: Almere

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Rick-89 » wo 24 jul 2013, 09:59

Ik was van plan om een mooi uitgebreid verslag te tikken met foto's. Echter, ik kom er net achter dat ik betrekkelijk weinig foto's heb van het proces of van vooraf. Zal dus puur tekstuele ervaring worden ;)

Mijn auto (Porsche 944S2 uit 1989) heeft (op vele plaatsen) nog de originele lak uit 1989. De vorige eigenaars waren er zeker voorzichtig mee omgesprongen en er was hier en daar wel eens een poetsbeurt op uitgevoerd, anders zag de lak er minder netjes uit. De lak was voordat ik ging polijsten dus best netjes, maar overal op de auto waren swirls aanwezig. Swirls zijn de lichte poetskrasjes. Zie onderstaande foto van de bovenkant van de motorkap.
Afbeelding

Om deze swirls uit de lak te halen ben ik begonnen met het lichte polijstwerk. [[Te allen tijden eerst kleien!! ben het eens vergeten en werd er niet bepaald beter op] Bij voorkeur in de schaduw, in de zon is niet ideaal]
Ik gebruik een DAP900 en begin dan met een oranje pad en Monello Mezzo (Misschien op de Mii beginnen met nog lichter. De Porsche heeft zeer harde lak)
Drie drupjes op de pad, deze eerst zonder de DAP aan te zetten op het te bewerken paneel (Ik doe vaak delen van ongeveer 50x50cm) 'tamponneren', vervolgens op stand 1 rustig het te bewerken gebied overgaan met de DAP. Hierna op stand 5 rustig het paneel bewerken. Zie het als tandenpoetsen met een elektrische tandenborstel. Rustig over het gebied bewerken en laat de DAP het werk doen. Vloeiende bewegingen maken en rustig bewegen, 10 seconden over 50cm kan best. Gewoon een beetje gevoel bij creëren. Hierna met een microvezel doek afnemen. Dit moet heel makkelijk gaan, niet? Dan heb je teveel polijstmiddel gebruikt. Geen probleem, maar wel zonde van de verspilling ;) Ook dat merk je gauw genoeg.

Bij diepere krassen spreekt het voor zich dat je een minder fijn polijstmiddel gebruikt. Zelfde handelingen uitvoeren en je merk snel dat er weinig mis kan gaan. Zeker met een DAP niet. Desalniettemin zou ik hem niet seconden lang op 1 plek laten draaien op volle kracht...

Had mijn targadakje eruit gehaald om in de tuin rustig aan eerst te proberen hoe het polijsten werkt. En blijkbaar hier toch foto's van gemaakt, houdt in gedachte dat ook dit dakje vol zat met bovenstaande swirls:
Afbeelding
Had hier eerst het polijstmiddel verspreid op stand 1

Afbeelding
Hier op stand 5 verder verwerkt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dan krijg je zoiets... een soort spiegel.
Of mooie effectjes...
Afbeelding
Afbeelding


Dus... gewoon proberen. Probeer eerst met zo licht mogelijk polijstmiddel. Doet dat niets? Gebruik dan minder fijn polijstmiddel. Zolang je rustig over het te bewerken paneel beweegt in een soepele beweging en eerst even alle zooi eraf haalt met klei kan er weinig mis gaan.

Wax inbrengen werkt overigens natuurlijk net zo makkelijk met een machine. Gewoon wat wax op je poetspad (ik dacht een zwarte..) en draaien maar. Ideaal ;)
Wanneer ik weer e.e.a. ga polijsten (Moet nog een Mondeo en een 107 doen, later ook de Mii) zal ik wat proces foto's maken en hier verder op in gaan! Hoop dat dit toch een beetje duidelijkheid heeft kunnen verschaffen.
--------------------------------------------------------
Porsche 944S2 - 3.0l 4 cyl. - 211pk - 1989
Seat Mii - 1.0l 3 cyl. - 60pk - 2013 - Verbruik | Review

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Inge » wo 24 jul 2013, 13:55

Rick, top alvast dit begin verslag. Fijn dat je van de nog te polijsten auto's proces foto's wilt maken + uitleg bij geven. Dat maakt het voor mij als newbe een stuk makkelijker om dingen te leren.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Vinniepilon » wo 24 jul 2013, 19:24

Top verslag Rick erg duidelijk!! :D

En Inge het verslag gaat komen :)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Machinaal poetsen.

Bericht door Inge » do 25 jul 2013, 06:49

Yep, maar moet je nog wel effe geduld hebben.
Ga vandaag met wassen beginnen en als ik daarna nog energie heb ook kleien. Anders wordt het morgen pas kleien. De rest van de werkzaam heden staan onder "show your shine"
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Plaats reactie