Lepeltje schreef:Wel grappig al die reacties en foto´s van lichtbeelden op muren. Wanneer snappen de mensen eens dat in een koplamp met reflector niks anders kan en mag dan een halogeenpit. Op veel sites staat dat gebruik van niet originele led of xenon op de openbare weg verboden is. Je wordt onderweg steeds vaker verblind door strooilicht en blijkbaar heeft iedereen die met andere pitten rijdt schijt aan een ander. Als je zelf maar meer licht hebt. Van mij mogen ze ondeugdelijke verlichting een stuk zwaarder aan gaan pakken, zelfs een artikel 5 van maken. We hebben het best verlichte netwerk aan wegen van de wereld en nog moeten de mensen klooien aan hun verlichting.
Ik vermoed dat je inmiddels al wel koffie hebt gehad, dus op basis van je onderschrift mag ik nu rustig op je post reageren.
Ik ben het met je eens dat het geklooi met ondeugdelijke verlichting best steviger aangepakt mag worden, maar om er nu een artikel 5 van te maken vind ik wel wat erg ver gaan. Bovendien is soms bewust gekozen alternatieve verlichting zelfs minder verblindend dan de standaard led of xenon in de hoge suv's e.d. van dure merken. En dat laatste is dan wel officieel toegestaan. Het is een bekend feit dat wetgeving gewoon soms achterloopt op de huidige technische mogelijkheden, dus ik begrijp dat men daar dan wat creatiever mee wil omgaan.
Ben het ook met je eens dat we hier in Nederland een prima verlicht wegennet hebben, en voor wie in de buitengebieden de standaard verlichting wat zwak vindt, bieden verbeterde halogeenlampen toch prima mogelijkheden. In sommige topics hier met voorbeelden van Philips en Osram is dat goed te zien.
Maar hoe jij en ik er ook over mogen denken, het probleem van verblindende tegenliggers is tamelijk hardnekkig. Voor mijn eigen comfort maak ik daarom gebruik van een nachtbril, waardoor het lichtbeeld vele malen rustiger wordt. Ik kan je aanraden daar eens naar te kijken, in plaats van je te ergeren aan al dat geklooi.