Wasstraat of emmertje met sop

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Patrick-Brand » vr 29 mar 2013, 11:14

Wat is jullie ervaring met autowassen? Ik vind het belangrijk dat hij schoon is. Maar als ik een auto handmatig wil wassen, ben ik toch al snel anderhalf uur bezig. De autowasstraat lijkt me daarom een goed alternatief, daar heb ik ook best geld voor over. Maar is het waar dat het zorgt voor krassen? Swirls? Ze adverteren met 'gegarandeerd geen krassen'.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
Hup!
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 12:47

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Hup! » vr 29 mar 2013, 11:56

Je kunt het bijv. ook in een wasbox doen? Duurt ong. 15 min
Hogedruk nat spuiten
Sopje spuiten - of de bezem (kans op krasjes)
nat spuiten
hot wax spuiten
afspuiten met vlekkenvrij water

ca. 5 euro ben klaar
Take Up! BMT 60pk -

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door GuidoUp » vr 29 mar 2013, 12:02

1: wasbox
2: met foam spuiten dat het ergste vuil eraf gaat
3: daarna met hogedruk met warm water uit de lans afspuiten
4: 2 emmers water gebruiken.. een met schoon water en 1 met warm water en sop (extra emmer om de washandschoen te spoelen)
5: de hele auto erna met koud water afspuiten
6: de velgen met een zachte velgen borstel en dasty schoon maken
7: de velgen afspuiten
8: met hotwax de auto afspuiten
9: gedestileerd water gebruiken om de auto na te spuiten
10: de hele auto met de hand drogen met 2 doeken (zeem en zachte droogdoek)
11: de ramen met sonax raam reiniger
12: banden glim op de randen van de banden spuiten
13: auto van voor tot achter helemaal uitzuigen met de matten
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 12:06

Patrick-Brand schreef:Wat is jullie ervaring met autowassen? Ik vind het belangrijk dat hij schoon is. Maar als ik een auto handmatig wil wassen, ben ik toch al snel anderhalf uur bezig. De autowasstraat lijkt me daarom een goed alternatief, daar heb ik ook best geld voor over. Maar is het waar dat het zorgt voor krassen? Swirls? Ze adverteren met 'gegarandeerd geen krassen'.

Ik weet niet wat die garantie inhoudt, maar ik zou die garantie niet durven geven. Moderne wasstraten geven nauwelijks krassen, maar als je hem altijd daar wast ontstaan er op den duur toch heel lichte krassen. Ik heb er geen last van. Als de auto goed schoon is en je kijkt van dichtbij onder een bepaalde hoek met een bepaalde lichtval dan zie je het. Met de hand wassen vind ik te veel werk, waardoor ik langer in een vieze auto rond blijf rijden en dat is lelijker. De wasbox is een goede tussenvorm.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door GuidoUp » vr 29 mar 2013, 12:35

erikvank schreef:
Patrick-Brand schreef:Wat is jullie ervaring met autowassen? Ik vind het belangrijk dat hij schoon is. Maar als ik een auto handmatig wil wassen, ben ik toch al snel anderhalf uur bezig. De autowasstraat lijkt me daarom een goed alternatief, daar heb ik ook best geld voor over. Maar is het waar dat het zorgt voor krassen? Swirls? Ze adverteren met 'gegarandeerd geen krassen'.

Ik weet niet wat die garantie inhoudt, maar ik zou die garantie niet durven geven. Moderne wasstraten geven nauwelijks krassen, maar als je hem altijd daar wast ontstaan er op den duur toch heel lichte krassen. Ik heb er geen last van. Als de auto goed schoon is en je kijkt van dichtbij onder een bepaalde hoek met een bepaalde lichtval dan zie je het. Met de hand wassen vind ik te veel werk, waardoor ik langer in een vieze auto rond blijf rijden en dat is lelijker. De wasbox is een goede tussenvorm.
maar ga je naar een wasbox? (met de hand)
of naar een gewone wasstraat? >> ben je dan nie bang dat je velgen beschadigen?
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 12:47

GuidoUp schreef:
erikvank schreef:
Patrick-Brand schreef:Wat is jullie ervaring met autowassen? Ik vind het belangrijk dat hij schoon is. Maar als ik een auto handmatig wil wassen, ben ik toch al snel anderhalf uur bezig. De autowasstraat lijkt me daarom een goed alternatief, daar heb ik ook best geld voor over. Maar is het waar dat het zorgt voor krassen? Swirls? Ze adverteren met 'gegarandeerd geen krassen'.

Ik weet niet wat die garantie inhoudt, maar ik zou die garantie niet durven geven. Moderne wasstraten geven nauwelijks krassen, maar als je hem altijd daar wast ontstaan er op den duur toch heel lichte krassen. Ik heb er geen last van. Als de auto goed schoon is en je kijkt van dichtbij onder een bepaalde hoek met een bepaalde lichtval dan zie je het. Met de hand wassen vind ik te veel werk, waardoor ik langer in een vieze auto rond blijf rijden en dat is lelijker. De wasbox is een goede tussenvorm.
maar ga je naar een wasbox? (met de hand)
of naar een gewone wasstraat? >> ben je dan nie bang dat je velgen beschadigen?
Ik ga vrijwel altijd naar een wasstraat (dus volautomatisch). Omdat die wasstraat sommige hoekjes niet goed doet en ik me dan erger aan dat stukje vogelpoep wat net onder mijn binnenspiegel zit of iets dergelijks, pak ik soms de wasbox en doe dat soort plekjes handmatig. Als ik dat vooraf zie gebeuren, doe ik soms even voor één euro de moeilijke plekjes in de wasbox (dus met de hand, hogedruk) en gooi hem dan alsnog door de wasstraat voor de hele auto.

En nee, ik ben niet bang dat de velgen beschadigen. Ik vind de schade nogal meevallen. Wat ik net schreef: als je goed kijkt dan ... Zeker op het dak of de motorkap, zo'n groot oppervlak, zie ik soms lichte krasjes. Als ik extreem zuinig op mijn auto was dan zou ik hem zeker met de hand doen. Misschien later, als ik groot ben, en eindelijk geld heb voor die mooie oldtimer (een Jaguar Mark II of zo :-) ) dan zal ik die met de hand gaan wassen. Maar dan is mijn auto mijn hobby. En nu met die Up (even vloeken in de kerk) zie ik de auto toch primair als een gebruiksvoorwerp. Wel eentje van ca. €14000,-, dus nog steeds de moeite waard om zuinig op te zijn en bovendien wil het oog ook wat. Maar ik ga daarvoor niet iedere zaterdag een uur sponzen en zemen.

(en nu maar hopen dat deze knuppel in het hoenderhok me geen eeuwige ban van het VW Up Forum oplevert) ;)
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
Ome Rolph
Vagling liefhebber
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:56
Locatie: Zwaag

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Ome Rolph » vr 29 mar 2013, 12:52

Wasstraten zijn de laatste jaren flink verbeterd. Geen nylon borstels meer maar katoenen lappen. Veel minder swirls/hologrammen maar je krijgt ze nog steeds.
Daar zijn weer middeltjes voor.
De vraag is: Hoe zuinig ben je op je auto? Wat voor een mierenneuker ben je?
Ik val in de categorie grote mierenneuker. :-)
Ik was m'n Up! met de hand. Grote krat met microvezel doeken, wax, quick detailer, pollish, sealant, bandenzwart en ga zo maar door.
Kost een hoop tijd maar ik vind het erg leuk om te doen. Het resultaat maakt de gewerkte uren meer dan goed.
3-Deurs High Up!, Darksilver, Dynamic pakket, Executive pakket, Drive pakket, M&M en Eibach Pro verlagingsset.

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 13:08

Ik heb kortgeleden met mijn zoontje (10 jaar) afgesproken dat hij de velgen met de hand gaat doen, met een velgenborstel. Die Spoke-velgen onder mijn Up krijgt de wasstraat nooit helemaal goed schoon (tussen de spaken). Hij kan dan wat bijverdienen en mijn velgen blijven mooier. Als hij wat ouder is, kan hij misschien wel de hele auto doen. Dus binnenkort gaat er bij ons ook wat handwerk gebeuren.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 13:13

Ome Rolph schreef:Wasstraten zijn de laatste jaren flink verbeterd. Geen nylon borstels meer maar katoenen lappen. Veel minder swirls/hologrammen maar je krijgt ze nog steeds.
Daar zijn weer middeltjes voor.
De vraag is: Hoe zuinig ben je op je auto? Wat voor een mierenneuker ben je?
Ik val in de categorie grote mierenneuker. :-)
Ik was m'n Up! met de hand. Grote krat met microvezel doeken, wax, quick detailer, pollish, sealant, bandenzwart en ga zo maar door.
Kost een hoop tijd maar ik vind het erg leuk om te doen. Het resultaat maakt de gewerkte uren meer dan goed.
Het is een goed voorbeeld van het verschil tussen effectief en efficiënt. Jouw handwerk is veel effectiever: je krijgt een schonere auto die beter in de wax staat. De wasstraat is veel efficiënter want je hebt in heel korte tijd heel veel resultaat. Maar het resultaat is wel minder dan bij het handwerk.

Als je er lol in hebt om het schoon te maken, dan kost het je eigenlijk geen tijd, maar levert het je lol op.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door GuidoUp » vr 29 mar 2013, 13:21

ik ben altijd een fanatikeling geweest met auto wassen..
in de periode dat ik de up! nu heb. ben ik maar 1! keer met de auto door een wasstraat geweest...
en ja.. de meeste mensen gaan met de up er ook door voor de bodemreiniging.
maar daar heb ik een hele mooie oplossing voor..

een vriend van me heeft een garage met een aparte plaats waar hij auto`s aan de onderkant doet tektileren.
en daar kan ik de auto dan op een brug zeggen en de de up mooi aan de onderkant helemaal mooi schoonspuiten

kwa was spullen wat ik meestal bestel haha
daar is mijn vriendin nooooooit blij mee :P
dat is dan zeker iedere keer voor ruim 80 euro.. (oeps)
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » vr 29 mar 2013, 13:23

Ik krijg in de wasstraat nauwelijks kleine krasjes (swirls), maar ik ga er wel zo weinig mogelijk naar toe. Met de hand voelt beter. Overigens, die kleine swirls die je krijgt bij wassen (óók bij handmatig wassen!) krijg je er met wat goed polijstwerk zó uit. Hoe erg je auto ook onder de swirls zit, je kunt het er allemaal uit krijgen en een showroom staat auto weer terug krijgen... Dat werk kun je ook uitbesteden, voor rond de 200-250 euro is je up! weer in absolute showroomstaat, ook na járen wasstraat.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 13:29

GuidoUp schreef:kwa was spullen wat ik meestal bestel haha
daar is mijn vriendin nooooooit blij mee :P
dat is dan zeker iedere keer voor ruim 80 euro.. (oeps)

Dat zou me nog meer tegenstaan dan de tijd die het me kost. :-)
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » vr 29 mar 2013, 13:31

GuidoUp schreef:kwa was spullen wat ik meestal bestel haha
daar is mijn vriendin nooooooit blij mee :P
dat is dan zeker iedere keer voor ruim 80 euro.. (oeps)
Het kan beter! Ik heb een potje wax dat alleen al 180 euro kost :lol: (Swissvax Concorso)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 13:33

up! schreef: [...]
Overigens, die kleine swirls die je krijgt bij wassen (óók bij handmatig wassen!) krijg je er met wat goed polijstwerk zó uit.
[...]
Wat je hier tussen haakjes er even bij zet is best een belangrijke toevoeging. Met de hand heb je meer zeggenschap over hoeveel kracht je zet. Maar een heel klein beetje vuil in je spons (je haalt hem tenslotte over een vieze auto) en je staat zelf de krassen in je lak te sponzen. Het is zeker niet zo dat je met een handgewassen auto per definitie gevrijwaard blijft van krassen.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door GuidoUp » vr 29 mar 2013, 13:33

up! schreef:
GuidoUp schreef:kwa was spullen wat ik meestal bestel haha
daar is mijn vriendin nooooooit blij mee :P
dat is dan zeker iedere keer voor ruim 80 euro.. (oeps)
Het kan beter! Ik heb een potje wax dat alleen al 180 euro kost :lol: (Swissvax Concorso)
dat gaat NET boven mijn kosten uit :P
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Autheo » vr 29 mar 2013, 14:44

Sommigen betalen voor de wasstraat omdat ze het zonde van hun tijd vinden om met een emmertje te wassen. Die tijd (en ook weer extra geld) besteden ze liever aan fitness. Per saldo ben je waarschijnlijk evenveel tijd, maar veel minder geld kwijt, door die emmertjes te hanteren. Twee vliegen in één klap: zowel je auto en jezelf blijven dan in goede conditie. ;)

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 14:50

Autheo schreef:Sommigen betalen voor de wasstraat omdat ze het zonde van hun tijd vinden om met een emmertje te wassen. Die tijd (en ook weer extra geld) besteden ze liever aan fitness. Per saldo ben je waarschijnlijk evenveel tijd, maar veel minder geld kwijt, door die emmertjes te hanteren. Twee vliegen in één klap: zowel je auto en jezelf blijven dan in goede conditie. ;)
Je bent de eerste die ik autowassen hoor bestempelen als een vorm van conditietraining. :-)
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door up! » vr 29 mar 2013, 14:58

erikvank schreef:
up! schreef: [...]
Overigens, die kleine swirls die je krijgt bij wassen (óók bij handmatig wassen!) krijg je er met wat goed polijstwerk zó uit.
[...]
Wat je hier tussen haakjes er even bij zet is best een belangrijke toevoeging. Met de hand heb je meer zeggenschap over hoeveel kracht je zet. Maar een heel klein beetje vuil in je spons (je haalt hem tenslotte over een vieze auto) en je staat zelf de krassen in je lak te sponzen. Het is zeker niet zo dat je met een handgewassen auto per definitie gevrijwaard blijft van krassen.
De echte poetser gebruikt geen spons, maar een washandschoen. In een washandschoen wordt het vuil van de auto ingekapseld en blijft het niet aan de oppervlakte :arrow: gevolg is minder krasjes ;)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door enie-up » vr 29 mar 2013, 15:22

erikvank schreef:Wat is jullie ervaring met autowassen? Ik vind het belangrijk dat hij schoon is. Maar als ik een auto handmatig wil wassen, ben ik toch al snel anderhalf uur bezig. De autowasstraat lijkt me daarom een goed alternatief, daar heb ik ook best geld voor over. Maar is het waar dat het zorgt voor krassen? Swirls? Ze adverteren met 'gegarandeerd geen krassen'... en ik me dan erger aan dat stukje vogelpoep wat net onder mijn binnenspiegel zit .....
:shock: Hoe krijg je dat voor elkaar, raam open brood op dashboard en al vliegende laten schijten :mrgreen:

http://forum.carclean.nl/ Daar lees ik regelmatig maar vogelpoep onder binnenspiegel is me nog nooit opgevallen daar :lol:

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door erikvank » vr 29 mar 2013, 15:27

enie-up schreef: :shock: Hoe krijg je dat voor elkaar, raam open brood op dashboard en al vliegende laten schijten :mrgreen:

http://forum.carclean.nl/ Daar lees ik regelmatig maar vogelpoep onder binnenspiegel is me nog nooit opgevallen daar :lol:
Zo rijd ik altijd. Hoe anders? Mijn cabine is één grote volière :D

Goed, ik bedoelde dus de buitenspiegel :oops:
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Plaats reactie