Seat Leon ST 1.0 TSI

Plaats hier een topic van je andere auto.
JanKoi
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 07:51

Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door JanKoi » za 12 sep 2015, 12:21

Hallo UP!ers
Na zeer tevreden 2 UP!s te hebben gereden zijn wij een maatje groter gaan shoppen in de VAG familie.
Uiteindelijk gekozen voor een 3 cilinder Seat Leon ST in Connect uitvoering.
Deze benzine auto maakt gebruik van het zelfde blok uit de UP! Maar dan met een extra turbo.
Toch dik 115 PK uit het zelfde blok gepeuterd!
300 kg extra gewicht maar wel gestroomlijnder.
Nu bijna 6.000 km gereden, en exact op de fabriek-specificatie van 23,5 km/l.
Door de grotere tank van 50 liter een merkbaar grotere actieradius.
Heerlijk soepel die motor met 200nm vanaf de 2.000 toeren.
In de 6e versnelling bij 2.000 toeren exact 90km/uur, heerlijk stil.
Helaas nog niet kunnen zien bij Autoweek of Spritmonitor of andere hier ook aan komen aangezien deze motor net nieuw is.
Valt wel op dat ik met mijn verbruik op 1 diesel Leon ST na het zuinigst rij van alle Seat Leon ST's.

Auto is ook voorzien van Apple CAR, werkt niet feilloos maar voegt wel extra comfort toe.

Ook deze site blijf ik volgen, mijn zoon rijdt namelijk in één van onze "oude" UP!s
Bijlagen
image.jpg
1320 km op 1 tank met nog 60 km op BC

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door pkfreak » za 12 sep 2015, 17:14

Dat is toch niet hetzelfde blok als in de vagling?
Volgens mij is deze compleet nieuw ontworpen.
Gr. Michel

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door MiiRens » do 17 sep 2015, 21:49

Veel plezier met de nieuwe auto, super verbruik ook!

Zo'n motor lijkt mij ook heel leuk in combi met een Vagling :D
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door Autheo » zo 25 okt 2015, 22:33

Ben benieuwd of de forumleden die bij VAG werken (Ruben? Kevin?) wat meer over de motor kunnen vertellen. Die 1.0 turbo die in de Golf, de Leon en misschien nog andere VAG-producten zitteen, is dat een totaal ander blok dan wat er in de Vagling zit, of is die daar wel op gebaseerd? Ik ben toch wel benieuwd hoe dat met die turbo motoren zit, het lijkt me nogal wat als er in een blok dat voor 60-75 pk ontworpen is, zo'n 115 pk geperst worden. De krachten, die dan in de motor spelen, lijken me toch wel heel wat anders. Zou dat de levensduur niet enorm bekorten? Zie uit naar wat meer info!

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door Jup » di 27 okt 2015, 09:31

Of het nu een compleet nieuw ontwikkeld blok is, of het zelfde basis ontwerp; dat maakt nog niet eens zoveel uit; een 1.0 3 cilinder.
Mét turbo zal t blokje waarschijnlijk niet helemaal uit dezelfde onderdelen bestaan als het standaard up! blokje. Sowieso zitten er andere zuigers in (andere vullingsgraad=andere compressieverhouding), en kunnen diverse onderdelen 'anders' zijn uitgevoerd. Het is echt niet zo dat 't puur 'turbo erop & klaar' is.

Sowieso: 1.0 TSI : De standaard up! heeft geen directe inspuiting, maar gewoon een multipoint injectie systeem ( MPI ). Dat maakt dat de kop dus al compleet anders zal zijn. Daarnaast zal de TSI ergens een intercooler huisvesten, en als ze dat een beetje ala 1.2 TSI uit de Polo hebben gedaan, betekend dat ook een compleet ander inlaattraject (inclusief spruitstuk).

Zo'n 1.0 TSI 3 cilinder loopt ook echt in de soep omdat ie er ook als 60pk versie is. Wellicht zijn er wel heel veel reserves aanwezig, of zijn er heel veel verschillen tussen beide motoren ( ik noem een gesmede krukas ipv een gegoten, zuigerbodemkoeling door oliesproeiers of niet, versterkte pistonpennen, aangepaste drijfstangen, etc etc etc etc : het kan allemaal en het is echt niet zo vreemd om zoveel verschillen tussen het ene en het andere motorblok te wijzigen, terwijl wellicht van hetzelfde onderblok gebruik wordt gemaakt.

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door edwin blank » di 27 okt 2015, 16:04

@ Jup:

Klopt helemaal, de enige overeenkomst is het onderblok.
VW heeft tientallen jaren (1972 tot nu) de "AE827" gebouwd in talloze varianten waarbij ook het onderblok nagenoeg ongewijzigd is gebleven.
De opvolger (1993) is de AE113 waarbij het onderblok vrijwel gelijk is gebleven.

Groet,


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door Autheo » di 27 okt 2015, 21:27

Jup schreef:Of het nu een compleet nieuw ontwikkeld blok is, of het zelfde basis ontwerp; dat maakt nog niet eens zoveel uit; een 1.0 3 cilinder.
Mét turbo zal t blokje waarschijnlijk niet helemaal uit dezelfde onderdelen bestaan als het standaard up! blokje. Sowieso zitten er andere zuigers in (andere vullingsgraad=andere compressieverhouding), en kunnen diverse onderdelen 'anders' zijn uitgevoerd. Het is echt niet zo dat 't puur 'turbo erop & klaar' is.

Sowieso: 1.0 TSI : De standaard up! heeft geen directe inspuiting, maar gewoon een multipoint injectie systeem ( MPI ). Dat maakt dat de kop dus al compleet anders zal zijn. Daarnaast zal de TSI ergens een intercooler huisvesten, en als ze dat een beetje ala 1.2 TSI uit de Polo hebben gedaan, betekend dat ook een compleet ander inlaattraject (inclusief spruitstuk).

Zo'n 1.0 TSI 3 cilinder loopt ook echt in de soep omdat ie er ook als 60pk versie is. Wellicht zijn er wel heel veel reserves aanwezig, of zijn er heel veel verschillen tussen beide motoren ( ik noem een gesmede krukas ipv een gegoten, zuigerbodemkoeling door oliesproeiers of niet, versterkte pistonpennen, aangepaste drijfstangen, etc etc etc etc : het kan allemaal en het is echt niet zo vreemd om zoveel verschillen tussen het ene en het andere motorblok te wijzigen, terwijl wellicht van hetzelfde onderblok gebruik wordt gemaakt.
Dank je wel voor de uitleg, dat verduidelijkt voor mij een heleboel. Behalve dat ene zinnetje:
Jup schreef:Zo'n 1.0 TSI 3 cilinder loopt ook echt in de soep omdat ie er ook als 60pk versie is.
Daar snap ik dus even niets van in het verhaal. Bedoel je dat die turbo motoren dus toch niet zo goed zijn? Of alleen als ze hele sterke andere onderdelen erin bouwen? Misschien kun je dat nog toelichten.

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Bericht door edwin blank » wo 28 okt 2015, 07:14

Hallo,

Woord niet vergeten, "echt niet in de soep".


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Plaats reactie