VW R32 HGP Turbo

Plaats hier een topic van je andere auto.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: VW R32 HGP Turbo

Bericht door Tom Westendorp » zo 18 sep 2016, 11:35

Wat een heerlijk apparaat blijft dit. Loopt ie nu weer goed?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

WestR32
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 12:16

Re: VW R32 HGP Turbo

Bericht door WestR32 » zo 18 sep 2016, 22:08

Op straat doet hij het prima. Alleen heel soms de neiging af te slaan als ik bij een verkeerslicht kom. Even snel een tikje op het gas en de toeren zijn weer normaal. Kan te maken hebben met de koude bougies die erin zitten, kan ook te maken dat hij misschien stationair iets te arm staat afgesteld? Ik ga hierover nog even met JDengineering in overleg.

Op het circuit is een ander verhaal. Laatst een goed uur op Spa Francorchamps gereden. Welliswaar een warme dag en een circuit waar je veel lange stukken op het gas zit, maar de temperaturen van de KVS en olie werden me iets te gek. Ik rijd met 10W60 olie die best wel wat kan hebben maar ik zag de olie na een rondje oplopen naar 120 graden en de KVS ging naar 105 graden.

Ik heb nu al een 330mm X 19rijen oliekoeler, maar ik ben van plan te switchen naar een maat groter in breedte en in hoogte naar 25rijen. Kwa KVS temperaturen moet ik nog even op onderzoek uit. Wellicht een aluminium radiator op maat laten maken. Daarnaast wil ik de motorkap aan de ruitkant een centimeter liften om de hitte van de turbo beter kwijt te kunnen. Als ik nu de kap open doe en me hand daar houd schroeien de haartjes bijna van me arm af.

Genoeg te verbeteren dus, maar het is een hobby en ik vind het wel leuk om zo steeds een stapje vooruitgang te boeken. Doel is niet alleen een snelle, maar vooral betrouwbare auto neer te zetten. Vandaar ook de keuze voor wat minder pk's. Wie weet ga ik ooit nog wel de 500/550+ pk's opzoeken, maar dat zal pas zijn als ik de koeling geheel onder controle heb.

WestR32
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 12:16

Re: VW R32 HGP Turbo

Bericht door WestR32 » zo 18 sep 2016, 22:14

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: VW R32 HGP Turbo

Bericht door Tom Westendorp » ma 19 sep 2016, 07:02

Over die thermische huishouding gesproken. Ik heb het daar laatst uitvoerig over gehad met iemand die in een MX5 met 300 pk rijdt en hij gaf te kennen dat het liften van de motorkap vaak eerder negatieve gevolgen heeft dan dat het zorgt voor een lagere temperatuur. Bij de MX5 werkt het het best om ervoor te zorgen dat de lucht zo hard mogelijk door de motorruimte stroomt en via de cardan tunnel de auto weer verlaat. Het liften van de motorkap zou ervoor kunnen zorgen dat er rijwind terugslaat de motorruimte in waardoor je het omgekeerde krijgt. In plaats van dat je warmte kwijt raakt houd je nog meer warmte binnen.

Misschien iets om te onderzoeken?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

WestR32
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 12:16

Re: VW R32 HGP Turbo

Bericht door WestR32 » ma 19 sep 2016, 22:38

Dank voor het meedenken. Een maatje van me heeft een Golf 4 25jahre voor circuitgebruik en had ook last van veel hitte onder de kap. Hij heeft de kap gelift en sindsdien een stuk koeler. Denk dat het model verschillend is i.v.m. stroomlijning? Wel iets om in de gaten te houden. Helaas wel erg lastig te meten, want hoe dan ook is het erg warm onder de kap en een paar graden verschil voel ik met de hand niet. Misschien dat er bij een GTI en R32 nog verschillende resultaten zijn i.v.m. andere voorbumper, indeling motorruimte, bodemplaat etc

WestR32
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 12:16

Re: VW R32 HGP Turbo

Bericht door WestR32 » wo 13 sep 2017, 13:06

Lange tijd niets in dit topic geplaatst maar ik ben afgelopen jaar weer verder gegaan met de R32. Zoals al in de planning stond heb ik de koeling aangepakt. Ik heb de airco verwijderd zodat de airco condensator niet meer voor de radiateur hing. Daarnaast heb ik een grotere aluminium radiateur geplaatst, 2 high power koelvinnen en een koudere thermostaat.

Afbeelding

Afbeelding

Naast een grote onderhoudsbeurt heb ik de remblokken (oude: EBC Yellowstuff) vervangen door CL RC5+.

Echter niet lang plezier gehad van dit alles. De eerste testen op straat beloofde veel goeds. Stationair liep de KVS voorheen al vaak op naar 102'C, maar deze kwam nu niet boven de 92'C. Als de koelvinnen aan sloegen daalde de temperatuur vervolgens weer rap naar waardes rond de 86'C.

In mei stond een weekend naar de Nordschleife geboekt. Ik wist al dat ik de baan niet op mocht vanwege de stoelen, maar had toch zin in een roadtrip. De reis verliep voorspoedig, echter op het meest vreemde moment sloeg de pech weer toe. Steady 100km/u in Duitsland en bij licht versnellen naar 110km/u opeens een hoop geratel.. 4e versnelling en 6e versnelling hadden er wederom geen zin meer in.

Afbeelding

Momenteel heb ik een andere versnellingsbak liggen en ben ik in contact met SQS Racing om een set geharde tandwielen te monteren. Daar zit echter een erg lange levertijd op dus 2017 is weer voorbij zonder fun :doh:

Plaats reactie